Dra nätverkskabel mellan dator och modem, eller dator och router?

Permalänk
Viking

Dra nätverkskabel mellan dator och modem, eller dator och router?

Till att börja med är jag helt "NOOB" när det kommer till nätverk osv.
Men jag ska snart få fiber inkopplat till huset av ip-only, och har nyss beställt denna routern: https://www.komplett.se/product/1114934/datorutrustning/natve...
Hade också tänkt använda Cat6a-kablar.

Och nu till frågan. Jag har datorrummet precis bredvid tvättstugan, och det är till tvättstugan som fiber ska dras, alltså hamnar modemet där. Så först och främst, hur många ethernet uttag finns det ens i modemet från ip-only? Om det bara finns ett så har jag ju inga enkla alternativ förutom att dra från routern. Men finns det två eller fler uttag så går det väll att dra direkt från modemet istället för att gå genom routern? Det måste väll bli högre hastigheter då?
Det finns tyvärr inga fördragna kablar i väggarna, och eftersom datorn är det ända som behöver ethernet så tänker jag att det räcker med en sådan här på nån meter istället för att dra igenom väggen, och så kan man gömma den med kabelkanaler: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/far...

Så tänker jag någorlunda rätt? Och vilket är bäst, modem till dator eller router till dator?
Jag gjorde en snabb "ritning" på hur det ungefär ser ut:
Blå är via router och grön är direkt från modemet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vanligtvis så har man en kabel mellan fiberomvandlaren och routerns WAN-uttag, sedan drar du övriga kablar från routerns LAN-uttag till respektive enhet du vill koppla.

Om routern är snabb nog så spelar det ingen roll i hastighet.
Kan ju också ge en lite bättre säkerhet att ha datorn via routern istället för rakt ut på internet.

Du behöver ha flera publika IP-adresser från din leverantör för att kunna använda mer än ett uttag till internet på fiberomvandlaren (i vissa fall så kan andra uttag i den vara kopplade till IP-telefoni/IP-tv.

Permalänk
Viking
Skrivet av loefet:

Vanligtvis så har man en kabel mellan fiberomvandlaren och routerns WAN-uttag, sedan drar du övriga kablar från routerns LAN-uttag till respektive enhet du vill koppla.

Okej, så det skulle inte bli snabbare hastighet av att koppla direkt från modemet? Eller det kanske inte ens går?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Så länge router och kablar är snabba nog så skall du inte få något hastighetstapp.
Vad har du för bredbandshastighet och vad för router?

EDIT: såg att du hade med vilken router i första inlägget, den skall klara gigabit mot internet och övriga trådade enheter, så har du inte snabbare internet än så, så är det ju lugnt.

Går, kan man säkert, men hur smart det är att ha datorn öppen mot internet är ju en definitionsfråga.

Permalänk
Viking
Skrivet av loefet:

@Donnerstal: Så länge router och kablar är snabba nog så skall du inte få något hastighetstapp.
Vad har du för bredbandshastighet och vad för router?

Jag hade tänkt börja med 250/100, och kanske öka till 500/100 om det behövs.
Routern länkade jag i första stycket.

Skrivet av loefet:

Går, kan man säkert, men hur smart det är att ha datorn öppen mot internet är ju en definitionsfråga.

Ja, det är ju verkligen sant. Då får man ju inte den VPN som ingår i routern. Så då är det egentligen inget snack om saken

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Donnerstal: Så länge router och kablar är snabba nog så skall du inte få något hastighetstapp.
Vad har du för bredbandshastighet och vad för router?

Går, kan man säkert, men hur smart det är att ha datorn öppen mot internet är ju en definitionsfråga.

Ja, precis.

Eller, frågan är väl exakt vad för utrustning "modemet" är, och om det är något där man hamnar direkt mot internet så är väl frågan om internetleverantören ger en enskild kund flera IP-adresser. Om "nej" så fungerar det inte ens, om "ja" så har det säkerhetsimplikationer att sätta en dator direkt där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Du skall absolut ha routern mellan modemet och Din dator. Då kan Du ansluta fler enheter efter routern och Du får mer säkerhet än om datorn sitter direkt till internet. Jag rekommenderar att Du köper boken "Hur funkar det" från Kjell&Company. Där finns bra beskrivet hur man drar nätverkskabel. Vilka kontakter och verktyg som behövs och hur man använder färgmärkningen. Själv har jag syndat. Men det var länge sedan och då visste jag inte bättre. Därför är det uselt hos mej. För några veckor sedan fick jag till en liten förbättring med hjälp av grejer från Kjell.