Cooler Master snickrar på kompakt datorlåda med lansering inom kort

Permalänk

Nåt jag troligen kommer titta närmare på när det kommer ut. Kör nu med Loque Ghost S1 men den tar ju bara två-slots GPU och jag vill ha möjlighet för 2.5 - 3.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Nåt jag troligen kommer titta närmare på när det kommer ut. Kör nu med Loque Ghost S1 men den tar ju bara två-slots GPU och jag vill ha möjlighet för 2.5 - 3.

Missade den detaljen när jag uppgraderade mitt grafikkort. 🤦‍♂️
Detta chassi kom för dock sent – jag har redan flyttat delarna till ett gammalt Define-chassi.

Permalänk
Skrivet av pålis:

Hett tips: släng in en USB-C på front-I/O:n

+1

Detta är nog toppkandidat för mitt nästa bygge.

Permalänk
Skrivet av abxy:

Missade den detaljen när jag uppgraderade mitt grafikkort. 🤦‍♂️
Detta chassi kom för dock sent – jag har redan flyttat delarna till ett gammalt Define-chassi.

Ah, jag har inte flyttat mina grejjer till nåt annat ännu. Har gjort lite research men har inte behövt än.
Får se på detta när det släpps

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Avstängd

Gött, behövs mer mainstream sff lådor. Så inte dom enda alternativerna är hemma svetsade Kina chassin och svindyra kickstarters. Ser ut att vara typ Raijintek Ophion storleksmässigt? Dvs helt lagom

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av lnd1437:

Gött, behövs mer mainstream sff lådor. Så inte dom enda alternativerna är hemma svetsade Kina chassin och svindyra kickstarters. Ser ut att vara typ Raijintek Ophion storleksmässigt? Dvs helt lagom

Jag skulle uppskatta att det är precis lagom stort för att vara användbart, utan klassiska sff-kompromisser!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag skulle uppskatta att det är precis lagom stort för att vara användbart, utan klassiska sff-kompromisser!

Finns det specs postade någonstans? Eller är det något som kommer framöver?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Halogen:

Finns det specs postade någonstans? Eller är det något som kommer framöver?

Jag fick dispans att bekräfta att chassit är på 18 liter, men mer info än så får vi vänta till nästa månad på

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Hjälpsam

Hellre lättmekat än superkompakt, detta verkar hyffsat lättmekat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Finns det specs postade någonstans? Eller är det något som kommer framöver?

På något konstigt sätt har den kommit upp på amazon, även om den inte är tillgänglig.

Namnet är alltså NR200, och priset låg på 80 dollar inte det gick ner från amerikanska amazon. På brittiska finns ännu en del info.

https://www.amazon.co.uk/Cooler-Master-Triple-slot-Tool-Free-...

Måtten verkar vara paketmåtten och inte produktmåtten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Jag fick dispans att bekräfta att chassit är på 18 liter, men mer info än så får vi vänta till nästa månad på

Ok, det är ju 1 juli idag så...

Skrivet av Sando:

På något konstigt sätt har den kommit upp på amazon, även om den inte är tillgänglig.

Namnet är alltså NR200, och priset låg på 80 dollar inte det gick ner från amerikanska amazon. På brittiska finns ännu en del info.

https://www.amazon.co.uk/Cooler-Master-Triple-slot-Tool-Free-...

Måtten verkar vara paketmåtten och inte produktmåtten.

NIIICE. Detta blir mitt nästa case om inte reviewsen är helt katastrofala.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

På något konstigt sätt har den kommit upp på amazon, även om den inte är tillgänglig.

Namnet är alltså NR200, och priset låg på 80 dollar inte det gick ner från amerikanska amazon. På brittiska finns ännu en del info.

https://www.amazon.co.uk/Cooler-Master-Triple-slot-Tool-Free-...

Måtten verkar vara paketmåtten och inte produktmåtten.

Hoppsan Kerstin!

Här i Norden kommer vi ha en annan version av NR200, vilken innehåller lite mer godsaker i kartongen. Jag kan inte säga så mycket mer för stunden (men det löser väl Amazon, antar jag...), men för en marginellt högre prislapp kommer ni att få grymt mervärde. Pinky swear

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ok, det är ju 1 juli idag så...

NIIICE. Detta blir mitt nästa case om inte reviewsen är helt katastrofala.

Samma här! Det ser riktigt lovande ut!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Hoppsan Kerstin!

Här i Norden kommer vi ha en annan version av NR200, vilken innehåller lite mer godsaker i kartongen. Jag kan inte säga så mycket mer för stunden (men det löser väl Amazon, antar jag...), men för en marginellt högre prislapp kommer ni att få grymt mervärde. Pinky swear

Guys, det han säger är att det ingår en pci riser i den nordiska versionen. (please?)

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Halogen:

Guys, det han säger är att det ingår en pci riser i den nordiska versionen. (please?)

Nej, nej. Det hade ju varit en godsak. Det ingår flera godsaker. Vad det nu är för något

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Guys, det han säger är att det ingår en pci riser i den nordiska versionen. (please?)

På amerikanska amazon fanns det ett par olika versioner, och priset varierade åtminstone beroende på om man ville ha mesh-plåt på sidan eller glas. Sen kan det ju också t.ex. hända att nordiska versioner kommer med fläktar, medan nordamerikanska kanske då är utan i basversionen.

Oberoende är det ju enkelt i dagens läge att köpa från t.ex. Tyskland eller Storbritannien om man det finns regionala skillnader.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Nej, nej. Det hade ju varit en godsak. Det ingår flera godsaker. Vad det nu är för något

Tack för klargörandet!

Förresten, enligt bilderna på Amazon verkar det finnas två fläktmonteringsplatser baki, men när de 7 fläktplatserna räknas upp verkar det finnas 2 i toppen, 2 i toppen, 2 i sidan och bara en baki. Vet du hur det är med den saken?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Tack för klargörandet!

Förresten, enligt bilderna på Amazon verkar det finnas två fläktmonteringsplatser baki, men när de 7 fläktplatserna räknas upp verkar det finnas 2 i toppen, 2 i toppen, 2 i sidan och bara en baki. Vet du hur det är med den saken?

Sure! Det stämmer att det finns plats för 1x fläkt där bak (såvida man inte vert-mountar gpu:n), medan det finns plats för 2x upp, ner och vänster. Men var såg det ut som att det fanns plats för 2x bak, menar du?

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Sure! Det stämmer att det finns plats för 1x fläkt där bak (såvida man inte vert-mountar gpu:n), medan det finns plats för 2x upp, ner och vänster. Men var såg det ut som att det fanns plats för 2x bak, menar du?

Tittar man på den här bilden så ser det ute som att det möjligtvis kunde finnas plats för två vertikala fläktar:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81mVeot93vL....

Eller så finns det plats för en med mycket manöverutrymme

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tittar man på den här bilden så ser det ute som att det möjligtvis kunde finnas plats för två vertikala fläktar:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81mVeot93vL....

Eller så finns det plats för en med mycket manöverutrymme

Det är ju inga fläktplatser, utan expansionsplatser för vertikalmontering av grafikkort...
Men visst, det kan väl gå att hitta nån fullösning för att få in en fläkt där som sid-fläkt istället för bakfläkt.
Ser inte poängen dock.. Det lär ju bara blocka CPU:n.
Sannolikt mer effektivt att köra vanlig bakfläkt istället men vem vet

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju inga fläktplatser, utan expansionsplatser för vertikalmontering av grafikkort...
Men visst, det kan väl gå att hitta nån fullösning för att få in en fläkt där som sid-fläkt istället för bakfläkt.
Ser inte poängen dock.. Det lär ju bara blocka CPU:n.
Sannolikt mer effektivt att köra vanlig bakfläkt istället men vem vet

Bakom de vertikala expansionsplatserna finns åtminstone en fläktplats, men det ser lite ut som att det möjligtvis kunde vara två till och med, men kanske jag ser fel

Edit: Vid närmare titt tror jag att det helt enkelt bara är en plats, med en extra skena mellan. Men med lite fulmodding kanske man kan få in en 240mm AIO

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Bakom de vertikala expansionsplatserna finns åtminstone en fläktplats, men det ser lite ut som att det möjligtvis kunde vara två till och med, men kanske jag ser fel

Edit: Vid närmare titt tror jag att det helt enkelt bara är en plats, med en extra skena mellan. Men med lite fulmodding kanske man kan få in en 240mm AIO

Jaså ja jo visst finns det en vanlig fläktplats i bak, men det lär vara en 92 mm fläkt.

Tänk på att ett mITX moderkort bara är 170mm högt: det finns inte en sportmössa alls att stacka två 120mm fläktar på det området du tänker på... (om du inte sågar ett hål i taket på lådan och låter en del av raden sticka upp där)

Jag tror inte ens det går in två 92 mm fläktar bak utan moddning... Möjligen ryms två om man fixar några extra skruvhål.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jaså ja jo visst finns det en vanlig fläktplats i bak, men det lär vara en 92 mm fläkt.

Tänk på att ett mITX moderkort bara är 170mm högt: det finns inte en sportmössa alls att stacka två 120mm fläktar på det området du tänker på... (om du inte sågar ett hål i taket på lådan och låter en del av raden sticka upp där)

Jag tror inte ens det går in två 92 mm fläktar bak utan moddning... Möjligen ryms två om man fixar några extra skruvhål.

Jag är inte så säker. Fractal Design Define Nano S tar 120mm I samma position, och det chassit är bara marginellt större. Men den som lever får se

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut. Behövs fler prisvärda sff-chassin med god tillgänglighet i vanliga butiker.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag är inte så säker. Fractal Design Define Nano S tar 120mm I samma position, och det chassit är bara marginellt större. Men den som lever får se

Inte säker på vad?
Två 120mm bak är fysiskt totalt uteslutet, om man inte möblerar om hela layouten på lådan.
(Fundera lite igen på måtten på två 120 mm fläktar och storleken på ett ITX moderkort så kommer poletten ramla ner till sist )
Och jag kan sätta pengar på att standardmonteringshålen i bak på lådan inte är för en 120mm fläkt, utan sannolikt en 92mm fläkt
Titta på bilden här tex:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81s4TmeQWiL....
Jämför bakfläktens storlek jämfört med moderkortets storlek (170x170) ... Fläkten är för liten för att vara 120mm.

Jämför även skillnaden i bredd på chassit mätt mellan slottarna bak och sidoplåten på de två chassina:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81mVeot93vL....
https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Def...
Det är en ganska påtaglig skillnad i bredd mellan den! (Nano är en hel del större)

Möjligen kan det gå att modda in en 120mm om man tar fram dremeln och kapar bort möjligheten att ha den där "ramen" på sidan för radiator... Men jag är långt från säker.

Ursäkta om det verkar som jag hackar på dig - ska försöka sluta nu
(eller så missförstår jag helt vad du är ute efter - isåfall mitt fel!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Inte säker på vad?
Två 120mm bak är fysiskt totalt uteslutet, om man inte möblerar om hela layouten på lådan.
(Fundera lite igen på måtten på två 120 mm fläktar och storleken på ett ITX moderkort så kommer poletten ramla ner till sist )
Och jag kan sätta pengar på att standardmonteringshålen i bak på lådan inte är för en 120mm fläkt, utan sannolikt en 92mm fläkt
Titta på bilden här tex:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81s4TmeQWiL....
Jämför bakfläktens storlek jämfört med moderkortets storlek (170x170) ... Fläkten är för liten för att vara 120mm.

Jämför även skillnaden i bredd på chassit mätt mellan slottarna bak och sidoplåten på de två chassina:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81mVeot93vL....
https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Def...
Det är en ganska påtaglig skillnad i bredd mellan den! (Nano är en hel del större)

Möjligen kan det gå att modda in en 120mm om man tar fram dremeln och kapar bort möjligheten att ha den där "ramen" på sidan för radiator... Men jag är långt från säker.

Ursäkta om det verkar som jag hackar på dig - ska försöka sluta nu
(eller så missförstår jag helt vad du är ute efter - isåfall mitt fel!)

Du har antagligen rätt. Men frågan kvarstår: Är det i så fall två 92mm fläktplatser där bak?

Inte för att det egentligen gör så stor skillnad, men en 184mm radiator kunde i så fall vara intressant. Men sen är det ändå kanske bättre med en tornkylare riktad vertikalt för att hjälpa luftflödet från botten upp till taket och ut...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du har antagligen rätt. Men frågan kvarstår: Är det i så fall två 92mm fläktplatser där bak?

Inte två i bak utan moddning, om bilderna på Amazon stämmer, det är jag ganska säker på. Om man måttar platsen för fläktarna och jämför med storleken på moderkortet så är det ungefär samma, men behöver vara högre för att rymma två 92 mm fläktar.
(CM_Fredrik sa ju även att det var plats för en fläkt bak)

Är man villig att modda lite med skruvhål osv kan man nog få in två fläktar, men tvivlar på att det ryms en radiator. (om det nu ens finns 184 mm raddar?)
Och vore det inte smidigare att köra sidomonterad radd istället, som det ändå verkar vara tänkt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mera läckor!

Specs:

Mera bilder finns här: https://imgur.com/a/1BOOED7

Storleken som nämns på bilden är enligt Cooler Master på Reddit storleken inklusive fötter och pci-skölden som sticker ut, så måtten är större än chassit "känns".

Rätt trevliga specs annars. Det lär nog bli trevlig kylning i den också med en AIO på sidan och 2x120mm i topp och botten. En besvikelse är att cpu-kylaren är begränsad till 157mm. 2mm till och många prisvärda och populära kylare som Be Quiet Pure Rock 2, Arctic Freezer 34 Esports och Cooler Masters egna Hyper 212 skulle ha fungerat.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Cooler Master

Nu är vi live
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/mini-itx/masterbox...

För de nyfikna har vi satt MSRP på 1099 SEK!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Så om man skulle äta 60 daimstrutar under resten av sommaren, för 25kr per styck så blir det 1500kr. Louqe Ghost S1 kostar 2790kr, vilket betyder att det här chassit borde ligga under 1300kr för att det här ska hålla. Jämför man med M1 så borde det bli ännu lite billigare.

Fast sen kanske man äter Daimstrut Mini hos CoolerMaster

Blev du nöjd med glasskalkylen?

Visa signatur

Make It Yours