Ingen skärmsignal, nybyggd dator med begagnade komponenter.

Permalänk

Ingen skärmsignal, nybyggd dator med begagnade komponenter.

Specs:
Grafik: MSI GTX 960 Gaming 4G, OC Edition, begagnat
Mobo: Asus TUF B450-Plus Gaming, begagnat
RAM: Corsair vengence RGB, 16Gb, DDR4 @ 3200MHz, begagnat
Bootmedia: M2 SSD från en Lenovo Ideapad 320, begagnad
Processor: Ryzen 5, 1600 (AF), ny
Lagring: Seagate BarraCuda Desktop 1TB 7200rpm 64MB, ny
Nätagg: Kolink Enclave 700W (80+ Gold), nytt

Byggt i ett nytt Bitfenix comrade.

När jag trycker på startknappen börjar chassifläkten och CPU kylaren (ryzen stock) att snurra, moderkortet och grafikkortet börjar lysa så allt detta har ström.

Dock strular minnena, bara det ena av två tänds, vilket är det som sitter i A2*-sloten. Den inkopplade skärmen går in i viloläge för att den inte får någon signal så det verkar inte som om jag får någon "post". Har provat att ta ut det ram-minnet som inte lyser upp och flytta runt det som började lysa men får samma result. Har även provat att använda HDMI såväl som DVI utgången på grafikkortet.

Har även provat att ta ut M2 disken eftersom jag aldrig flashade den innan jag satte in den, men samma resultat. Jag hoppas att jag ska kunna boota från den direkt då windows redan är installerat där men osäker på om den har några inställningar som gör den inkompatibel med en annan dator än min laptop som den satt i ursprungligen.

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig? Var lite osäker på det här bygget från början då jag inte är säker på om moderkortet skulle ta minnen utan att man ändrar i bios först. Hade liknande misstankar om processorn först men det verkar ju som om 1600(AF) är samma typ av processor som 2600 och det är bara dom allra nyaste ryzen-processorerna som folk haft problem med?

Tillägg: Moderkortet och RAM-minnena sades vara knappt använda då förre ägaren haft problem med kompatibilitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaravis:

Specs:
Grafik: MSI GTX 960 Gaming 4G, OC Edition, begagnat
Mobo: Asus TUF B450-Plus Gaming, begagnat
RAM: Corsair vengence RGB, 16Gb, DDR4 @ 3200MHz, begagnat
Bootmedia: M2 SSD från en Lenovo Ideapad 320, begagnad
Processor: Ryzen 5, 1600 (AF), ny
Lagring: Seagate BarraCuda Desktop 1TB 7200rpm 64MB, ny
Nätagg: Kolink Enclave 700W (80+ Gold), nytt

Byggt i ett nytt Bitfenix comrade.

När jag trycker på startknappen börjar chassifläkten och CPU kylaren (ryzen stock) att snurra, moderkortet och grafikkortet börjar lysa så allt detta har ström.

Dock strular minnena, bara det ena av två tänds, vilket är det som sitter i A2*-sloten. Den inkopplade skärmen går in i viloläge för att den inte får någon signal så det verkar inte som om jag får någon "post". Har provat att ta ut det ram-minnet som inte lyser upp och flytta runt det som började lysa men får samma result. Har även provat att använda HDMI såväl som DVI utgången på grafikkortet.

Har även provat att ta ut M2 disken eftersom jag aldrig flashade den innan jag satte in den, men samma resultat. Jag hoppas att jag ska kunna boota från den direkt då windows redan är installerat där men osäker på om den har några inställningar som gör den inkompatibel med en annan dator än min laptop som den satt i ursprungligen.

Någon vänlig själ som vill hjälpa mig? Var lite osäker på det här bygget från början då jag inte är säker på om moderkortet skulle ta minnen utan att man ändrar i bios först. Hade liknande misstankar om processorn först men det verkar ju som om 1600(AF) är samma typ av processor som 2600 och det är bara dom allra nyaste ryzen-processorerna som folk haft problem med?

Tillägg: Moderkortet och RAM-minnena sades vara knappt använda då förre ägaren haft problem med kompatibilitet...

Frågan är också vilken version utav biosen som är installerad på moderkortet?
Enligt Asus så behövs version 1804 för din cpu.
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-B450-PLUS-GAMING/Hel...
https://www.asus.com/se/Motherboards/TUF-B450-PLUS-GAMING/Hel...

Permalänk

@thomson:

Går det att se på moderkortets fysiska form vilken version det kommer med out-of-the-box?

Permalänk

@oskaravis:

Jag tror jag hittade det på serie-numret, 0221 står det så det är definitivt ett problem.

Tror ni att det kan vara kopplat till varför bara ena ram-minnet började lysa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaravis:

@oskaravis:

Jag tror jag hittade det på serie-numret, 0221 står det så det är definitivt ett problem.

Tror ni att det kan vara kopplat till varför bara ena ram-minnet började lysa?

Ja det är säkert så, men om det inte är uppdaterat alls sedan det köptes så är biosen för gammal för att kunna starta upp med din nya cpu.

Permalänk

Är på inet nu och får hjälp med bios men problemet kan ligga djupare än väntat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaravis:

Är på inet nu och får hjälp med bios men problemet kan ligga djupare än väntat...

Är det något annat som är fel med moderkortet?

Permalänk

@thomson:

Slutdomen blev att det förmodligen är fel på processorn, moderkortet och ena ram-stickan så det blev till att köpa en ny processor.

Ska returnera den gamla processorn och försöka fåtag på nya minnen/moderkort i helgen.

Permalänk
Skrivet av oskaravis:

@thomson:

Slutdomen blev att det förmodligen är fel på processorn, moderkortet och ena ram-stickan så det blev till att köpa en ny processor.

Ska returnera den gamla processorn och försöka fåtag på nya minnen/moderkort i helgen.

Jag säger förmodligen för jag är fortfarande inte helt övertygad om att processorn är kass, dom provade inte processorn på något annat moderkort vad jag vet, bara på samma moderkort men med andra minnen. Dem provade även minnena i en annan dator och även där var det så att bara ett av minnena fungerade men mitt moderkort ville verkligen inte funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaravis:

Jag säger förmodligen för jag är fortfarande inte helt övertygad om att processorn är kass, dom provade inte processorn på något annat moderkort vad jag vet, bara på samma moderkort men med andra minnen. Dem provade även minnena i en annan dator och även där var det så att bara ett av minnena fungerade men mitt moderkort ville verkligen inte funka

Låter lite märkligt att en helt ny cpu skulle vara defekt, men kan vara moderkortet har skadat den.
Hoppas att det löser sig med nytt moderkort och minne.

Permalänk

@thomson:
Ja det är svårt att veta exakt vad som hände med processorn. Ska iaf returnera den