Permalänk
Medlem

Gränslöst system?

Jag söker efter ett system för hemautomation Som jag aldrig kommer begränsas av vartefter mina behov ökar.

Vilken kontrollenhet/system väljer jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Som jag aldrig kommer begränsas av vartefter mina behov ökar.

Något sådant hittar du bara i fantasins magiska värld.

Du får nog börja med att konkretisera dina potentiella behov.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag söker efter ett system för hemautomation Som jag aldrig kommer begränsas av vartefter mina behov ökar.

Vilken kontrollenhet/system väljer jag?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

det är ju en drömvärld.. själv har jag en hubitat hub, en harmony hub och en hue hub..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag söker efter ett system för hemautomation Som jag aldrig kommer begränsas av vartefter mina behov ökar.

Vilken kontrollenhet/system väljer jag?

Korta svaret: HomeAssistant

Vad vill du göra? Styra lampor, garageport, larm, dammsugaren?
Använd HA som interface och köp bara produkter som du på något sätt kan få in i HA (vilket är typ allt).
Jag kör en blandning av z-wave, zigbee (trådfri), Wifi (Shelly), och lite annat.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Något sådant hittar du bara i fantasins magiska värld.

Du får nog börja med att konkretisera dina potentiella behov.

Skrivet av Haptic:

det är ju en drömvärld.. själv har jag en hubitat hub, en harmony hub och en hue hub..

Skrivet av Dunken:

Korta svaret: HomeAssistant

Vad vill du göra? Styra lampor, garageport, larm, dammsugaren?
Använd HA som interface och köp bara produkter som du på något sätt kan få in i HA (vilket är typ allt).
Jag kör en blandning av z-wave, zigbee (trådfri), Wifi (Shelly), och lite annat.

Jag vet inte helt vilka delar jag vill automatisera. Men klart är nog fuktskydd, lampor, brandlarm, smarta lås och kameror .

Jag hittade https://homey.app/en-us/talks-with-homey/. Det kanske räcker för mig? Det får ju gärna vara enkelt och snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag vet inte helt vilka delar jag vill automatisera. Men klart är nog fuktskydd, lampor, brandlarm, smarta lås och kameror .

Jag hittade https://homey.app/en-us/talks-with-homey/. Det kanske räcker för mig? Det får ju gärna vara enkelt och snyggt.

Homey är en okej pryl. Men det rimmar inte med ditt första inlägg om att kunna skala upp och aldrig byta.
Homey är nästan drag and drop, du får också därefter.

Nedan är ett exempel från NodeRed som jag kör tillsammans med HA. Den startar fläkten och skriver till loggen när katten gått på lådan.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeMan:

Jag vet inte helt vilka delar jag vill automatisera. Men klart är nog fuktskydd, lampor, brandlarm, smarta lås och kameror .

Jag hittade https://homey.app/en-us/talks-with-homey/. Det kanske räcker för mig? Det får ju gärna vara enkelt och snyggt.

Minnst begränsa vågar jag nog säga är, vera plus med en rfxtrx samt ska dom då styras av Ha. På detta sätt får du ett jäkligt stabilt och brett stöd för vad du än kan tänka dig. Blåtand,wifi,zigbee,zwave,trådlöst,kamror och alla andra webbtjänster.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Home Assistant är helt klart svaret. Väldigt få begränsningar imo och nya integrationer tillkommer för varje update vilket sker väldigt frekvent. Kan i princip bygga ditt eget gränsnitt fritt men kräver en del tid då.