Silverstone avtäcker halvkompakt chassi med åtta lagringsplatser

Permalänk
Melding Plague

Silverstone avtäcker halvkompakt chassi med åtta lagringsplatser

För den som bygger egen NAS-enhet eller kräver ohemula mängder lokal lagring släpper Silverstone nu ett relativt kompakt alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst remake av silverstones gamla temjin tj08-e. Ersätt 5.25platserna med 3.5platser, och kalla det nytt. Bra chassi oavsett!

Permalänk
Medlem

Som finlandssvensk jurist älskar jag att ni använder ordet "ohemult". Ur dubbla synvinklar dessutom!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, skall hållas utkik efter!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Snusfri

Såg trevligt ut, kan bli en trevlig "liten" NAS med detta chassi.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sando:

Som finlandssvensk jurist älskar jag att ni använder ordet "ohemult". Ur dubbla synvinklar dessutom!

Kör en tråd med schyssta uttryck i "övriga ämnen"! Mina favoriter är nog "hoppeligen" och "dunvar" som vi gott kunde ta in i svenskan.

Vidare är jag helt klart en spekulant på chassit, är trött på mitt Node 304 som inte är allt för smidig att jobba i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande riktigt nöjd med min gamla Temjin som jag har till min gaming burk. Denna skulle passa finfint i vardagsrummet som en mediadator med grym disk kapacitet:). Blir till att hålla ögonen öppna efter denna och hoppas ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk

Det där ser ut som ett SilverStone Temjin TJ08-E med 5,25 tums-platserna utbytta till hårddiskvaggor. Jag hade själv en tanke på att göra just så med hjälp av adaptrar en gång i tiden.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skrotnisse92:

Schysst remake av silverstones gamla temjin tj08-e. Ersätt 5.25platserna med 3.5platser, och kalla det nytt. Bra chassi oavsett!

Såg verkligen bara TJ08-E framförmig på bilderna. Fantastiskt fint chassi. Har fortfarande kvar mitt.

Med en annan frontpanel, där man slopar 5,25-tumsplatserna samt platsen för diskettläsare, så tror jag att det skulle passa bra in i dagens kraftiga system på en rätt liten volym. Tycker verkligen insidan är sjukt smart. Uppochnervänd layout funkar så bra i det chassit.

Frågan är om detta är större få det står att det rymmer ATX. TJ08-e rymmer ju bara mATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Det där ser ut som ett SilverStone Temjin TJ08-E med 5,25 tums-platserna utbytta till hårddiskvaggor. Jag hade själv en tanke på att göra just så med hjälp av adaptrar en gång i tiden.

Jag slängde in mina 3.5 diskar i 5.25platserna för många år sen, i tj08-e. Den där vanliga hdd buren är lite ivägen för min smak.

Skrivet av Grukk:

Såg verkligen bara TJ08-E framförmig på bilderna. Fantastiskt fint chassi. Har fortfarande kvar mitt.

Med en annan frontpanel, där man slopar 5,25-tumsplatserna samt platsen för diskettläsare, så tror jag att det skulle passa bra in i dagens kraftiga system på en rätt liten volym. Tycker verkligen insidan är sjukt smart. Uppochnervänd layout funkar så bra i det chassit.

Frågan är om detta är större få det står att det rymmer ATX. TJ08-e rymmer ju bara mATX.

Det är för att det är verkligen bara ett tj08-e. Jämför man med sweclockers gamla bilder från TJ08-e så synns det att det är helt identiskt, förutom att man trycket in en hdd lösning i två 5.25 platser.
Sweclockers test: https://www.sweclockers.com/test/14599-silverstone-tj08-e

På bilderna ser det ut att vara mATX iaf, gissar på felskrivning.

Permalänk
Hjälpsam

Ser ut som att kablaget för frontburen inte var klar till fototillfället heller. Ser endast en av 4 diskar inkopplade med risk för att skära sönder kablaget mot CPUkylaren.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hmm.... intressant, kanske vore nåt när jag ska uppgradera min NAS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag slängde in mina 3.5 diskar i 5.25platserna för många år sen, i tj08-e. Den där vanliga hdd buren är lite ivägen för min smak.

Det är för att det är verkligen bara ett tj08-e. Jämför man med sweclockers gamla bilder från TJ08-e så synns det att det är helt identiskt, förutom att man trycket in en hdd lösning i två 5.25 platser.
Sweclockers test: https://www.sweclockers.com/test/14599-silverstone-tj08-e

På bilderna ser det ut att vara mATX iaf, gissar på felskrivning.

Jag satte också in 3,5" på 5,25"-platserna. SSDer satte jag fast på baksidan av moderkortsplåten med dubbelhäftande tejp.

Skulle gärna se en mer spel-inriktad reboot av chassit istället för en NAS-variant. Men kanske kan köpa en och se vad man kan göra med det! Mitt original-chassi har blivit så repigt efter flera flyttar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ser ut som att kablaget för frontburen inte var klar till fototillfället heller. Ser endast en av 4 diskar inkopplade med risk för att skära sönder kablaget mot CPUkylaren.

Gissningsvis så ska det inte vara något kablage för den där buren(den till vänster om CPU-kylaren), då den är identisk som på tj08-e. Det var den buren som fick mest kritik när det här chassit var nytt. Men den funkar om man har koll på sina mått. Den där buren fungerar tex inte med höga ram-minnen.

Skrivet av Grukk:

Jag satte också in 3,5" på 5,25"-platserna. SSDer satte jag fast på baksidan av moderkortsplåten med dubbelhäftande tejp.

Skulle gärna se en mer spel-inriktad reboot av chassit istället för en NAS-variant. Men kanske kan köpa en och se vad man kan göra med det! Mitt original-chassi har blivit så repigt efter flera flyttar...

SSDer tejpade jag mot nätaggs-sidorna, fungerade det med Minns inte när jag skruvade fast en ssd senast..

Jag har också funderat på någon slags gaming variant av det, men det är för stort egentligen för att vara kompakt. Alla platser för 3.5 och 5.25 enheter är ju idag överflödiga om man inte gör en NAS eller liknande. Skulle man bara ta bort den främre delen och göra ett kompakt chassi, så tror jag man skulle gör ett grymt mini-chassi.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut om man ska bygga en ny NAS, men är fortfarande väldigt nöjd med min Define R4 som dator/NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vidare är jag helt klart en spekulant på chassit, är trött på mitt Node 304 som inte är allt för smidig att jobba i.

Instämmer.. Chassit är bra ändra fram till du väljer att lägga in 2.5" SSD och därefter går allt med kablage åt skogen.

Permalänk
Medlem

Eftersom det bara finns 1st moderkort i micro-ATX som inte kör intels serverkort eller amds serverkort, vad ska man använda för att få tillgång till 8 sata portar på ett mindre moderkort?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102549

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är för stort
Önskar mig mer något åt microserverhållet men för matx

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Christley:

Eftersom det bara finns 1st moderkort i micro-ATX som inte kör intels serverkort eller amds serverkort, vad ska man använda för att få tillgång till 8 sata portar på ett mindre moderkort?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102549

Det krävs instickskort för att köra de tre i front-buren och därmed fem SATA på moderkortet, och då blir utbudet genast lite större

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett Silverstone DS380.
Ganska litet chassi med plats för 12 st 3,5"-enheter varav 8 st är hot-swap. Det är mindre än det i artikeln.
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452&area=en

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag tycker det är för stort
Önskar mig mer något åt microserverhållet men för matx

Detta är ju mATX?

Permalänk
Medlem

Har ett 4U chassi med 13 diskar. Det skall "uppgraderas" till 6 diskar och mindre chassi, kanske ett 2U då jag har rack. Större och färre diskar borde vara trenden, inte något annat.

Varför? Jo därför du får ut 80TB med Raid5 med 6 st 16TB diskar.
Mer rimliga siffror som jag siktar på är 12TB med 3 6TB diskar.

Med tiden blir det 2,5 SSD med motsvarande växande kapacitet.

Så jag förstår inte riktigt varför detta chassi dyker upp nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det chassit skulle man vilja pilla på.
Men behöver inget just nu. Har en Synology DS418play. Dock skulle man ju vilja ha fler slotts så man kan köra raid.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

@Christley:
Köp till ett LSI 9207 för att få 8st sata till. Perfekt kort för ZFS i t ex FreeNas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Varför? Jo därför du får ut 80TB med Raid5 med 6 st 16TB diskar.

Livin on the edge...

OnT; Måste säga att detta ändå ses som ett patetiskt försök att mjölka pengar? De har tagit TJ08-E och ploppat i en hotswap, precis som många nämnt. Kostade TJ08-E 700,- back in the day? Gissningsvis kommer de att begära en rejäl slant för denna innovation, ska vi gissa på 1500?

Har ett chassi med 8 hotswap men har då aldrig haft behov för att byta diskar on the fly. Och skulle man ha det varför skulle men endast vilja ha hotswap på hälften av platserna?

Jag hade gärna sett att men fyllt fronten med fläktplatser för god ventilation / ljudnivå och placerat en radda med diskar bakom dessa. Närmast jag kommit detta är något mindre och äldre Lian Li chassi men där är oftast ventilationen extremt strypt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi, tyvärr lite väl mycket fokus på lagring för min smak. RV06 kommer dock bli intressant som ryktats komma första halvan 2020.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som ett trevligt chassi, MEN och det är ett stort MEN,

Varför i helskotta har de satt moderkortet upponer?

Med den kylarlösning som grafikkortet på bild har så lär väl varmluften fastna ganska bra där högst uppe utan något drag från vare sig från chassi fläkt eller PSU. I tillägg lite varmluft från CPUn som stiger upp. Vore det inte mycket vettigare att låta värmen från den nu för tiden oftast varmaste komponenten i en dator stiga upp till ett utblås istället?

Vad vet jag, har ju inte testat chassit, kanske så blir det turbolent nog i chassit att värmen sprutar runt i hela chassit och enkelt dras ut ändå

edit: ser ju inte precis ut så på bild nr. 4

Permalänk
Medlem

Underligt chassi. Känns som en snabb (re)konstruktion utan större eftertanke.
Vem vill ha bara några diskar hotswap?
Och bara direkt kylning på 4 av 8 diskplatser?
Behöver man lagring är det nog bättre att titta på CS381 istället.

Permalänk
Inaktiv

Helgalen kabeldragning till diskarna i fronten av chassit. Ser knappt ut att vara utrymme mellan HDD och kylare. Trevligt chassi i övrigt, förlagan var riktigt bra med vad jag kan minnas.

Skrivet av Barak:

Själv har jag ett Silverstone DS380.
Ganska litet chassi med plats för 12 st 3,5"-enheter varav 8 st är hot-swap. Det är mindre än det i artikeln.
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=452&area=en

DS380 är ett chassi jag länge velat bygga ny filserver i. Men hur jag än vänder och vrider på budgeten blir det alltid lite för dyrt.

Har en skrotad Dell instegsserver med fyra diskplatser (kört FreeNAS 4x4TB) och när man både åker på nya diskar (trånga, rullat sedan 2013/2014 eller så) och ny hårdvara så blir det mer något att fixa när andra mer akuta och betydligt dyrare utgifter har åtgärdats.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett TJ08-E innan, men bytte till ett Node 804 för ett tag sedan. När jag initialt byggde systemet i TJ08-E körde jag med ett slutet vattenkylningskit, men när det la av bytte jag till en tornkylare. Då blev det som flera påpekat riktigt trångt att få till så att kablarna från diskarna inte slog i kylarens fläkt. Idag känns layouten föråldrad, även om de har gjort om det till ett mer lagringsorienterat chassi.