AMD klipper drivrutiner för Intel Kaby Lake-G med Radeon RX Vega-grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD klipper drivrutiner för Intel Kaby Lake-G med Radeon RX Vega-grafik

Grafiksamarbetet mellan Intel och AMD nådde vägs ände i oktober 2019, och nu har AMD låst systemkretsarna ute från drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Surt för de som köpt en

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Det är ju tråkigt när samarbeten inte faller bättre ut, men det är ju också Intels produkt i slutändan. Intel har också lovat fem års drivrutinsstöd för den kortlivade plattformen. Vilket väl blir ca tre år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är ju tråkigt när samarbeten inte faller bättre ut, men det är ju också Intels produkt i slutändan. Intel har också lovat fem års drivrutinsstöd för den kortlivade plattformen. Vilket väl blir ca tre år till.

Jo men exakt, lite dumt av Intel att lova 5år innan dom vet att dom kan leverera det, men det finns säkert 2sidor av detta mynt så vi vet nog inte med säkerhet vad som kommer att hända

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag sålde min då i rättans tid

Permalänk
Medlem

Nu är det krig - YES!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nu är det krig - YES!

Intels ingenjörer bakar in varenda AMD CPU errata i den senaste ICC. Fortfarande YES?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jones377:

Intels ingenjörer bakar in varenda AMD CPU errata i den senaste ICC. Fortfarande YES?

YES till "a fair fight", men visst, då krävs ju att båda/alla de krigförande parterna respekterar schyssta villkor, så svaret blir väl då ...?!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Trist, hades canyon var en rolig plattform som jag funderat flera gånger på att köpa efter min testpilot.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja även jag, efter att jag läst din testpilot ett flertal gånger för att övertyga mig själv att jag behöver en NUC av denna rang. @DavidtheDoom

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Inaktiv

Hoppas alla som samlar på intressantare datorer ser till att få tag i en av dessa. En av de mer intressantare lösningarna, med tanke på aktörerna och hur tätt komponenterna faktiskt arbetar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KLIONE:

Ja även jag, efter att jag läst din testpilot ett flertal gånger för att övertyga mig själv att jag behöver en NUC av denna rang. @DavidtheDoom

Det vi får hoppas nu på är nog att AMD själva släpper de SoC-kretsarna som nästa generations spelkonsoller kommer vara utrustade med men i utförande för DIY-marknaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tycker dock inte det förändrar produkternas prestanda eller värde, befintliga drivrutiner fungerar ju fortfarande och det är inte direkt så att man spelar de absolut senaste spelen på en sådan här pryl.

Så att de skippar ev framtida versioner utav mjukvara, mja - lite tråkigt, men knappast en nyhet som gör produkterna till glorifierade pappervikter likt Microsofts HD-DVD -spelare till Xbox 360 när marknaden antog Blu-ray istället som formatstandard...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Det vi får hoppas nu på är nog att AMD själva släpper de SoC-kretsarna som nästa generations spelkonsoller kommer vara utrustade med men i utförande för DIY-marknaden.

Något NUC-liknande, vilket iofs redan finns delvis, men gärna med något catchy marknadsföringsnamn. Threadripper är bland det bästa i namnväg (och CPU-väg) i datorvärlden i mitt tycke. Intels gamla Skulltrail likaså.

Att ha dessa SoCar som altenativ när man ska tipsa vid datorbygge med spelfokus men ändå ha tillgång till PC-mjukvara (och Xbox bibliotek) hade varit en fin game changer skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tycker dock inte det förändrar produkternas prestanda eller värde, befintliga drivrutiner fungerar ju fortfarande och det är inte direkt så att man spelar de absolut senaste spelen på en sådan här pryl.

Så att de skippar ev framtida versioner utav mjukvara, mja - lite tråkigt, men knappast en nyhet som gör produkterna till glorifierade pappervikter likt Microsofts HD-DVD -spelare till Xbox 360 när marknaden antog Blu-ray istället som formatstandard...

Ar antagligen lite mer allvarligt då drivrutins modellen verkar flyta lite mellan olika ver av Windows 10, fick själv problem med en WiFi drivrutin för ett tag sedan då den var för fel ver av W10.
Moderkortstillverkare uppdaterar drivrutiner och specar som ex att dom fungerar med:
(Note) Win10 ver.1809 supported
(Note) Win10 ver.1903 supported

Vet inte hur det är med grafikdrivrutiner, men ser att ett liknande problem kan dyka upp även där.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Hur är det med Linux på denna? Mesa borde stödja denna framöver?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

@Grilljohan: Precis!

Var även min tanke att stödet borde vara kvar på linux...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Var ju en intressant produkt och ett oväntat samarbete.

Gällande produkter där drivrutinsstödet tagit slut innan produkten i övrigt blivit obrukbar har jag inget bra exempel, men har nog stött på en del sådana i arbetet.

Samtidigt förstår man tillverkarna eftersom det handlar om en kostnad för dem att fortsätta ge stöd för äldre saker.
Har inte djupare kunskaper i hur drivrutiner fungerar, men man undrar ibland vilka hinder det finns för att det ska fungera ändå.
Misstänker att MS har en viktig, för att inte säga central, roll i det hela.