Samsungs TV-apparater för 2020 fokuserar på spel med låg latens

Permalänk
Melding Plague

Samsungs TV-apparater för 2020 fokuserar på spel med låg latens

Med låg latens och nästa generations finesser från HDMI 2.1 menar Samsung att 2020 års QLED-TV-apparater är spelarens vän.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir en ny TV när nya konsolerna kommer dock verkar det som FALD inte fungerar med spel läge påslaget så HDR är mycket sämre på Samsung än OLED när det kommer till spel.

Står mellan LG eller Samsung på Black Friday.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget vettigt att köpa som monitor. 43" kan fungera men har gimpats på det roliga.

Permalänk
Medlem

Det blir med största sannorlikhet en ny tv (och en ny konsol) när nästa GTA kommer. Får hålla ögonen på dessa!

Permalänk
Medlem

Vill bara nämna att vissa Samsung 2020 4K i 80/90/95T serien, specifikt 65" har problem med "inverse ghosting" , man ser gröna/lila konturer efter objekt i mörka scener. Detta är limiterat till 60Hz upplösningar av vad man sett. 120hz verkar inte ha några problem. Någon 800T modell har också nämnts med samma sak, men inget specifikt hur/var på inställningar.

Samsung har lovat fixa detta i firmware. men 2019 Modeller hade samma problem i viss utsträckning.
Man har smalnat in problemet till "panel lotteriet". Vissa paneler har problem medan andra inte har det.

FA02 65" har blivit "confirmed" att ha problemet.
FB02, AA01, AB01, har inte haft problemet av personer som äger dessa TV, de har inte upptäckt felet på dessa. Medan Samsung har sagt att alla modeller skulle ha problem när de lovade "fix".
Kan vara ett generellt problem med 60Hz medan de olika panelerna hanterar problemet olika bra, där FA02 blev för uppenbart att något inte är rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Blir en ny TV när nya konsolerna kommer dock verkar det som FALD inte fungerar med spel läge påslaget så HDR är mycket sämre på Samsung än OLED när det kommer till spel.

Står mellan LG eller Samsung på Black Friday.

2020 T-modelerna är mycket bättre med Lokal dimmning än de äldre modellerna. Inte lika stort problem som det var med 2019/2018. Dock är game mode som annars mera begränsat i sin kapacitet än om man låter blir att slå på den.
Men den ska fungera "godtyckligt bra" nu.

Permalänk
Medlem

Hur är det med eftersläpningar vid rörelse? Förutom ”input lag” som var hopplöst i alla bildlägen utom ”Game” är det eftersläpningar som jag var mest besviken på när jag testade en LG OLED-TV från 2017 och jämförde den med en Panasonic-plasma från 2010. Mycket suddigare på OLED-TV:n kontra plasma-TV:n vid rörelse i spel där hela skärmen panorerar som i plattformsspel och förstapersons-pangare. Men det kanske har blivit bättre på senare år?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Hur är det med eftersläpningar vid rörelse? Förutom ”input lag” som var hopplöst i alla bildlägen utom ”Game” är det eftersläpningar som jag var mest besviken på när jag testade en LG OLED-TV från 2017 och jämförde den meden Panasonic-plasma från 2010. Mycket suddigare på OLED-TV:n kontra plasma-TV:n vid rörelse i spel där hela skärmen panorerar som i plattformsspel och förstapersons-pangare. Men det kanske har blivit bättre på senare år?

Märker inget på min 55" C9 i vilket fall.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tyvärr så imponerar inte Samsungs TV-apparater mig särkilt mycket. Kul att tekniken går framåt i alla fall!

Är LG fortfarande top dog när det kommer till OLED? Jag tänkte byta ut min B6:a när PS5 kommer, men är lite osäker på om det blir en CX, eller om övriga företag har lyckats komma med något vassare? Tänker då främst på Sony och Panasonic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Hur är det med eftersläpningar vid rörelse? Förutom ”input lag” som var hopplöst i alla bildlägen utom ”Game” är det eftersläpningar som jag var mest besviken på när jag testade en LG OLED-TV från 2017 och jämförde den meden Panasonic-plasma från 2010. Mycket suddigare på OLED-TV:n kontra plasma-TV:n vid rörelse i spel där hela skärmen panorerar som i plattformsspel och förstapersons-pangare. Men det kanske har blivit bättre på senare år?

Input Lag ska vara runt 10ms för 2020 i game mode. Pixel responsen kan vara lite svag men brukar vara ok, bara man slipper problem med "inverse ghosting" med lila/gröna konturer på objekt. Kan förstöra upplevelsen totalt om man råkar ut för det på sin modell.

Permalänk
Medlem

Ring när dom har Dolby Vision.
Samsung priser också. 30K för en 65" Lcd Tv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av star-affinity:

Hur är det med eftersläpningar vid rörelse? Förutom ”input lag” som var hopplöst i alla bildlägen utom ”Game” är det eftersläpningar som jag var mest besviken på när jag testade en LG OLED-TV från 2017 och jämförde den meden Panasonic-plasma från 2010. Mycket suddigare på OLED-TV:n kontra plasma-TV:n vid rörelse i spel där hela skärmen panorerar som i plattformsspel och förstapersons-pangare. Men det kanske har blivit bättre på senare år?

har C9 jobbet tycker är still dåligt, väntar på LG nya serien som ska vara riktad till gamers och se hur det blir.
Bara 60Hz känns ju sirap.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Undrar vad intervallet för Variable Refresh Rate blir

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur bra lg cx med 120Hz + g-sync är, så kan dessa gå och lägga sig.
Kanske som nisch i dagsljus om de kostar hälften eller mindre. Även då tappar man den snabba responstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Fortfarande inget vettigt att köpa som monitor. 43" kan fungera men har gimpats på det roliga.

Kör en 55" LG OLED GX som monitor och det är den bästa monitor jag haft. Och då har jag ändå haft rätt många bra skärmar geom åren som Acer X27, Samsung CRG9 osv. Men det är min åsikt, finns uppenbarligen dom som inte håller med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

2020 T-modelerna är mycket bättre med Lokal dimmning än de äldre modellerna. Inte lika stort problem som det var med 2019/2018. Dock är game mode som annars mera begränsat i sin kapacitet än om man låter blir att slå på den.
Men den ska fungera "godtyckligt bra" nu.

Nja, det är väl lite tveksamt hur eg står till med detta. Den främsta "förbättringen" är ju att dom minskat på antalet zoner och ersatt det med något fluffigt "better processing".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tyvärr så imponerar inte Samsungs TV-apparater mig särkilt mycket. Kul att tekniken går framåt i alla fall!

Är LG fortfarande top dog när det kommer till OLED? Jag tänkte byta ut min B6:a när PS5 kommer, men är lite osäker på om det blir en CX, eller om övriga företag har lyckats komma med något vassare? Tänker då främst på Sony och Panasonic.

När det gäller OLED för spel så verkar det vara LG som gäller, för film och TV så är det väl väl i praktiken dött lopp men med viss fördel för Sony och Panasonic lite beroende på vilka bildpreferenser man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

har C9 jobbet tycker är still dåligt

Nån autocorrect som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kör en 55" LG OLED GX som monitor och det är den bästa monitor jag haft. Och då har jag ändå haft rätt många bra skärmar geom åren som Acer X27, Samsung CRG9 osv. Men det är min åsikt, finns uppenbarligen dom som inte håller med

Det finns de som inte håller med. De har fel, eller har inte uppfunnit gardiner än!

Samsungs oled är ju grymma i tablets och telefoner, kan hoppas de snart får ordning på produktionen eller ännu hellre microled.

Permalänk
Medlem

40" som inte kostar femtioelva miljoner som man kan ha istället för dataskärm vore ju något! Då jag spelar mycket konstoll och pc skulle detta vara perfekt! Men känns inte som det existerar några alternativ alls under 10k?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker mer om och spela på en bildskärm än en TV, för bildskärmar har sedan lång tid tillbaka alltid haft brett sortiment utav bildskärmar under 10 ms input lag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Nån autocorrect som spökar?

Har c9 på jobbet och testat tycker still dåligt för gaming.

Väntar på nya serien

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har en 65 tums samsung nu, men kommer aldrig köpa en igen sålänge dom inte stödjer dolby vision.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

Har en 65 tums samsung nu, men kommer aldrig köpa en igen sålänge dom inte stödjer dolby vision.

Ja det är sanslöst dåligt , speciellt för det priset.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, det är väl lite tveksamt hur eg står till med detta. Den främsta "förbättringen" är ju att dom minskat på antalet zoner och ersatt det med något fluffigt "better processing".

Har sett tillräckligt med jämförelser för att säga det är visuellt bättre för 2020 än 2019 modellerna. Man ser det direkt i jämförelserna personer har gjort om man vill rota runt bland ägarnas kommentarer. 2019 hade dålig kontrast generellt på grund av deras vidvinkel film de använde på dem modellerna.
Bättre kontrast och bättre algoritm ger resultat.

Permalänk
Medlem

För information så finns det i dagsläget inga grafikkort som stödjer hdmi 2.1
Det kan således vara värt att vänta lite om man tänker koppla in datorn till tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Har sett tillräckligt med jämförelser för att säga det är visuellt bättre för 2020 än 2019 modellerna. Man ser det direkt i jämförelserna personer har gjort om man vill rota runt bland ägarnas kommentarer. 2019 hade dålig kontrast generellt på grund av deras vidvinkel film de använde på dem modellerna.
Bättre kontrast och bättre algoritm ger resultat.

Och du har likt mig faktiskt haft en 2020 Samsung hemma och testat detta själv, i mitt fall en Q95T? 2020 modellerna använder för övrigt i stort sett samma Ultra Wide Viewing filter (med för LCD/VA rätt imponerande resultat) om man tittar på lite mer high end modeller. Konstrasten är för övrigt inte bättre än förra året, däremot är ljusstyrkan lägre, enligt Rtings test.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90t-qled
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled

Sen ska man säga att Q95T i sig är rätt imponerande att man lyckas matcha bilden från Q90R trots att man uppenbart nedgraderat den gällande antal zoner osv (och även sänkt priset bör sägas). Jag har nog aldrig sett en "QLED" som sett så lik ut en OLED (GX i mitt fall). Att man förbättrat algoritmer och annat säger nog mer om vad Q90R borde varit. Tyvärr hittade jag ingenting som Q95T trots detta faktiskt var bättre på, annat än då den möjliga risken med burn in på OLED som dock är svår att veta så här tidigt efter lansering. För mig är det uppenbart att Samsung fokuserar på 8K i år och därför behövt nedgradera sina 4K för att få någon intresserad.

Detta är dock mina högst personliga åsikter, varken mer eller mindre. Hade hoppats att Vincent skulle bli klar med sin Q95T review men det verkar dragit ut på tiden.

Permalänk
Medlem

är det fortfarande bara Lg som är g-synk certifierade?