Cooler Master snickrar på kompakt datorlåda med lansering inom kort

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master snickrar på kompakt datorlåda med lansering inom kort

Bilder av ett Cooler Master-chassi modell mindre är ute på vift och visar en ny utmanare i det lite rymligare SFF-segmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ganska mycket Ncase M1 klon såvitt jag kan se?
(med lite extra som tex möjlighet till vertikal GPU montering)
*edit*
Men är den så mycket bredare så att vissa tornkylare kan få plats, som det hintats om längre ner, så fyller det ju en nisch helt klart.
(även om det gör lådan lite bredare)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hjälpsam

Trångt och varmt.
Har man plats är det bäst med ett MidiTower.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt trevligt ut, undra om det är mindre än Lian Li 150 som jag funderar på att köpa. jag har svårt att bestämma mig vad jag vill ha.
Det ser ut att vara tillverkat av plåt och inte aluminium, så priset borde vara lite lägre.

Är det vitt eller är det väldigt ljust silver?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Lagers:

Ser ju riktigt trevligt ut, undra om det är mindre än Lian Li 150 som jag funderar på att köpa. jag har svårt att bestämma mig vad jag vill ha.
Det ser ut att vara tillverkat av plåt och inte aluminium, så priset borde vara lite lägre.

Är det vitt eller är det väldigt ljust silver?

När jag nu kollar bilderna på en mer färgkorrekt skärm tycker jag nog att ligger åt silver-hållet färgmässigt, snarare än vit. Uppdaterar texten där

Permalänk
Medlem

På Reddit bland kommentarerna trodde man 17-18 liter i någon beräkning. Ganska stort chassi, för att vara ITX.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Kompakta chassin är framtiden.
Efter att ha haft monster stora chassi i så många år haar jag nu ett ghost loque och kan tänka mig lite större i vissa fall om man har plats. Men aldrig ett äldre standard storlek chassi likt midtower chassin igen. Helt onödigt enligt mig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Min första reaktion var att det såg intressant ut, men desto mera jag kollar, desto mera skeptisk blir jag.

För det första så är chassit rätt stort. Efter att ha försökt mäta antalet pixlar och jämföra med kända mått (itx-moderkort, ryzen IHS, gigabyte RTX 2070S Gaming OC, USB-port), så kommer jag fram till att det antagligen ligger på runt 31*18*45cm, vilket alltså innebär runt 26 liter. Det är alltså i samma storleksklass som t.ex. Fractal Design Nano S och Lian Li TU150, och inte alls nära de små chassin som det stilmässigt tar efter (Louqe, Dancase, Ncase etc) på 8-13 liter.

Inget fel med den storleken (har själv Nano S), men kylningen här kommer nog inte att vara tillräckligt bra. Det borde finnas plats för mer än 2 st 120mm-fläktar, med tanke på att t.ex. Nano S har utrymme för 6 st fläktar, inklusive plats för 3 radiatorer, med en upp till 280mm. Dessutom så verkar det här chassit inte ha ljuddämpning eller desto mera dammfilter.

Personligen skulle jag gärna ha sett åtminstone en 120mm fläkt i fronten, och utrymme för en fläkt på undersidan som kunde ge bättre luftflöde till grafikkortet. Det känns som att grafikkortet kommer att gå rätt varmt här.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

På Reddit bland kommentarerna trodde man 17-18 liter i någon beräkning. Ganska stort chassi, för att vara ITX.

Beror väl lite på hur man ser det, de flesta traditionella chassin som bara är krympta till itx ligger väl mellan 25-30 (NZXT H210, Fractal Nano etc).

Jag tycker det ser riktigt intressant ut, kanske till och med är en kandidat för nästa bygge. Men priset är avgörande, för ja, visst är ghost och andra chassin mindre, men de är också jäkligt dyra. Här ser också kylmöjlighetern och komponentval lite mer flexibla ut.

Skrivet av Sando:

Inget fel med den storleken (har själv Nano S), men kylningen här kommer nog inte att vara tillräckligt bra. Det borde finnas plats för mer än 2 st 120mm-fläktar, med tanke på att t.ex. Nano S har utrymme för 6 st fläktar, inklusive plats för 3 radiatorer, med en upp till 280mm. Dessutom så verkar det här chassit inte ha ljuddämpning eller desto mera dammfilter.

Personligen skulle jag gärna ha sett åtminstone en 120mm fläkt i fronten, och utrymme för en fläkt på undersidan som kunde ge bättre luftflöde till grafikkortet. Det känns som att grafikkortet kommer att gå rätt varmt här.

Alltså jag tror inte det kommer vara så farligt, det ser ju rätt luftigt ut, öppning längst hela botten samt sidopanel, kan mycket väl räcka för att det ska passivt komma in frisk luft med dubbla fläktar i toppen. Sen ser det väl även ut som att man kan sätta i botten också?

Men så lever jag också idag med ett lian li q28 med oexisterande luftflöde och har klarat mig på något vis...

Permalänk
Medlem

En Ncase-kopia med vettig prissättning kan jag absolut tänka mig.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ser ju riktigt trevligt ut, undra om det är mindre än Lian Li 150 som jag funderar på att köpa. jag har svårt att bestämma mig vad jag vill ha.
Det ser ut att vara tillverkat av plåt och inte aluminium, så priset borde vara lite lägre.

Är det vitt eller är det väldigt ljust silver?

Jag är själv inne på Lian Li TU150. Tycker att Lian Li's variant är snyggare, men Cooler Masters kanske har bättre luftflöde med de kraftigt perforerade panelerna? Annars tycker att enda svagheten med TU150 är att man inte får med ett dammfilter till botten.

Kul med mer konkurrens i marknaden små men inte pyttesmå chassin dock! Mitt nästa bygge ska definitivt bli något i den här storleksklassen.

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Min första reaktion var att det såg intressant ut, men desto mera jag kollar, desto mera skeptisk blir jag.

För det första så är chassit rätt stort. Efter att ha försökt mäta antalet pixlar och jämföra med kända mått (itx-moderkort, ryzen IHS, gigabyte RTX 2070S Gaming OC, USB-port), så kommer jag fram till att det antagligen ligger på runt 31*18*45cm, vilket alltså innebär runt 26 liter. Det är alltså i samma storleksklass som t.ex. Fractal Design Nano S och Lian Li TU150, och inte alls nära de små chassin som det stilmässigt tar efter (Louqe, Dancase, Ncase etc) på 8-13 liter.

Inget fel med den storleken (har själv Nano S), men kylningen här kommer nog inte att vara tillräckligt bra. Det borde finnas plats för mer än 2 st 120mm-fläktar, med tanke på att t.ex. Nano S har utrymme för 6 st fläktar, inklusive plats för 3 radiatorer, med en upp till 280mm. Dessutom så verkar det här chassit inte ha ljuddämpning eller desto mera dammfilter.

Personligen skulle jag gärna ha sett åtminstone en 120mm fläkt i fronten, och utrymme för en fläkt på undersidan som kunde ge bättre luftflöde till grafikkortet. Det känns som att grafikkortet kommer att gå rätt varmt här.

Tjena! Låt mig radera din skepsis Även om vi inte kan gå in på detaljer riktigt än kan jag iaf. säga att chassit mäter under 20 liter! Det får plats långt fler fläktar och en väl tilltagen radiator. Dammfilter, jajjemen!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Tjena! Låt mig radera din skepsis Även om vi inte kan gå in på detaljer riktigt än kan jag iaf. säga att chassit mäter under 20 liter! Det får plats långt fler fläktar och en väl tilltagen radiator. Dammfilter, jajjemen!

När släpps det på marknaden då? Mellan tummen och pekfingret räcker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag är själv inne på Lian Li TU150. Tycker att Lian Li's variant är snyggare, men Cooler Masters kanske har bättre luftflöde med de kraftigt perforerade panelerna? Annars tycker att enda svagheten med TU150 är att man inte får med ett dammfilter till botten.

Kul med mer konkurrens i marknaden små men inte pyttesmå chassin dock! Mitt nästa bygge ska definitivt bli något i den här storleksklassen.

Jag skulle vilja ha lian li igen, tycker om mitt 33 som jag har nu, men det börjar bli lite till åren. Är lite sugen ändå på Jonsbo U1 som snart kommer till caseking men då måste jag sälja mitt gfx och inhandla ett mini-itx gfx vilket kanske gör att det låter mer.

Vill egentligen också ha ett vitt chassi, men så svårt att hitta ett som är bra. Det viktigaste för mig är att datorn är helt tyst när man idlar och surfar lite.
Ska nog vänta in detta chassi och se när riktiga spec och bilder kommer innan jag handlar något

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Min första reaktion var att det såg intressant ut, men desto mera jag kollar, desto mera skeptisk blir jag.

För det första så är chassit rätt stort. Efter att ha försökt mäta antalet pixlar och jämföra med kända mått (itx-moderkort, ryzen IHS, gigabyte RTX 2070S Gaming OC, USB-port), så kommer jag fram till att det antagligen ligger på runt 31*18*45cm, vilket alltså innebär runt 26 liter. Det är alltså i samma storleksklass som t.ex. Fractal Design Nano S och Lian Li TU150, och inte alls nära de små chassin som det stilmässigt tar efter (Louqe, Dancase, Ncase etc) på 8-13 liter.

Inget fel med den storleken (har själv Nano S), men kylningen här kommer nog inte att vara tillräckligt bra. Det borde finnas plats för mer än 2 st 120mm-fläktar, med tanke på att t.ex. Nano S har utrymme för 6 st fläktar, inklusive plats för 3 radiatorer, med en upp till 280mm. Dessutom så verkar det här chassit inte ha ljuddämpning eller desto mera dammfilter.

Personligen skulle jag gärna ha sett åtminstone en 120mm fläkt i fronten, och utrymme för en fläkt på undersidan som kunde ge bättre luftflöde till grafikkortet. Det känns som att grafikkortet kommer att gå rätt varmt här.

Chassit kör med topp fläktar som utsug och passiv intag genom sidopanelerna och botten ser också ut som man får plats med fläktar på botten av chassit.

En fläkt i front är onödig då PSU kommer täcka för majoriteten av fläkten samt att chassit förmodligen behöver bli 2-3 cm djupare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Halogen:

När släpps det på marknaden då? Mellan tummen och pekfingret räcker.

Mellan tummen och pekfingret? Då får jag säga sen, men inte strax utan snarare snart
I've said too much!

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Tjena! Låt mig radera din skepsis Även om vi inte kan gå in på detaljer riktigt än kan jag iaf. säga att chassit mäter under 20 liter! Det får plats långt fler fläktar och en väl tilltagen radiator. Dammfilter, jajjemen!

Skrivet av CM_Fredrik:

Mellan tummen och pekfingret? Då får jag säga sen, men inte strax utan snarare snart
I've said too much!

Kul med snabba svar från tillverkaren Tack! Det låter ju då betydligt mera lovande med flera fläktar och volym på under 20 liter. Är priset rätt så kan det här gott bli nästa köp!

Några axplock från Reddit-tråden, skrivet/insinuerat av Matteo_CoolerMaster:

- Släpps mot slutet av Q3 2020
- Noctua NH-D15 får inte officiellt stöd (165mm), men Hyper 212 (158,5mm) och NH-U12A (158mm) får plats
- Plats för 280mm AIO (så fläktarna ovanpå är antagligen 2x 140mm

Då måste jag ändra på mitt påstående om kylningen. Det här kunde bli riktigt intressant om man får in 2st 140mm i botten som insug och en AIO upptill som utblås.

Edit: @CM_Fredrik Nån chans att du skulle kunna ge en kommentar på om det får plats med/finns fästen för fläktar i botten?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

@CM_Fredrik Nån chans att du skulle kunna ge en kommentar på om det får plats med/finns fästen för fläktar i botten?

Hmm... Jag kan väl säga så mycket som att botten är inte utan hål, men sen får jag nog zippa igen läpparna och låta Matteo sköta tugget

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Mellan tummen och pekfingret? Då får jag säga sen, men inte strax utan snarare snart
I've said too much!

Prisbild då? Ghost / M1 nivå eller billigare? Billigare väl...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Halogen:

Prisbild då? Ghost / M1 nivå eller billigare? Billigare väl...

Du kommer att kunna köpa så många Daimstrutar* för mellanskillnaden att det räcker hela sommaren!

* Ej ett vetenskapligt fastställt mått.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Du kommer att kunna köpa så många Daimstrutar* för mellanskillnaden att det räcker hela sommaren!

* Ej ett vetenskapligt fastställt mått.

Så om man skulle äta 60 daimstrutar under resten av sommaren, för 25kr per styck så blir det 1500kr. Louqe Ghost S1 kostar 2790kr, vilket betyder att det här chassit borde ligga under 1300kr för att det här ska hålla. Jämför man med M1 så borde det bli ännu lite billigare.

Fast sen kanske man äter Daimstrut Mini hos CoolerMaster

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Sando:

Så om man skulle äta 60 daimstrutar under resten av sommaren, för 25kr per styck så blir det 1500kr. Louqe Ghost S1 kostar 2790kr, vilket betyder att det här chassit borde ligga under 1300kr för att det här ska hålla. Jämför man med M1 så borde det bli ännu lite billigare.

Fast sen kanske man äter Daimstrut Mini hos CoolerMaster

Haha, ja nu läste du nog in lite för mycket i mitt icke vetenskapliga svar Men jag tror att folk kommer ställa sig positiva till såväl prislappen som vad man får för den.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem

Ännu en meh -låda, hade man varit en gnutta innovativ hade man satt fötterna på fronten och låtit grafikkortet andas.
Att sedan offra fläktplats bak för skrytorientering av grafikkortet säger ganska mycket om fokus för låddesignen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CM_Fredrik:

Tjena! Låt mig radera din skepsis Även om vi inte kan gå in på detaljer riktigt än kan jag iaf. säga att chassit mäter under 20 liter! Det får plats långt fler fläktar och en väl tilltagen radiator. Dammfilter, jajjemen!

Hett tips: släng in en USB-C på front-I/O:n

Permalänk
Medlem

Ett lite fulare Ncase M1 (min åsikt), med aaaaaaaningen mer utrymme om jag får lita på mina ögonmått.

M1 är/var aningen för litet för mina behov (specifikt när det gäller utrymme för gigantiska grafikkort), så den här kanske kan bli en kandidat om jag någon gång återvänder till ITX-chassi igen.

Skrivet av Nima2001:

Kompakta chassin är framtiden.

Kompakta chassin kommer nog alltid vara ett parallellspår, inget mer och inget mindre, för de som är ok med begränsningarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Cooler Master
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ännu en meh -låda, hade man varit en gnutta innovativ hade man satt fötterna på fronten och låtit grafikkortet andas.
Att sedan offra fläktplats bak för skrytorientering av grafikkortet säger ganska mycket om fokus för låddesignen.

Det går toppenbra att montera fläkt bak, oavsett "skrytorientering"

Skrivet av pålis:

Hett tips: släng in en USB-C på front-I/O:n

Noterat! Det skall såklart sägas att all feedback på produkter skickar jag till våra olika team, ris som ros.

Visa signatur

Make It Yours

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ännu en meh -låda, hade man varit en gnutta innovativ hade man satt fötterna på fronten och låtit grafikkortet andas.
Att sedan offra fläktplats bak för skrytorientering av grafikkortet säger ganska mycket om fokus för låddesignen.

Nja, jag tycker inte att den är meh. Det finns ett stort gap på marknaden som den här fyller, nämligen chassin med relativt liten storlek, tillräcklig kvalitet, tillräckligt luftflöde, plats för standardkomponenter till ett vettigt pris. Personligen kommer jag inte på ett enda chassi som skulle passa in där... Nano S och TU150 är kanske närmast, men de är ändå över 25 liter.

Förresten så noterade jag nu också att det bredvid PCI-I/O:n därbak finns fästen för två stycken fläktar på antagligen 120mm. Det verkar alltså finnas åtminstone två 140mm uppe, två 120mm bak och kanske något i botten också.

Jag tycker det verkar lovande.

Skrivet av pålis:

Hett tips: släng in en USB-C på front-I/O:n

Jag har också funderat på det här. Det skulle vara trevligt för framtida VR-glasögon, bland annat. Men det ska tydligen vara väldigt dyrt, och få konsumenter behöver det i praktiken och är villiga att betala för det.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@CM_Fredrik: okej, bra att det går att sätta fläkt där missade den funktionen.
Det kanske kan motivera hålen på botten & sidopanelen då, med ett undertryck i lådan via utblås i topp och bak.
Edit: Tyvärr sitter ju filtren helt fel då.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Bra med itx-chassin som faktiskt är små. Allt över 20 liter är inte SFF.

Sen får man ju givetvis lista ut vad man kan ha för komponenter ihop med den kylning som får plats, det är ju en del av sporten.

Permalänk
Medlem

Önskar att fler chassin kom i någon mer färg än bara svart och silver eller vitt. Rött eller blått eller nåt sånt så att det sticker av lite.

Annars ser designen klart intressant ut. Är ute efter en skorstensdesign för nästa modell, om jag bygger en nån gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT