Även ARM-processorer är sårbara för spekulativ exekvering

Permalänk
Melding Plague

Även ARM-processorer är sårbara för spekulativ exekvering

Även ARM drabbas av sårbarheter relaterade till spekulativ exekvering, men varianten SLS är i dagsläget endast teoretisk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någonting som inte är sårbart?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Finns det någonting som inte är sårbart?

En Raspberry Pi ingjuten i betong vid havets botten, efter att man gjort sig av med alla som har någon aning om var den kan befinna sig eller att den ens existerar.

Permalänk
Medlem

Så nu finns all data på chippet tillgängligt inom en ARM-längds avstånd?

(Jag ÄR från Göteborg så jag får göra såna dåliga ordvitsar!)

Skrivet av pv2b:

En Raspberry Pi ingjuten i betong vid havets botten, efter att man gjort sig av med alla som har någon aning om var den kan befinna sig eller att den ens existerar.

Är du säker?
https://www.su.se/forskning/profilomr%C3%A5den/klimat-hav-och...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hitta något belägg för att Apple's processorer nödvändigtvis skulle behöva vara sårbara. Deras processor-kärnor är (påstås vara) Apple's egna kärnor som endast stödjer ARM-instruktioner, och som (vad man vet) inte är baserade på ARM's design.
Sårbarheten nämns inte som en sårbarhet i instruktionsuppsättningen som sådan utan endast i hur vissa av ARM's processorer utför vissa instruktioner spekulativt.

Jämför med t.ex. Meltdown som påverkar Intel Haswell (och senare) men inte AMD Ryzen.

Men vi får se ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Så nu finns all data på chippet tillgängligt inom en ARM-längds avstånd?

(Jag ÄR från Göteborg så jag får göra såna dåliga ordvitsar!)

Alltså, vem gillar inte Intelligenta ordvitsar? Särskilt sådana där vitsarna inte är direkt framdukade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, vem gillar inte Intelligenta ordvitsar? Särskilt sådana där vitsarna inte är direkt framdukade.

Och för att göra färgskalan komplett (RGB) genom att ordvitsa på NVIDIA, så är väl följande försök "iNge VIDare IAlla" fall, skulle nog bedöma det som helt omöjligt

En fråga, vad skall ARM (Apple's) ha för färg, janske vit?

Lite färglära: Alla färger som finns kan skapas genom att blanda färgat ljus av tre primära färger – Röd, Grön och Blå (RGB). Färgerna blandas i lagom mängd. När alla tre tänds samtidigt på full effekt blir det resulterande ljuset vitt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bael:

Finns det någonting som inte är sårbart?

RPi3 borde inte vara mottaglig då detta verkar vara en variant av Spectre v1/v2 och därmed bara borde påverka out-of-order designer. Cortex A53 (som används i RPi3) samt Cortex A55 (som används som "little-core" i princip alla moderna Androider) är in-order designer.

Däremot lär RPi4 vara mottaglig då den kör Cortex A72.

Skrivet av Findecanor:

Jag kan inte hitta något belägg för att Apple's processorer nödvändigtvis skulle behöva vara sårbara. Deras processor-kärnor är (påstås vara) Apple's egna kärnor som endast stödjer ARM-instruktioner, och som (vad man vet) inte är baserade på ARM's design.
Sårbarheten nämns inte som en sårbarhet i instruktionsuppsättningen som sådan utan endast i hur vissa av ARM's processorer utför vissa instruktioner spekulativt.

Jämför med t.ex. Meltdown som påverkar Intel Haswell (och senare) men inte AMD Ryzen.

Men vi får se ...

Som jag tolkar detta är defekten här egentligen mot ARMs designtips/rekommendationer för ARMv8 CPUer. Man föreslår en optimering som kan leda till den här buggen.

Två saker måste vara uppfyllda för att man faktiskt ska kunna utnyttja den:

  • Optimeringen är verkligen implementerad, lär vara fallet för Cortex A7x men inte alls säkert att det är fallet för Apple och även Samsungs Mx CPUer

  • Det måste finnas en lämplig "gadget", d.v.s. en specifik sekvens instruktioner efter hopp som får använda SLS enligt ARMs (gamla) specifikation

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer