Permalänk
Medlem

Corsair Vengeance RGB PRO ger blåskärm

Hej!

En kollega till mig köpte en begagnad dator på blocket för 2 månader sen, den var uppstartad hos säljaren när han kom dit och allting var ok så han köpte och tog hem den men använde inte datorn förrän efter 1 vecka då han inte hade skärm eller kringutrustning.
Första gången han startade fick han blåskärm precis innan Windows inloggning, han kommer inte ihåg vad det var för kod men han är säker på att det var nånting med memory management.

Låter han den räkna till 100% och startar om så funkar den utan några som helst problem, vissa gånger fick han svart skärm efter den räknat färdigt och fick stänga av och startar om genom att hålla ned power-knappen.

Jag har hjälpt honom med följande:
* Memtest = visar inga fel
* 1 sticka åt gången i olika slot = samma resultat
* Stoppade dom i en annan dator = ger samma problem

Till slut köpte vi ett nytt likadant kit och det har funkat hur bra som helst 😃

Till min fråga, kan han ta dom på garanti hos Corsair även om han inte har kvitto eller är det bara o slänga?
Dom satt i en dator som enligt säljaren byggdes någon gång förra året.

Så här ser systemet ut (köptes för 8000kr):
Phanteks Eclipse P400S Glass Silent White
ASUS ROG Strix B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 3600X
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB White
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO
Corsair Hydro H115i RGB Platinum
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Seagate Barracuda 1TB
Corsair RM650x

mvh
Jens

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Hej!

En kollega till mig köpte en begagnad dator på blocket för 2 månader sen, den var uppstartad hos säljaren när han kom dit och allting var ok så han köpte och tog hem den men använde inte datorn förrän efter 1 vecka då han inte hade skärm eller kringutrustning.
Första gången han startade fick han blåskärm precis innan Windows inloggning, han kommer inte ihåg vad det var för kod men han är säker på att det var nånting med memory management.

Låter han den räkna till 100% och startar om så funkar den utan några som helst problem, vissa gånger fick han svart skärm efter den räknat färdigt och fick stänga av och startar om genom att hålla ned power-knappen.

Jag har hjälpt honom med följande:
* Memtest = visar inga fel
* 1 sticka åt gången i olika slot = samma resultat
* Stoppade dom i en annan dator = ger samma problem

Till slut köpte vi ett nytt likadant kit och det har funkat hur bra som helst 😃

Till min fråga, kan han ta dom på garanti hos Corsair även om han inte har kvitto eller är det bara o slänga?
Dom satt i en dator som enligt säljaren byggdes någon gång förra året.

Så här ser systemet ut (köptes för 8000kr):
Phanteks Eclipse P400S Glass Silent White
ASUS ROG Strix B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 3600X
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 16GB White
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO
Corsair Hydro H115i RGB Platinum
Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD
Seagate Barracuda 1TB
Corsair RM650x

mvh
Jens

Hej Jens från en annan Jens

Hade jag varit er/din vän hade jag iaf testat att kontakta Corsair, känns som det finns mer att vinna än förlora. Jag vet inte hur Corsair är att ha att göra med, vissa tillverkare är bra, andra kan vara lite knepiga.

Glhf!