Nvidias nästa generations grafikkylare sägs bli en dyr pjäs

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nästa generations grafikkylare sägs bli en dyr pjäs

Toppkorten i Nvidias Geforce RTX 3000-serie lär bli dyra då enbart den nyligen avtäckta kylarlösningen går loss på 1 500 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så ännu högre priser....

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Ja, kunderna har ju redan visat att de är beredda att betala 10.000+ för en GPU, så varför inte?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Tänk om de ändå kunde ge oss möjligheten att köpa kort utan kylanordning till en billigare peng för oss som ändå bara demonterar och sätter på ett eget vattenblock eller egen kyllösning.

Ja, jag tänker på dig. *Stirrar på 2080 Ti Lightning Z boxen i hyllan*

Permalänk
Medlem

Hoppas 3dje parts kylarna är billigare i tillverkning

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Du får med ett "scratch and sniff"-kort som luktar som Jensens skinpajj, så helt klart värt pengarna!

Permalänk
Medlem

Detta är vad de vill att vi ska höra, så det ska kännas mer ’värt’ att lägga våra 20k på en gpu som borde kosta 9...

Luktar Apples hjul och skärmstativ lång väg

Permalänk
Medlem

Brukar inte GDDR köras i 64-bit bussar? Svårt att tro på läckan när det bara skiljer 32-bit mellan modellerna

Permalänk
Medlem

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel jag spelar i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Alla: 2000-serien är för dyr!
Jensen: Håll min öl

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Som de nämner i artikeln är ryktet att produktnamnet titan fasas ut och ersätts av xx90. Det är alltså denna generationens Titankort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Baserat på den senaste demonstrationen från Epic med all geometri och högupplösta texturer verkar det som att för 4K och neråt så räcker 8GB. Mer än så verkar faktiskt inte behövas för det antal pixlar som visas.

Permalänk
Medlem

Gpu-bubblan växer

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Denna gången kanske AMD har något bra också

Man får se hur det kommer se ut och om det blir samma ockerpriser igen
Allt hänger på hur bra AMDs kort är och vad de sätter för pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

24GB är nog inget spel som använder, onödigt att köpa något över 12/16GB i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Nej, inte för gaming 8-10 kan man fylla idag, men 12 ligger utanför alla spel idag i 4K.

Antar att de vill få företag att använda dessa för att accelerera andra saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Nu finns det ju andra användningsområden än gaming men även där så kan ju spelmakarna gör mer coola grejer när dom vet att det finns mycket minne att leka med. Det öppnar ju upp för möjligheter. Upplösningarna ökar ju hela tiden också även om det just nu känns ordentligt overkill med 24GB vram. Men det gör det ju alltid första gången något nytt kommer ut. Det är ju kul när det pressas gränser. Sen är väl mer minne kanske inte jättedyrt heller så att smälla dit med ordentligt blir prisvärt för tillverkaren samtidigt som dom kan motivera en ännu högre prislapp då...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Än så länge är det bara spel där man kan använda hi-res textures som tex MH:W och FF7 som "måste" ha 8GB, sen finns det spel som är dåliga på minnes-allokering som använder mer även fast det är helt onödigt.
Kan tänka mig att i framtiden när stora texturer blir standard så kan mycket VRAM vara bra att ha, men 24GB låter väldigt mycket.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Snabb fråga till folk som har bättre koll än mig, behövs det verkligen 24GB VRAM när det kommer till gaming? Jag har aldrig sett min dator använda mer än 6.5GB VRAM när jag maxar de spel i 1440p? Tänker jag som bara spelar, har jag någon nytta utav det?

Kliver du upp till 4K upplösning så är det 2,25ggr mer pixlar än 1440p, alltså cirka 6,5x2,25=15Gb VRAM vid maxade spel som krävs. 5K finns ju också samt ultrawide som ger fler pixlar utöver detta. Kliver man sedan upp till 8K så renderas 4ggr mer pixlar än 4K så då behövs cirka 60GB VRAM under samma förhållande. Har man flera skärmar så blir ju detta mera...

OBS. pratar nu utan uppskalning eller andra sätt att spara på mängden pixlar som ska renderas vid högre upplösning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reiker:

Kliver du upp till 4K upplösning så är det 2,25ggr mer pixlar än 1440p, alltså cirka 6,5x2,25=15Gb VRAM vid maxade spel som krävs. 5K finns ju också samt ultrawide som ger fler pixlar utöver detta. Kliver man sedan upp till 8K så renderas 4ggr mer pixlar än 4K så då behövs cirka 60GB VRAM under samma förhållande. Har man flera skärmar så blir ju detta mera...

OBS. pratar nu utan uppskalning eller andra sätt att spara på mängden pixlar som ska renderas vid högre upplösning.

Många pixlar blir det...
Lika bra att slå till på 2 st 3090Ti så man är säker på att klara sig ett tag framåt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

På tal om VRAM så var det en intressant grej som jag läste i detta inlägg.

"Oh, and a quick point about VRAM: it's clear we have enough now. SSDs remove a huge amount of memory pressure, so what we've got seems enough for universal photorealism. Sure, ray tracing or other techniques might turn out to be memory hungry enough to push at the edges, but we're talking maybe factors of two, not 10."

Kanske någon av forumets mer kunniga har något att säga om saken?

Permalänk
Medlem

det är ju faktor två mot titan xp eller 1080ti.. (ish)

sen vill man ha x antal moduler, samt rel stora moduler och med mindre tillverkningsteknik kan man lika gärna öka kapaciteten.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@blade80: nu måste väll spelmakarna designa sina spel för den breda massan och inte de som har ett 24GB grafikkort för 15 000 kr.
Jag vet inte hur stor utvecklingsbudget jag hade lagt på en så liten del av marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat betala mellan 15-20K för en GPU om den utlovar det bästa som finns på marknaden. Det är ett topp-segment vi pratar om. Vill jag betala så mycket? Nej knappast, men det är så marknaden fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

På tal om VRAM så var det en intressant grej som jag läste i detta inlägg.

"Oh, and a quick point about VRAM: it's clear we have enough now. SSDs remove a huge amount of memory pressure, so what we've got seems enough for universal photorealism. Sure, ray tracing or other techniques might turn out to be memory hungry enough to push at the edges, but we're talking maybe factors of two, not 10."

Kanske någon av forumets mer kunniga har något att säga om saken?

Om grafikkortet kan hämta texturer och modeller direkt från en snabb PCIe SSD så slipper man fylla grafikkortet med dessa saker utan bara läsa in precis dom dom behövs just nu och kasta dom efter varje användning. Då kanske det räcker med 4 GB VRAM för 4K gaming, det är precis så båda nya konsolerna tänker och nya Unreal Engine demot som spreds flr vinden för någon vecka sedan

Permalänk
Medlem

Ja det sker ju läckor om det hålls tyst om typ allting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Denna gången kanske AMD har något bra också

Man får se hur det kommer se ut och om det blir samma ockerpriser igen
Allt hänger på hur bra AMDs kort är och vad de sätter för pris

Det sade man innan denna gen också, men det visade inte stämma. I varje fall de tre första korten. Hade förvånat mig stort om AMD kan matcha dessa siffror i denna artikel om de stämmer. Det är först nu vi får våldsamma gpu krafter ser det ut som. Man man lyfta flaskhalsen ytterligare 20-30% med dessa kort så kan det bli skoj med processorklockning igen. Fast det är klart, en 10900k/3900x plus dessa gafikkort.....måste ju ha 1000w gold som minstakrav snart. En bra tusenwattare gold är fort 2000 spänn bara det. Kostar att vara karl.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

@blade80: nu måste väll spelmakarna designa sina spel för den breda massan och inte de som har ett 24GB grafikkort för 15 000 kr.
Jag vet inte hur stor utvecklingsbudget jag hade lagt på en så liten del av marknaden.

Nu är det ju så att de inte behöver optimera just efter toppsegmentet för att man ska kunna dra nytta av att ha ett så pass kraftfullt kort.

Permalänk
Medlem

Intel har oerhört höga priser
Nvidia: Hold by "advanced cooling solution".

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

När det inte är dyrt nog.