Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Utifrån vad som framkommit på tråden så hade jag beställt, men endast under följande förutsättningar:

  • Det är faktiskt billigare än från mer etablerade sidor.

  • Du betalar inget i förskott förrän du är 100% nöjd, och betalar inte in något (inte ens till Klarna) förrän du fått grejerna. Alternativt betalar du genom ett kreditkort (inte kontokort) så att du kan bestrida eventuella betalningar till din bank utan att behöva ligga ute med pengar.

  • Du är bekväm med att firman kanske inte existerar imorgon för eventuella reklamationer. Du bör fråga vem han köper av, så att du kan utnyttja dina rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen §46 ifall firman går omkull. Vill han inte berätta vem som är tidigare säljled, råder jag dig att inte gör affären, såvida du inte är bekväm med att inte kunna göra en reklamation.

Det har funnits sen -98, varför skulle det inte finnas imorgon?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Det har funnits sen -98, varför skulle det inte finnas imorgon?

Det är en enskild firma som drivs av en person som är 62 år gammal. Även om vi inte hade varit mitt under en global hälsokris som slår särskilt hårt mot äldre så kan en enskild firma upphöra när som helst på grund av personliga omständigheter.

Om vi vänder på frågan, vad har du för garantier för att en enmansfirma finns om ett år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utifrån vad som framkommit på tråden så hade jag beställt, men endast under följande förutsättningar:

  • Du är bekväm med att firman kanske inte existerar imorgon för eventuella reklamationer. Du bör fråga vem han köper av, så att du kan utnyttja dina rättigheter i enlighet med Konsumentköplagen §46 ifall firman går omkull. Vill han inte berätta vem som är tidigare säljled, råder jag dig att inte gör affären, såvida du inte är bekväm med att inte kunna göra en reklamation.

Du har faktiskt rätten på din sida att vända dig gentemot dennes leverantör eller tillverkaren direkt ifall dom ej existerar imorgon för reklamationsärenden.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

Du har faktiskt rätten på din sida att vända dig gentemot dennes leverantör eller tillverkaren direkt ifall dom ej existerar imorgon för reklamationsärenden.

Ja, det är precis det jag skriver, och även med hänvisning till relevant lagrum.

Om du inte vet vem han köper sina grejer av dock så är det omöjligt att nyttja den rätten...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det är en enskild firma som drivs av en person som är 62 år gammal. Även om vi inte hade varit mitt under en global hälsokris som slår särskilt hårt mot äldre så kan en enskild firma upphöra när som helst på grund av personliga omständigheter.

Om vi vänder på frågan, vad har du för garantier för att en enmansfirma finns om ett år?

Finns inga garantier att något företag finns om ett år, så det var en ganska dum fråga.

Skrivet av pv2b:

Ja, det är precis det jag skriver, och även med hänvisning till relevant lagrum.

Om du inte vet vem han köper sina grejer av dock så är det omöjligt att nyttja den rätten...

Och du valde att ignorera "tillverkaren". Seriöst av dig 🙄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Och du valde att ignorera "tillverkaren". Seriöst av dig 🙄

Tillverkaren är i utlandet och täcks inte av svensk lag. Möjligt att det går att rikta något krav mot Intels filial i Sverige, men det är ju långt från säkert. Och nu hamnar vi i en juridisk situation som jag inte känner mig bekväm eller säker i. Det blir bara jag som hobbyjurist mot andra hobbyjurister i tråden. Det jag menar är att det alltid bättre att ha mer information snarare än mindre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Finns inga garantier att något företag finns om ett år, så det var en ganska dum fråga.

Nej, men det är mer sannolikt att en etablerad butikskedja finns kvar om ett år (eller åtminstone har blivit uppköpt av något annat bolag som därmed tagit över eventuella garantiåtaganden) än en enskild firma driven av någon precis vid pensionsåldern.

Det är så klart möjligt att killen har sin verksamhet kvar om 20 år. Han har redan vart verksam i 20 år, varför inte 20 år till liksom? Poängen är att det är omöjligt att veta, och att om man vill vara säker så tar man reda på vart man ska vända sig om firman inte existerar när man behöver reklamera. Det kostar inget extra att ta reda på lite info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, men det är mer sannolikt att en etablerad butikskedja finns kvar om ett år (eller åtminstone har blivit uppköpt av något annat bolag som därmed tagit över eventuella garantiåtaganden) än en enskild firma driven av någon precis vid pensionsåldern.

Det är så klart möjligt att killen har sin verksamhet kvar om 20 år. Han har redan vart verksam i 20 år, varför inte 20 år till liksom? Poängen är att det är omöjligt att veta, och att om man vill vara säker så tar man reda på vart man ska vända sig om firman inte existerar när man behöver reklamera. Det kostar inget extra att ta reda på lite info.

En etablerad tillverkare som Intel sköter sina åtaganden inom EU då aktörerna har väl tilltagna regler att förhålla sig till. Jag har i vart fall vänt mig till Logitech, Samsung, Sony samt Microsoft direkt utan att ens gå via återförsäljaren för garanti samt reklamationsärenden. Så jag förstår inte varför du gör en så stor sak av detta.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nucky:

En etablerad tillverkare som Intel sköter sina åtaganden inom EU då aktörerna har väl tilltagna regler att förhålla sig till. Jag har i vart fall vänt mig till Logitech, Samsung, Sony samt Microsoft direkt utan att ens gå via återförsäljaren för garanti samt reklamationsärenden. Så jag förstår inte varför du gör en så stor sak av detta.

Jag försökte få mitt inlägg till att vara lite mer allmängiltigt angående att beställa från siten i allmänhet. Specifikt i fallet om en Intelprodukt kan det kanske vara rätt lugnt, jag vet inte. Men han kanske också har andra produkter han tänkte beställa på lut som inte har någon filial i Sverige.

Hur som helst, jag gör ingen stor grej av det, jag skriver vad jag hade gjort i situationen. Sedan deltar jag i en diskussion om andra sätter emot. Det är ju lite av grejen med ett diskussionsforum, att diskutera, eller? Sedan är andra är så klart fria att göra som de själva vill.

Ingen stor grej. Om du inte tycker att mina åsikter är rimliga så kan du självklart göra på ett annat sätt eller argumentera emot. Du väljer själv.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad* Nu blev "Du sa, jag sa" i tråden, håll diskussionen på en vuxen nivå eller håll den inte alls.

§1.6: Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, det är en enskild firma. Du kan alltså inte få fram omsättning annat än genom momsdeklarationen. Allabolag visar bara informationen för 2019, inte för tidigare. Så det det ut för alla enskilda firmor.

Du kan alltså inte dra några slutsatser av omsättningen historiskt. Det du kan dra slutsatser av är hur stor omsättningen var under 2019 och hur länge företagit varit verksamt.

Klicka runt lite här: https://www.allabolag.se/what/enskild%20firma (inte en perfekt sökning men du hittar ändå ett stort antal enskilda firmor att titta på, på det sättet)

Tycker inte du att det ser lite konstigt ut om startar en enskild firma 1998 som drivs utan omsättning sen helt plötsligt 2019 drar firman in en stor mängd på på hela 1500 - 2999 tkr Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Tycker inte du att det ser lite konstigt ut om startar en enskild firma 1998 som drivs utan omsättning sen helt plötsligt 2019 drar firman in en stor mängd på på hela 1500 - 2999 tkr Omsättningsintervallet grundar sig på den momsredovisning som företaget har gjort kalenderår 2019.

Inte det minsta konstigt. Läs vad du citerar igen.

Kortfattat: Allabolag.se visar bara omsättning för 2019 för enskilda firmor. Detta gäller ALLA enskilda firmor i Sverige, vilket länken jag länkade in i mitt förra inlägg syftar till att visa. Du får gärna visa mig *ett* exempel på en enskild firma i Sverige där det finns omsättningssiffror för fler än ett år på allabolag.se. För då har jag nämligen fel och kan se mig motbevisad i alla fall på den punkten.

Men om jag har rätt, så betyder det att det inte går att dra några slutsatser av att det bara finns omsättningssiffror för 2019. Den enda slutsatsen man kan dra är att det är en enskild firma som haft cirka 1500-2999 tkr omsättning under 2019. Det säger inget om de föregående åren.

Permalänk
Medlem

@morronrost: Problemet är nog inte köpet i sig, utan snarare vad som händer i en senare reklamation/garantiärende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crew seven:

Hur gör jag då liknande om jag vill gå från 1500 till 2999 tkr i omsättning?

1500-2999 tkr i omsättning betyder att omsättningen ligger någonstans mellan 1500 och 2999 tkr.

Inte att omsättningen gått från 1500 tkr till 2999 tkr. Kolla runt på andra enskilda firmor så ser du att det står typ likadant. Antar att allabolag.se inte vill/får lämna ut mer exakt information än så.

Om du har en enskild firma och vill att det ska stå likadant på din allabolag.se-profil, omsätt någonstans mellan 1 500 000 och 2 999 999 kronor, momsdeklarara, och vänta ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Fast åtminstone just nu går det ju inte att betala med Klarna hos MrPC. Prova själva så får ni se vad som händer, varit med om flera felmeddelanden och nu senast detta nedan. Känns inte riktigt seriöst kan man tycka…

{"error_code":"BAD_VALUE","error_messages":["Bad value: order_amount"],"correlation_id":"9d78052d-4231-4bae-be92-f49602c3c00e","service_version":"1.0.20200608103753"} Bad value: order_amount

Slängde ändock iväg en beställning till dem igår då de var klart billigast på just den varan men valde då givetvis att betala med kreditkort genom PayPal snarare än Swish. Fick notifikation om paket pågång där avsändaren anges vara Exertis CapTech AB, vilka väl även på något vis är sköter leveranserna åt Inet?

Det stämmer, Exertis är en stor distributör som Inet, Webhallen m.fl. handlar av (och de sköter även all logistik åt Inet). Man kan även skicka direkt från dem till slutkund vilket skett i detta fallet så det är absolut inga konstigheter

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Exakt men det finns företag som ger ut en falsk länk om att det är med i Klarna är länken falsk så kan Klarna inte rädda dig.

Förstår inte hur du menar nu.. Klarna är en faktureringstjänst, så om MrPC (mot förmodan) skulle köra med "falsk Klarna" innebär ju detta bara att han (MrPc) inte får betalt?

Brukar själv rätt ofta handla med faktura från Klarna, alternativt kreditkort. För då är man hyfsat bra skyddad mot oärliga företag. Man är ännu bättre skyddad med Klarna faktiskt, för man betalar ju inte ett öre om det exempelvis levereras ett paket fullt med tegelstenar i..

Sen är det ju knepigt även om allt är legit att exempelvis åberopa garanti, om småföretaget ligger i en annan del av Sverige.. Bättre att handla nära där man bor i så fall.

Permalänk
Sötast

Så mycket hat på en stackars butik. What did they do? O_O

Köp med klarna, om klarna ej funkar - köp inte.
Reklamera/garantiärenden görs direkt till tillverkaren de senaste.... 15? åren redan.

Ser inget större fel på webbsidan heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Förstår inte hur du menar nu.. Klarna är en faktureringstjänst, så om MrPC (mot förmodan) skulle köra med "falsk Klarna" innebär ju detta bara att han (MrPc) inte får betalt?

Brukar själv rätt ofta handla med faktura från Klarna, alternativt kreditkort. För då är man hyfsat bra skyddad mot oärliga företag. Man är ännu bättre skyddad med Klarna faktiskt, för man betalar ju inte ett öre om det exempelvis levereras ett paket fullt med tegelstenar i..

Sen är det ju knepigt även om allt är legit att exempelvis åberopa garanti, om småföretaget ligger i en annan del av Sverige.. Bättre att handla nära där man bor i så fall.

Skrivet av Allexz:

Så mycket hat på en stackars butik. What did they do? O_O

Köp med klarna, om klarna ej funkar - köp inte.
Reklamera/garantiärenden görs direkt till tillverkaren de senaste.... 15? åren redan.

Ser inget större fel på webbsidan heller...

Exakt så jag menar om inte länken funkar så är den falsk, då köper man inte men om länken till Klarna fungerar så är det grönt ljus då kommer du att få tillbaka pengarna via Klarna.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Jag har köpt mycket prylars enaste halvåret från Alley aka MrPC. Vad jag förstått det som har han inget eget lager utan säljer via så kallad drop-shipping.

Du beställer via MrPC's hemsida, var på ordern skickas till leverantören var på leverantören skickar ordern till dig som kund. Innan hade han en, vad förstått på honom, en dansk leverantör som det var en del lagerstatusprobelm med. Ett fåtal delar som stod fanns i lager fanns i verkligheten inte det utan man fick skriva ett mejl och påminna. Vid flertalet tillfälle detta hänt har han kunnat skicka en likvärdig produkt och ofta lite dyrare än vad jag beställde utan tillägg. Senaste leveranserna har stått skickat från "Exertis CapTech" i PostNords app, vilket också är Inets leverantör. Så om han nyligen har bytt leverantör från, den förra (danska?) till CapTech eller om de båda fortfarande är aktiva vet jag ej.

Men MrPC är i alla fall ett seriöst företag. Beställ med Klarna om du är osäker.