Permalänk
Viking

Vilken router inför fiber?

Hej!
Äntligen har IP-Only börjat gräva fiber utanför huset så att jag kan slippa 4g. Men vilken router är den bästa för runt 3000 (gärna billigare också). Frågan är till er som verkligen kan era routrar och inte bara kollar på specifikationerna. Jag tänker att Wifi 6 är ett måste för att framtidssäkra. Vi kommer börja med 250/100 men det är inte omöjligt att det blir 500/100 senare, bredbandet köps från Ownit. Så vilken är egentligen den bästa i riktigt användande, och inte bara på specifikationerna?

Jag har tittat lite på den här, men har ingen som helst aning om hur den presterar: https://www.komplett.se/product/1145388/datorutrustning/natve...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att köpa ny router då jag trodde min gamla var dålig.
Efter mycket letande och rådfrågningar kom jag fram till antingen den du länkar
Eller denna ; https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Nu visade sig att det var en kabel som var dålig och inte routern så jag har kvar min asus. Samma sort som den jag länkade ovan fast 3-4 år äldre. Är supernöjd och kör 300 mbit fiber på den. Har även testa 1000mbit och det fungerade också bra.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Viking
Skrivet av Mogwaii:

Jag var inne på att köpa ny router då jag trodde min gamla var dålig.
Efter mycket letande och rådfrågningar kom jag fram till antingen den du länkar
Eller denna ; https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/router/a...

Nu visade sig att det var en kabel som var dålig och inte routern så jag har kvar min asus. Samma sort som den jag länkade ovan fast 3-4 år äldre. Är supernöjd och kör 300 mbit fiber på den. Har även testa 1000mbit och det fungerade också bra.

Mvh

Så om jag förstod dig rätt så blev du rekommenderad den jag länkade? I så fall är ju den billigare

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Så om jag förstod dig rätt så blev du rekommenderad den jag länkade? I så fall är ju den billigare

Båda är bra. Asus har gratis brandvägg/virus koll. Tp link har gratis i 3 år sen kostar det typ 8$/mån. Tplink klarar 2.5gbit lina asus 1 gbit. Men jag hade valt asus pga kostnade man får av tplink efter 3 år , förutsatt att du vill ha den tjänsten.

Tror asus har lite bättre wifi täckning vad jag läst mig till men tplink är billigare.

Googla tester o läs så får leta efter det du vill ha.
Jag hade valt asus för mina ändamål men vet en som har tplink och han är jättenöjd.
Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb