Permalänk
Medlem

Webb/systemutvecklare

Programmering/ webbutveckling
Hej alla jag har en fråga om YH utbildning på två år och det är inom webb/systemutveckling jag har vet inte vad ska jag välja mellan 4 utbildningar som är:
1- frontendutvecklare
2- frontendutvecklare - webbsäkerhet.
3- webbutvecklare.net cms
4- devops engineer

Jag är en grafiker som på grund av permittering jobbar i en tryckeri och jag kan programera i java som hobby.
Jag vill tacksamt veta om nån är verksam i en yrke ovan och vad man tycker att man ska satsa på .
Tack i förhand för alla svar

Permalänk

Är det bara frontend du vill satsa på? tycker du borde slå till på fullstack, då har du betydligt mycket mer jobb att söka, och är roligare imo. Men av dem du listar så skulle jag sökt 1 eller 3.

Permalänk
Medlem

Frontend med backend och devops :)

Har jobbat som utvecklare sedan 2006 och senaste 10 åren primärt med frontend. Det är dock väldigt bra att ha erfarenhet/möjlighet att göra backend i viss bemärkelse. Att kunna exponera backenddata för frontenden att konsumera på ett enkelt är guld.

Säkerhet är den självklar del av webutveckling - jag hade inte satsat på det enskilt eftersom du ändå måste ha det.

Devops i viss utsträckning gör din tillvaro betydligt enklare eftersom du då kan påverka din pipeline och även enklare felsöka problem som kan ha med deploys/confogs att göra.

Jag hade valt frontend + devops men lagt egen tid på att sätta mig in i en del backend.

T.ex. testa att sätta upp en databas, lägga en graphql framför den hostad i docker som du kan leka med skalning på och sedan bygger du en SPA med hjälp av t.ex react. Då får du en känsla för hur saker och ting påverkar varandra. Pluspoäng för att sätta upp CI/CD och en vettig pipeline för att göra jobbet enklare

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tack snälla för bra svar

Permalänk
Medlem

Hej igen jag blev erbjuden plats på utbildningar:
Frontendutvecklare
Frontendutvecklare inriktning webbsäkerhet
Och är reserv på utvecklare.net cms
Tycker ni att jag ska vänta om jag bli antagen på .net eller ska välja på En av frontend utbildningar ?