Xbox-applikationen för Windows 10 får stöd för spelmoddar

Permalänk
Melding Plague

Xbox-applikationen för Windows 10 får stöd för spelmoddar

Microsoft vill locka spelare till Xbox-applikationen genom att lägga till stöd för moddar, vilket saknas i dagsläget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack! Det sista (kanske lite övedrivet) som saknades om det här innebär att man kan använda moddar för Game Pass spel till PC!

Permalänk
Medlem

Har de fixat så man kan installera spel var man vill också, eller är det fortfarande bara en katalog och man måste flytta med allt för att flytta den till annan drive?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Fulci: det var en (irriterande) begränsning som Microsoft åtgärdat sedan en tid tillbaka, störde mig mycket på det i början. Skärmdump från senaste uppdateringen av Xbox-applikationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Väntar på att skräpet ska fungera ordentligt först.
Rage 2 vägrar starta.
State of decay 2 får jag avinstallerar varje gång det kommer en litet fjuttigt uppdatering för att det ska uppdateras alls
Halo spelen är i princip samma sak, går uppdatera men går inte starta, får avinstallera först och ladda ner allt på nytt innan det startar.

Men nu var det till xbox jag skaffa det, klart nöjd där alla fall.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har de fixat så man kan installera spel var man vill också, eller är det fortfarande bara en katalog och man måste flytta med allt för att flytta den till annan drive?

https://www.traynier.com/software/steammover

Finns flera sätt att göra det på, manuellt, via andra shell-helpers, eller via steammover. Det den gör är att flytta katalogen till annan plats och göra en symlink till original platsen. Om du blir begränsad av plats kan du testa denna, kort sagt kan du flytta en mapp var som, men det ser ut som original för operativsystemet. En front/ett Gui för inbyggda Windows verktyg, gör det lite enklare för gemene man.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Fulci: det var en (irriterande) begränsning som Microsoft åtgärdat sedan en tid tillbaka, störde mig mycket på det i början. Skärmdump från senaste uppdateringen av Xbox-applikationen.

https://i.pinimg.com/564x/f9/b7/49/f9b7490bcb26b67659a3e19cff1e2095.jpg

Tack för svaren. Ska kolla in nya Xbox appen också.

Permalänk
Medlem

Undrar om det här innebär att de hopplöst låsta spelfilerna blir lättare att komma åt också. Att hitta .ini-filer för Outer Worlds eller Metro Exodus är ju halvt omöjligt, och ofta vill man ju gärna justera FOV eller ändra värden som käkar upp prestanda helt i onödan.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Provade dock xbox game pass för 10kr, och märkte att Minecraft Dungeons voice over var på Svenska, tydligen går det inte ändra utan följer vad man har i sitt OS.
Nog det dummaste jag skådat

Men typiskt Microsoft antar jag.
Nej den där xbox appen lär aldrig mer installeras för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Provade dock xbox game pass för 10kr, och märkte att Minecraft Dungeons voice over var på Svenska, tydligen går det inte ändra utan följer vad man har i sitt OS.
Nog det dummaste jag skådat

Men typiskt Microsoft antar jag.
Nej den där xbox appen lär aldrig mer installeras för mig.

Om ett spel stödjer ett språk som överensstämmer med operativsystemets är det väl ganska naturligt att man väljer det språket som standard? Speciellt i ett spel som är riktat till en yngre publik...

Det går för övrigt att byta om man vill.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Nivity:

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Tänker du månne på den gamla "Komplement till XBox-konsolen"?
Den nya appen som är i beta har typ tre flikar, verkligen minimalt med bloat.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Provade dock xbox game pass för 10kr, och märkte att Minecraft Dungeons voice over var på Svenska, tydligen går det inte ändra utan följer vad man har i sitt OS.
Nog det dummaste jag skådat

Uh att använda system språk är standard beteende i mjukvara.

Eller tror du på allvar att de flesta Tyskar, Spanjorer, Kineser, Japaner, etc förväntar sig att sina spel, program, och mobil appar ska starta på Engelska när det är lokaliserat för deras språk?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Så en Xbox konsol var den första konsol i historien som fick modstöd?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Microsoft som i stort sätt misslyckas med ALLT som har med UI att göra har träffat huvudet på spiken med Xbox-appen i min mening. Ønskar jag kunde flytta alla Steam och Epic-spel dit.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Uh att använda system språk är standard beteende i mjukvara.

Eller tror du på allvar att de flesta Tyskar, Spanjorer, Kineser, Japaner, etc förväntar sig att sina spel, program, och mobil appar ska starta på Engelska när det är lokaliserat för deras språk?

När man väljer ENG i menyn borde spelet prata ENG. Störde mig oxå i Minecraft:Dungeons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Provade dock xbox game pass för 10kr, och märkte att Minecraft Dungeons voice over var på Svenska, tydligen går det inte ändra utan följer vad man har i sitt OS.
Nog det dummaste jag skådat

Men typiskt Microsoft antar jag.
Nej den där xbox appen lär aldrig mer installeras för mig.

Själv ändrade jag då mitt språk till engelska det första jag gjorde när jag började spela Minecraft Dungeons.
Så förstår inte hur du inte kan misslyckas med det då det står klart i tydligt i spel inställningarna vilket språk man vill köra med.

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara kvar att de fixar så man kan installera spelen på Windows 10 också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Provade dock xbox game pass för 10kr, och märkte att Minecraft Dungeons voice over var på Svenska, tydligen går det inte ändra utan följer vad man har i sitt OS.
Nog det dummaste jag skådat

Men typiskt Microsoft antar jag.
Nej den där xbox appen lär aldrig mer installeras för mig.

Appen är ju så minimalistisk den kan bli, tycker den är super ren och stilig. Kanske inte bättre än Steam av andra anledningar men mycket renare och snyggare.

Förstår inte vad du menar? Språk var verkligen det absolut första valet du gjorde när du startade spelet och där står det "Current system language is selected by default" och under den rutan så har du världens största och tydligaste lista med massor av andra språk att välja mellan. Att du lyckas missa det är en bedrift i sej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Appen är ju så minimalistisk den kan bli, tycker den är super ren och stilig. Kanske inte bättre än Steam av andra anledningar men mycket renare och snyggare.

Förstår inte vad du menar? Språk var verkligen det absolut första valet du gjorde när du startade spelet och där står det "Current system language is selected by default" och under den rutan så har du världens största och tydligaste lista med massor av andra språk att välja mellan. Att du lyckas missa det är en bedrift i sej.

Skrivet av Sloppix:

Själv ändrade jag då mitt språk till engelska det första jag gjorde när jag började spela Minecraft Dungeons.
Så förstår inte hur du inte kan misslyckas med det då det står klart i tydligt i spel inställningarna vilket språk man vill köra med.

Jag valde klart och tydligt Engelska på minecraft dungeons.
Det påverkar INTE voice over language(berättarrösten i spelet) utan det följer strikt vad du har för språk i Windows. Det enda du väljer är interface språk, vilket är engelska.

Så era snarkiga kommentarer kan ni ta någon annanstans.
Och googlar du lite så ser du att även andra har påpekat detta. Och även kommentar ovan om detta.

Skrivet av eXale:

Uh att använda system språk är standard beteende i mjukvara.

Eller tror du på allvar att de flesta Tyskar, Spanjorer, Kineser, Japaner, etc förväntar sig att sina spel, program, och mobil appar ska starta på Engelska när det är lokaliserat för deras språk?

Nej jag förväntar mig att det språk man väljer i spelet blir det språket. Och då menar jag voice over ska följa det språk man väljer.

Skrivet av Roffe:

Om ett spel stödjer ett språk som överensstämmer med operativsystemets är det väl ganska naturligt att man väljer det språket som standard? Speciellt i ett spel som är riktat till en yngre publik...

Det går för övrigt att byta om man vill.

Fast nej det går inte, se ovan. (Voice over)

Förstår inte att ALLA som kommenterade missade att jag klart och tydligt skrev VOICE OVER.
Har folket här ens testat minecraft dungeons på ett Svenskt W10 och valt engelska ingame? Eller gissar alla ni som kommenterar bara.

PS. Detta gäller bara om man kör Minecraft Dungeons via Xbox appen/store. Köper man det utanför dvs med launchern på deras hemsida så följer det språket har jag hört.

Permalänk
Medlem

@Nivity:

https://ibb.co/PWVgnST
https://ibb.co/nQzP3Mz

Startade du om spelet efter du ändrade språk? Jag kan då säga att jag inte hade några problem och jag körde det igenom deras app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag valde klart och tydligt Engelska på minecraft dungeons.
Det påverkar INTE voice over language(berättarrösten i spelet) utan det följer strikt vad du har för språk i Windows. Det enda du väljer är interface språk, vilket är engelska.

Så era snarkiga kommentarer kan ni ta någon annanstans.
Och googlar du lite så ser du att även andra har påpekat detta. Och även kommentar ovan om detta.

Förstår inte att ALLA som kommenterade missade att jag klart och tydligt skrev VOICE OVER.
Har folket här ens testat minecraft dungeons på ett Svenskt W10 och valt engelska ingame? Eller gissar alla ni som kommenterar bara.

Är det inte EXTREMT irriterande att ha windows på svenska i så fall? Snälla förtydliga.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Är det inte EXTREMT irriterande att ha windows på svenska i så fall? Snälla förtydliga.

det är EXTREMT irriterande med Windows på Svenska överhuvudtaget

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Förstår inte att ALLA som kommenterade missade att jag klart och tydligt skrev VOICE OVER.
Har folket här ens testat minecraft dungeons på ett Svenskt W10 och valt engelska ingame? Eller gissar alla ni som kommenterar bara.

Ta en valium och lugna ner dig. Jag förstår att du menar voice-overs. Dom går att få på engelska också. Funkar utmärkt på mitt svenska windows i alla fall.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Usch, sjukt bloatad app den där appen

Tycker den är mycket enkel och praktisk, med ett väldigt avskalat och snyggt gränssnitt.

Mycket mindre bloat än tex. min Steamapp.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/