Oneplus Z får specifikationer och pris röjda

Permalänk
Melding Plague

Oneplus Z får specifikationer och pris röjda

I en undersökning från Oneplus till företagets kunder avslöjas både specifikationer och en prislapp i mellanklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Undersökningen anger en telefon med processorn Qualcomm Snapdragon 765 med 5G-kapacitet, en skärm på 6,55 tum med 90 Hz bilduppdatering och ett batteri med kapacitet om 4 300 milliamperetimmar med stöd för 30 W snabbladdning. Vidare specifikationer anger 6 GB primärminne och 128 GB lagringsutrymme. Sett till kameralösningen utgörs denna av tre kameror på 64, 16 och 2 megapixlar. Den främre selfiekameran hamnar på 16 megapixlar med skärmhålsdesign."

Allt detta för ynka 4000 kr är otroligt bra! Känns som det var ett tag sedan vi har haft Flagship-killers till ordentligt låga priser!

Konkurrent mot Apple's iPhone SE (2020)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur bra kameran är. Övrig prestanda lär räcka till för allt jag vill göra på en telefon.

Permalänk
Medlem

Låter som ett fint pris, 765G verkar prestera ungefär som 835?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Ok, nu snackar vi. Jag var inställd på nästa pixel, men detta kan få mig att tänka om. Kameran skiter jag helt i.

Permalänk
Medlem

Oneplus is back in business for real this time!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Oj, det ser lovande ut! Jag sitter själv på en Oneplus 7, och har inget behov av att uppgradera, men om jag skulle köpa en ny telefon just nu skulle den här vara högt upp på listan!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

En billig och bra telefon för de flestas behov. Visst lite kompromisser överallt men de verkar vara jämnt fördelade.
En mobil med en extremt bra skärm, kass rubbet. Är för många en kass telefon, likaså är det motsatta.

Ett vettigt alternativ till denna är Samsung Galaxy A51. Säkerligen finns det någon mer lik telefon. Avsaknad av 5G gör Samsungens telefon till att vara en generation äldre, men om man ej kommer använda 5G innan man har bytt telefon så spelar det ej så stor roll. Så beroende på för vem har 5G olika stor betydelse.

Permalänk
Medlem

Blir det under 5000 här är det en grym deal!

Permalänk
Proffsmoddare

För stor

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt den, men den är alldeles för stor för mig
Hade velat ha en i samma storlek som iPhone SE (2020)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

För stor

Japp, är glad at jag har en XZ1 Compact som lär hålla några år till. Efter det vete tusan vad man ska hitta på, som trenden ser ut.

Permalänk
Skrivet av ChristofferC:

Japp, är glad at jag har en XZ1 Compact som lär hålla några år till. Efter det vete tusan vad man ska hitta på, som trenden ser ut.

Samsung Galaxy Z2 när den kommer.. Dyr som tusan och bristfällig.
Men det har funnits några få mindre telefoner dessa har dock ej sålts så bra och då har tillverkare slutat tillverka dessa.

Inte ens Apple gör längre bra telefoner som är små, det är bara deras budget kvar som de ej vill ska konkurrera med de dyrare. Samma sak gör de på laptopsidan. Man kan ej köpa en billigare 15'6-16" laptop som många skulle vilja ha, för då förlorar de kunde som nu "tvingas köpa" de dyrare exklussiva.

Permalänk
Medlem

Om de tar tillbaka 3.5mm-utgången blir det ett givet köp om den hamnar under 5000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung Galaxy Z2 när den kommer.. Dyr som tusan och bristfällig.
Men det har funnits några få mindre telefoner dessa har dock ej sålts så bra och då har tillverkare slutat tillverka dessa.

Inte ens Apple gör längre bra telefoner som är små, det är bara deras budget kvar som de ej vill ska konkurrera med de dyrare.

Anledningen varför dessa inte säljer så bra är för att de är snikvarianter. alla dessa kompaktversioner (Sony exkluderade) Har nedbantad hårdvara och budget liknande drag. Det finns noll alternativ för de som vill ha en premium telefon med flaggskepp specs i mindre format. Sony har haft sitt, därför också Iphone sålt extra bra då de har de lite mindre varianterna.

Permalänk
Medlem

Hoppades på popup-kamera. Får se hur det blir med OIS på main-kameran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Undersökningen anger en telefon med processorn Qualcomm Snapdragon 765 med 5G-kapacitet, en skärm på 6,55 tum med 90 Hz bilduppdatering och ett batteri med kapacitet om 4 300 milliamperetimmar med stöd för 30 W snabbladdning. Vidare specifikationer anger 6 GB primärminne och 128 GB lagringsutrymme. Sett till kameralösningen utgörs denna av tre kameror på 64, 16 och 2 megapixlar. Den främre selfiekameran hamnar på 16 megapixlar med skärmhålsdesign."

Allt detta för ynka 4000 kr är otroligt bra! Känns som det var ett tag sedan vi har haft Flagship-killers till ordentligt låga priser!

Konkurrent mot Apple's iPhone SE (2020)?

Jag tror inte det är så många som kommer välja mellan iPhone se och One Plus Z. Jag ser två helt olika produkter och därmed två olika kunder. Z ser jag som ett wannabe flaggskepp för personer som egentligen vill ha ett flaggskepp men är villiga att kompromissa för att spara pengar. Jag tillhörde den kategorin innan, har haft Nexus 5 samt One Plus 3t. iPhone SE är däremot en telefon som gör grunderna riktigt bra och inget mer. Den passar min kundgrupp, en person som bara vill har en mobil som fungerar och gör vad den ska. Just nu använder jag en iPhone 7, det enda jag saknar från min 3t är oled och vissa funktioner i Android.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag undrar vad den lilla 2MP kameran är till för, Hade inte Sonys senaste mobil något liknande för TOF?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Makro eller djup kanske?

Permalänk
Medlem

Väntar på OnePlus Å istället.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av m4gnify:

@Vzano: Makro eller djup kanske?

Depth of field låter mest rimligt, makro på 2MP känns lite väl lågt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av GG25:

Anledningen varför dessa inte säljer så bra är för att de är snikvarianter. alla dessa kompaktversioner (Sony exkluderade) Har nedbantad hårdvara och budget liknande drag. Det finns noll alternativ för de som vill ha en premium telefon med flaggskepp specs i mindre format. Sony har haft sitt, därför också Iphone sålt extra bra då de har de lite mindre varianterna.

Fast har Apple någon liten telefon som ej är en snikvariant? Fullhd var det man valde på bra telefoner år 2013 (t.ex Samsung S4)
Och hur många gränssnitt som helst idag är minst anpassat för detta. Högre upplösning är ej lika viktigt. Jag själv jobbar som systemutvecklare och allt nytt jag utvecklar kräver minst fullhd, har någon sämre än det så säger vi bara till kund att den får byta sin hårdvara. (nej jag utvecklar ej appar för smartklockor)

Det jag tror på små telefoner är när vikbara får sin tillbakagång, samsung Z flip kan ses som en prototyp. Jag har känt på den i verkligheten och skulle vilja ha en sådan om det ej vore för att den kostar 16000kr och är väldigt skör. Även om man är försiktig så går utvecklingen så snabbt så den snart är mycket sämre än vad som finns.

*edit*
För de som vill pröva på samsung Z flip så har många butiker fått in den nu och man kan få testa den helt gratis.

Permalänk
Skrivet av Valvar:

Om de tar tillbaka 3.5mm-utgången blir det ett givet köp om den hamnar under 5000.

Finns USB-C till 3,5 adapter

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast har Apple någon liten telefon som ej är en snikvariant? Fullhd var det man valde på bra telefoner år 2013 (t.ex Samsung S4)
Och hur många gränssnitt som helst idag är minst anpassat för detta. Högre upplösning är ej lika viktigt. Jag själv jobbar som systemutvecklare och allt nytt jag utvecklar kräver minst fullhd, har någon sämre än det så säger vi bara till kund att den får byta sin hårdvara. (nej jag utvecklar ej appar för smartklockor)

Det jag tror på små telefoner är när vikbara får sin tillbakagång, samsung Z flip kan ses som en prototyp. Jag har känt på den i verkligheten och skulle vilja ha en sådan om det ej vore för att den kostar 16000kr och är väldigt skör. Även om man är försiktig så går utvecklingen så snabbt så den snart är mycket sämre än vad som finns.

*edit*
För de som vill pröva på samsung Z flip så har många butiker fått in den nu och man kan få testa den helt gratis.

Beror lite på hur man menar, apple har ju gått mot större och större telefoner också. tycker egentligen min iphone 11 är för stor och gillar mer iphone 6/7 eventuellt nya iphone SEs nya storlek men den är ju inte lika stark som flaggskeppet men ändå duglig. Mitt inlägg var främst riktat mot när samsung hade sina mini varianter som knappt var hälften så snabba som en ordentlig och är inte ett dugg förvånad att dem sålde dåligt då jag inte kunde se någon som helst anledning att köpa en samsung mini. Tycker att fullHD borde vara standard även på de mindre telefonerna.

exempelvis dessa:
s5 mini vs s5

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Finns USB-C till 3,5 adapter

Jag har hörlurskontakt på min Samsing A71 och det var ett stort plus, jag tror ytterst få tycker det motsatta att det är sämre. Men de mindre mobilerna så tar det mer på utrymmet.

Angående usb C till 3,5 adapter så kan man ej ladda mobilen samtidigt och det är mer störande än vad man kan tro. Bara ta med mobilen till jobbet, man ska sätta den på laddning och lyssna på musik. Jag själv har oneplus usb c hörlurar som jag riktigt gillar bortsett från när jag ska ladda min mobil.

Nu har visa mobiler trådlös laddning likaså har många trådlösa hörlurar, där dessa trådlösa hörlurar blir bättre för varje år likaså bluetooth protokollet. Vilket leder till att efterfråga lär minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast har Apple någon liten telefon som ej är en snikvariant? Fullhd var det man valde på bra telefoner år 2013 (t.ex Samsung S4)
Och hur många gränssnitt som helst idag är minst anpassat för detta. Högre upplösning är ej lika viktigt. Jag själv jobbar som systemutvecklare och allt nytt jag utvecklar kräver minst fullhd, har någon sämre än det så säger vi bara till kund att den får byta sin hårdvara. (nej jag utvecklar ej appar för smartklockor)

Det jag tror på små telefoner är när vikbara får sin tillbakagång, samsung Z flip kan ses som en prototyp. Jag har känt på den i verkligheten och skulle vilja ha en sådan om det ej vore för att den kostar 16000kr och är väldigt skör. Även om man är försiktig så går utvecklingen så snabbt så den snart är mycket sämre än vad som finns.

*edit*
För de som vill pröva på samsung Z flip så har många butiker fått in den nu och man kan få testa den helt gratis.

Med 144mm på höjden så måste jag nog iallafall anse iPhone 11 pro som en liten telefon år 2020, och den måste anses vara utan kompromiser. :).

Visa signatur
Permalänk

Något dyr tycker jag. Hade den legat på <3500:- så hade det varit riktigt intressant.

Kanske går importera 🤔.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Med 144mm på höjden så måste jag nog iallafall anse iPhone 11 pro som en liten telefon år 2020, och den måste anses vara utan kompromiser. :).

Om man med den storleken anser telefon vara liten så finns det i Android Samsung Galaxy S10e som är mindre och lättare.
Visst har Samsung Galaxy S10e kompromisser, men man är ute på en väldigt extrem nisch om vill ha en bättre Android telefon i samma storlek. Målgruppen av köpare inom Android är ej stor.

Permalänk
Medlem

Telefonerna börjar bli lite väl stora. Visst är det trevligt i vissa fall, men jag kunde gott nöja mig med 5" eller nåt sånt. Brist på valmöjlighet är största problemet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man med den storleken anser telefon vara liten så finns det i Android Samsung Galaxy S10e som är mindre och lättare.
Visst har Samsung Galaxy S10e kompromisser, men man är ute på en väldigt extrem nisch om vill ha en bättre Android telefon i samma storlek. Målgruppen av köpare inom Android är ej stor.

Det kändes som ett märkligt svar. Du ställde frågan om apple hade en "liten telefon som ej är en snikvariant" vilket Iphone 11 pro passar in på. Men absolut små "snikvarianter" så finns ju både S10e och iPhone se(2020). Men hade gärna sett fler "små" mobiler (mindre än 145mm på höjden) som inte har för mycket kompromisser. Hade hoppats på att OnePlus Z skulle vara mer lik OnePlus X gällande storlek. Förstår vitsen med en stor skärm men måste finnas en relativt stor marknad för oss som inte "konsumerar" så mycket film/videotittande och/eller spelar spel på mobilerna men ändå vill ha en bra kamera och bra prestanda.
Det är ju samtidigt svårt att ha en målgrupp när det inte finns något utbud, men däremot tycker jag man kan läsa ganska ofta om folk som saknar en naturlig ersättare till sin Sony Compact mobil som börjar få några år på nacken.

Visa signatur