Permalänk
Medlem

Samsung Qled 2018 vs 2020

Hej!
Behöver köpråd tv 75”. Gillar Samsung.
Jag ska byta min åskskadade 55” Samsung 55MU7005. Jag har fått erbjudande om att köpa en QE75Q9FN från 2018 demo ex för 13 000 kr. Är det ett bra köp? Det är ju en toppmodell då och kostade mer än det dubbla. Eller är det dumt att köpa en så gammal tv?
Vilken Samsung modell från 2020 är motsvarande lika bra som den? Jag tittar mest på vanlig tv från Boxer och SVT play och C More. Prismässigt så är det nog ganska nära mitt tak för vad jag vill lägga på en tv.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zaxzz: Q9FN från 2018 är inte gammal på något sätt. Den motsvaras av Q90R från 2019 och för 2020-modellerna finns ingen direkt motsvarighet, utan närmast vore 8K-modellen Q800T.

Annars är detta en TV som skjuter långt över dina behov för den typen av källor du använder. Q9FN är ett väldigt lyft i fråga om bildkvalitet mot din befintliga TV. Närmast en lyft från Samsung sämsta till Samsuns bästa kvalitet. Vilket kanske inte är så uppenbart med de källorna du har. Du kommer dock att märka förbättringar på fler plan än bildkvaliteten, likt bättre reflexfilter, högre ljusstyrka vid behov och högre kontrast när bildkällan tillåter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack för ditt svar.
Så en Q60R och Q70R vore ett nedköp mot Q9FN då eller? Det är väl de som ligger närmast prismässigt.
Ja jag förstår att mina bildkällor inte är det bästa. Men om jag ex tittar på sport från Cmore så blir det kanske ändå bättre bild på en Q9FN mot en Q60R? Eller kan det vara dumt att gå upp till 75" med så dåliga bildkällor och istället välja 65"?
Till saken är att jag sitter i ett ganska ljust rum med vita väggar och 2 fönster mot sydväst. Q9FN ska väl vara bra mot störande reflektioner.
Hoppas du kan ta tid att svara mina frågor.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zaxzz:

@Laxpudding:
Tack för ditt svar.
Så en Q60R och Q70R vore ett nedköp mot Q9FN då eller?

Särskilt Q60R är sämre, en helt annan och enklare klass på den produkten. Du behöver titta på Q80R/Q85R för att få motsvarande med även något sämre prestanda för 2019-utbudet. Och Q90R för motsvarande men något bättre prestanda. Framför allt en lite mer balanserad FALD som undviker att trycka ned skuggtoner mot svart.

Permalänk
Medlem

Det där låter som ett riktigt kap!

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Om du inte köper den tala om var den finns så köper jag den!

Permalänk
Medlem

@Zaxzz:

Hej,

Kör själv på 75:an sen -18 och supernöjd med den. Spelar, kollar film etc. Bra pris på den helt klart, då jag själv betala 37 och tycker det var ett bra pris. Köp på, annars kan jag ta den till vardagsrummet

/Peter

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Tack för era inlägg.
Nu har jag köpt tv’n och är helnöjd.
T o m ett gammalt Seinfeld avsnitt såg ju bra ut!
Det känns som att även om det inte är HD på tv utsändningen så är det ändå skaplig bild.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zaxzz: Blev det den begagnade Q9FN? Du har högt kontrastförhållande med den TV:n. Finns det en hel del mer dynamik i bilden som definitivt inte finns med en MU7-modell likt din trasiga TV. Samtidigt är det Samsung av nästan samma årgång och bildens karaktär är som du är van med – bara att allt är bättre på Q9FN.