Permalänk
Inaktiv

Ingångslön h.ing inom data

Precis tagit examen som högskoleingenjör inom data, går ju att kolla in lönestatistik hos exempelvis Sveriges Ingenjörer men någon av er som jobbar inom liknande område som kan ge mig en verklig bild? Hur började ni er karriär, ansvarsområden, företag, förmåner etc?

Edit: Kommer arbeta i Skåne

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk

Vilken typ av jobb tänker du på? "data" är ett väldigt brett område.

Ganska stor skillnad att vara t.ex. junior testare eller full stack-utvecklare. Sen beror det ju mycket på dina kunskaper: har du knappat kod i åratal och har en gedigen github-profil och kan tala för din sak blir din ingångslön säkerligen högre.

Det viktigaste som ny är att komma in på ett jobb där man kan lära sig i raketfart, så att man kan lämna sitt jobb efter 1-3 år och komma till ett nytt jobb med högre lön. Utvecklingsjobb är en av få jobb där man kan höja sin lön med 50% mindre än fem år in i karriären. Det är därför t.ex. "talangprogram"/trainee-jobb och liknande som många konsultföretag och liknande kan vara supervärt, även om lönen är lite lägre inledningsvis så äts den skillnaden upp direkt om du får lön som senior utvecklare 6 månader till ett år tidigare än annars.

Var framåt, fokusera hela tiden på att lära dig mer, ta inte genvägar hela tiden, ta -lite- mer ansvar än vad du tror att du är kapabel till (man måste utmana sig själv för att komma framåt!). Var inte passiv och vänta på att folk ska säga åt dig vad du ska göra eller ge dig högre lön - det funkar inte så. På högskolan kan man vänta på att folk tilldelar dig problem, men du måste vara mer proaktiv i arbetslivet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

"talangprogram"/trainee-jobb och liknande som många konsultföretag och liknande kan vara supervärt, även om lönen är lite lägre inledningsvis så äts den skillnaden upp direkt om du får lön som senior utvecklare 6 månader till ett år tidigare än annars.

Utbildning med en ingångslön på 32k kanske inte låter så dåligt, tills det att dom skickar dig till Stockholm där det vore en slavlön.
Då får man välja mellan det eller att betala överpris för kursen.

Var försiktig där ute.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Utbildning med en ingångslön på 32k kanske inte låter så dåligt, tills det att dom skickar dig till Stockholm där det vore en slavlön.
Då får man välja mellan det eller att betala överpris för kursen.

Var försiktig där ute.

Det håller jag inte alls med om? Dels är 32k/mån inte alls en slavlön i Stockholm för en helt junior person (även om man kan få lite mer än så i bästa fall), dessutom lär din karriär boostas mer av sådant än att få 32k i Skåne.

Jag var någon slags handläggare/advisor till några som gick ett talangprogram på en tidigare arbetsplats (ett konsultföretag, i just Stockholm), och jag blev positivt förvånad över vilken hög kvalite utbildningen hade, och hur snabbt folk lärde sig. Det stora fokuset på modern best practises och liknande var verkligen toppen, och precis det som högskolorna knappt lär ut (högskolorna lär dock ut matematik, formalism och djupare teori som faktiskt är väldigt välbehövt också!). De som gick utbildningen fick 33k/mån, och vid anställning runt 40k/mån (det här vara några år sedan, är nog 36/42 eller något nu?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Random-person:

Vilken typ av jobb tänker du på? "data" är ett väldigt brett område.

Ganska stor skillnad att vara t.ex. junior testare eller full stack-utvecklare. Sen beror det ju mycket på dina kunskaper: har du knappat kod i åratal och har en gedigen github-profil och kan tala för din sak blir din ingångslön säkerligen högre.

Det viktigaste som ny är att komma in på ett jobb där man kan lära sig i raketfart, så att man kan lämna sitt jobb efter 1-3 år och komma till ett nytt jobb med högre lön. Utvecklingsjobb är en av få jobb där man kan höja sin lön med 50% mindre än fem år in i karriären. Det är därför t.ex. "talangprogram"/trainee-jobb och liknande som många konsultföretag och liknande kan vara supervärt, även om lönen är lite lägre inledningsvis så äts den skillnaden upp direkt om du får lön som senior utvecklare 6 månader till ett år tidigare än annars.

Var framåt, fokusera hela tiden på att lära dig mer, ta inte genvägar hela tiden, ta -lite- mer ansvar än vad du tror att du är kapabel till (man måste utmana sig själv för att komma framåt!). Var inte passiv och vänta på att folk ska säga åt dig vad du ska göra eller ge dig högre lön - det funkar inte så. På högskolan kan man vänta på att folk tilldelar dig problem, men du måste vara mer proaktiv i arbetslivet.

Låter sunt, tack för input! Tittat en hel del på talangprogram/trainee-jobb faktiskt, verkar intressant. Framförallt för att man får testa på olika saker och hitta sin nisch.

Fokuset i min utbildning har varit mot embedded, men med det sagt betyder det inte att jag behöver enbart behöver jobba inom det området. Klart har jag iallfall för mig själv att jag inte vill jobba med front-end eller apputveckling då jag inte finner det intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Utbildning med en ingångslön på 32k kanske inte låter så dåligt, tills det att dom skickar dig till Stockholm där det vore en slavlön.
Då får man välja mellan det eller att betala överpris för kursen.

Var försiktig där ute.

Med högre lön kommer mer ansvar och förväntningar.
32 000 i Stockholm är för övrigt en bra ingångslön som nyexad junior, inte alls en slavlön. Jämför med t.ex. undersköterska, där ligger du på typ 24 med flera års erfarenhet samt har mycket sämre förmåner och arbetstider. Finns många undersköterskor i Stockholm.

Första två åren handlar om att lära sig så mycket som möjligt och det är viktigare att få in en fot än att sitta och kräva hittapå-löner.

Permalänk
Medlem

Ingångslön första två åren är irrelevant, är den för hög kommer du få svårt att fullborda en bra arbetsgivarrotation. Det du ska fokusera på är att hitta en arbetsgivare där du kan utvecklas fort. Det vill säga en arbetsplats där du kommer jobba tillsammans med passionerade personer.

Permalänk
Medlem

...med det sagt så bör man då vara beredd på att byta jobb även om man trivs för att höja sin lön.

Att räkna med eller hoppas på att man kan ha en god löneutveckling inom företaget ska man vara väldigt försiktig med