EVGA lanserar nätaggregatserien Supernova GT

Permalänk
Melding Plague

EVGA lanserar nätaggregatserien Supernova GT

Supernova GT lovar verkningsgrad i 80 Plus Gold-klassen med uteffekter om 650 eller 750 watt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara sju års garantitid? Brukar väl ligga på tio år för nätaggregat? Det skriker ju inte direkt förtroende.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Siktar på högre än guld gör jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Siktar på högre än guld gör jag.

Helt rätt. Ge oss platinum!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Siktar på högre än guld gör jag.

Skrivet av RekiN:

Helt rätt. Ge oss platinum!

Verkligen!
Och Bronze förstår jag inte ens vad det gör på marknaden 2020? Jag vill se mer Platinum och Titanium, det känns som pushandet för högre certifieringar har stannat av lite sedan Gold mer eller mindre blev mainstream. Och det får gärna vara mainstream, men håll inte på och fjanta runt med Bronze år 2020.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Helt rätt. Ge oss platinum!

Verkligen. Känns som en vettig deal med tanke på prislappen.

Skrivet av YamahaDGX630:

Verkligen!
Och Bronze förstår jag inte ens vad det gör på marknaden 2020? Jag vill se mer Platinum och Titanium, det känns som pushandet för högre certifieringar har stannat av lite sedan Gold mer eller mindre blev mainstream. Och det får gärna vara mainstream, men håll inte på och fjanta runt med Bronze år 2020.

Kunde inte instämma mer. Finns inte en chans att jag hade satt ett "enbart" bronze agg i ett nybygge idag. För 5 år en, eller när det nu var, när jag byggde min senaste burk I sign....så visst fine ett bronze agg hade funkat då. Men idag?
Skiljer inte många kronor upp till ett gold agg skulle jag gissa utan att sitta på ett facit, men nätdelen är verkligen inte den komponent man ska snåla på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

EVGA har inte alls imponerat sedan de bytte från Superflower till FSP. Misstänker att detta blir ytterligare en FSP PSU.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Fläktgallret var sjukt sexigt iaf

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt det här med premiumagg idag. Nästa agg jag kommer köpa kommer sannolikt vara det billigaste guld-agg på 550w från någon tillförlitlig tillverkare. Förr gjorde det kanske större skillnad när du kunde vinna 30% prestanda på en lyckad överklockning av cpu. Fattar om man vill köpa dyrt nätagg när man ska överklocka med flytande kväv typ. Men för oss dödliga ser jag ingen mening med det riktigt? Idag är ju alla cpuer nästan klockade till max ur kartong. I bästa fall vinner man upp till 5% prestanda med överklockning. Inga människor kör ju heller SLI eller CF heller längre. Det är inte så att man kommer märka någon skillnad mellan ett guld-agg för 700 kr jämfört med ett på 1200 kr? Jag kanske har haft tur men har aldrig råkat ut för ett nätagg som inte hållit i över 10 år oavsett om de haft 5 års garanti eller 10 års garanti.

Jag är å andra sidan ingen ingenjör på långa vägar så jag kanske är ute å cyklar här? Men finns det verkligen guld-agg som inte håller måttet? Är det lätt att uppnå kritetierna för guldcertifigrring med skräpkomponenter? Tänker på att priserna kan diffa så extremt mycket.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyra...

EVGA har blivit precis som ASUS med sina Strix kort.

Tar ut ett extra premiumpris när konkurrenterna gör likvärdigt bra produkter fast billigare...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag fattar inte riktigt det här med premiumagg idag. Nästa agg jag kommer köpa kommer sannolikt vara det billigaste guld-agg på 550w från någon tillförlitlig tillverkare. Förr gjorde det kanske större skillnad när du kunde vinna 30% prestanda på en lyckad överklockning av cpu. Fattar om man vill köpa dyrt nätagg när man ska överklocka med flytande kväv typ. Men för oss dödliga ser jag ingen mening med det riktigt? Idag är ju alla cpuer nästan klockade till max ur kartong. I bästa fall vinner man upp till 5% prestanda med överklockning. Inga människor kör ju heller SLI eller CF heller längre. Det är inte så att man kommer märka någon skillnad mellan ett guld-agg för 700 kr jämfört med ett på 1200 kr? Jag kanske har haft tur men har aldrig råkat ut för ett nätagg som inte hållit i över 10 år oavsett om de haft 5 års garanti eller 10 års garanti.

Jag är å andra sidan ingen ingenjör på långa vägar så jag kanske är ute å cyklar här? Men finns det verkligen guld-agg som inte håller måttet? Är det lätt att uppnå kritetierna för guldcertifigrring med skräpkomponenter? Tänker på att priserna kan diffa så extremt mycket.

Jag personligen bryr mig inte så mycket om det är platinum titan klassat. Jag vill ha ett nätagg med bra kvalitets fläkt gärna tyst med samt 105c Japanska kondensatorer och bra ripple värden spänningar. Hårddiskar och andra komponenter mår inte bra av dålig ström vilket du får med billiga nätagg när kondningarna svullnar efter ett par års användning.

Jag har bara 80+ på mitt agg men det är å andra sidan väldigt välbyggt Vx 450 på den tiden alla corsair nätagg höll högsta kvalitet.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fläktgallret var sjukt sexigt iaf

Tycker inte jag, det känns billigt när det bara är hål i plåten. G3, G5 etc ser mer premium ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

EVGA har inte alls imponerat sedan de bytte från Superflower till FSP. Misstänker att detta blir ytterligare en FSP PSU.

Dem har väll lite blandat tror seasonic med gör agg där. Fsp är väll ingen katastrof men tyvär snålas det på kondningarna i flera av dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

EVGA har inte alls imponerat sedan de bytte från Superflower till FSP. Misstänker att detta blir ytterligare en FSP PSU.

G5 skulle väl vara superflower. Tror till och med EVGA hade G5 med superflower på computex, men blev tvungna att byta till Fortron Source.

EVGA har inte imponerat på mig sedan dom första och andra G-serien kom.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

G5 skulle väl vara superflower. Tror till och med EVGA hade G5 med superflower på computex, men blev tvungna att byta till Fortron Source.

EVGA har inte imponerat på mig sedan dom första och andra G-serien kom.

G5 verkar riktigt nice.

Bara ett problem som avgör. Priset...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Max 20A på +5v duger inte till en gammal AMD värsting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Tycker inte jag, det känns billigt när det bara är hål i plåten. G3, G5 etc ser mer premium ut.

I moderna chassin ser man ju i stort sett aldrig fläkten på nätaggregat bättre de snålar in på sådant än funktion. Om de nu behöver spara in på något för att nå en prisbild de behöver ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har inte nätaggen sprungit iväg i pris? Mitt titanium (platinum är för noobs 😜) kostade hälften tror jag när det införskaffades mot dagens pris.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag personligen bryr mig inte så mycket om det är platinum titan klassat. Jag vill ha ett nätagg med bra kvalitets fläkt gärna tyst med samt 105c Japanska kondensatorer och bra ripple värden spänningar. Hårddiskar och andra komponenter mår inte bra av dålig ström vilket du får med billiga nätagg när kondningarna svullnar efter ett par års användning.

Jag har bara 80+ på mitt agg men det är å andra sidan väldigt välbyggt Vx 450 på den tiden alla corsair nätagg höll högsta kvalitet.

jag är mycket intresserad av ett test där man ser hur mkt rippel etc verkligen påverkar datorn idag. Jag tänker att nästan alla moderkort har en sjukt påkostad egen "nätdel" som förser cpu/minne o chipset med ström. Skulle vara intressant om skit in(från billig psu) - städas upp till fina signaler(ripple o störningsfri ström) på moderkortet

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Avstängd

@pompa_kumla: Corsair, och välbyggt kan du inte använda i samma mening.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

Håller med om tidigare inlägg här om att 80+ Guld borde vara minsta standarden på ett nytt nätaggregat.
Samt att detta har ju tre fel enligt mig: för dyrt och för dålig garantitid jämfört med nätaggregat i sin klass, samt det där hemska fläktgallret...

@patteSatan: Beror helt på vilken OEM som gjort jobbet.

Permalänk
Avstängd

@loefet: Nej

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk

Platinum borde vara minimum man köper idag!

Skönt att köra med mitt passiva Titanium EVGA nätagg. Kostade en del men det var värt det. Mitt förra var ett passivt Super Flower med Platinum märkning som fick hänga med i nästan tio år! De kan verkligen göra nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Och Bronze förstår jag inte ens vad det gör på marknaden 2020? Jag vill se mer Platinum och Titanium, ...

Med ~40% prispåslag mellan brons och guld (vid 500W maxeffekt) har du svaret.
Om 100% högre effektuttag för grafikkort och processor inte spelar någon roll (om det ger 5% bättre prestanda) kan väl den marginella skillnaden mellan guld och brons på nätaggregatet inte heller ha betydelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med ~40% prispåslag mellan brons och guld (vid 500W maxeffekt) har du svaret.
Om 100% högre effektuttag för grafikkort och processor inte spelar någon roll (om det ger 5% bättre prestanda) kan väl den marginella skillnaden mellan guld och brons på nätaggregatet inte heller ha betydelse?

~40% prispåslag låter ganska saftigt. Men när man går in på Prisjakt och tittar på vad Aggregat i Brons/Guld faktiskt kostar så skiljer det sig bara några hundralappar, kanske 300-400:- Med andra ord är den faktiska kostnaden så låg att ~40% bara utgör några enstaka hundralappar i slutändan. Jag vill mena att man bör ha råd med det prispåslaget, speciellt om man bygger ny dator. Då finns det ingen ursäkt till att spara in den försumbara kostnaden.

Sen gillar jag inte att man diskuterar "prestanda" när vi pratar nätaggregat. Visst, det finns en form av "prestanda" som kan mätas mellan olika aggregat. Men prestanda i folkmun/gamers betyder rent av FPS, precis på samma sätt som många än idag går runt med uppfattningen att ett påkostat moderkort ska ge fler FPS. Ett bra moderkort har ju absolut potentialen att ge andra komponenter (CPU) en skjuts (OC), men moderkortet itself levererar ju aldrig olika prestanda.

Istället tycker jag att man ska lära folk vad folk faktiskt är kapabla att förstå sig på. T.ex. att ett mer påkostat nätaggregat går svalare i drift, är tystare, levererar stabilare spänningar och på alla tänkbara sätt är ett bättra köp om man vill låta sina komponenter åldras med värdighet.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

~40% prispåslag låter ganska saftigt. Men när man går in på Prisjakt och tittar på vad Aggregat i Brons/Guld faktiskt kostar så skiljer det sig bara några hundralappar, kanske 300-400:- ... Jag vill mena att man bör ha råd med det prispåslaget, speciellt om man bygger ny dator.

40% är skillnaden mellan 600kr och 1000kr. Ska man bygga en dator med totalbudget en bit under 10kkr är några enstaka procent energieffektivitet hos nätaggregatet inte det man ska lägga pengar på.

Skrivet av YamahaDGX630:

Sen gillar jag inte att man diskuterar "prestanda" när vi pratar nätaggregat. Visst, det finns en form av "prestanda" som kan mätas mellan olika aggregat. ... ett mer påkostat nätaggregat går svalare i drift, är tystare, levererar stabilare spänningar...

Det är just nätaggregatets prestanda, i form av effektivitet, som (garanterat) skiljer vid olika 80Plus-märkning. Nätaggregatets temperatur är totalt ointressant i förhållande till hur mycket värme som genereras av grafikkort och CPU.
Övriga kvaliteter hos nätaggregatet bestäms inte av 80Plus-märkningen, men är intressanta. Därför väljer jag själv sedan ~10 år tillbaka att lägga pengarna på ett bra Brons-aggregat i stället för motsvarande peng på ett halvtaskigt med Guld-ranking.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

40% är skillnaden mellan 600kr och 1000kr. Ska man bygga en dator med totalbudget en bit under 10kkr är några enstaka procent energieffektivitet hos nätaggregatet inte det man ska lägga pengar på.

Det är just nätaggregatets prestanda, i form av effektivitet, som (garanterat) skiljer vid olika 80Plus-märkning. Nätaggregatets temperatur är totalt ointressant i förhållande till hur mycket värme som genereras av grafikkort och CPU.
Övriga kvaliteter hos nätaggregatet bestäms inte av 80Plus-märkningen, men är intressanta. Därför väljer jag själv sedan ~10 år tillbaka att lägga pengarna på ett bra Brons-aggregat i stället för motsvarande peng på ett halvtaskigt med Guld-ranking.

Tycker att du hakar upp dig på detaljer som du tar ur kontext. Jag påstod aldrig i mitt förra inlägg att man bör satsa på högre energieffektivitet på ett nätaggregat när man bygger en dator på tight budget. Däremot lyfte jag fram att Det finns många andra fördelar med att välja ett gold-agg, så som längre garanti, bättre kvalité på komponenterna på insidan, svalare och tystare drift. 40% är skillnaden mellan 600kr och 1000kr, svar: ja, OM nätaggregatet kostar just 1000:- Det finns ofta kampanjer eller lägre pris på dessa agg, för säg 800-900:- Då är 40% genast inte så mycket pengar längre, utan bara någon enstaka hundralapp. Är det något som jag är allergisk mot så är det dumsnålhet.

Jag är mer än väl medveten om vad som skiljer 80+ märkningen åt bland olika certifieringar. Vad är det för halvtaskiga Gold-agg du har stött på? För jag kan bara säga att min uppfattning är att det finns oändligt fler skräp-agg med 80+ Brons än vad det finns skräp-agg med 80+ Gold.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless