Permalänk
Medlem

Dator för 8-10k

Hej

Är helt lost I den här djungeln då sista gången jag byggde en dator var för snart 7 år sen.
Datorn i fråga är till en 10åring, kommer vara fortnite och liknande spel och kravet är att jag helst ska slippa bygga ihop det själv då jag inte har tid eller ork att försöka pussla ihop kompatibla delar.

Har kollat på de stora företagens sidor och den som lockar mest är Inets Taurus.
https://www.inet.se/produkt/1511021/taurus-gaming-rx-5500-xt

Vad tycker ni, bu eller bä?
Eller ska man bygga själv? I sådana fall vad ska man plocka ihop? Inget krav på Intel vs amd etc, kravet är stabil dator som funkar utan problem, med OS.
Då jag bor i Västerås så finns en NetonNet här, så kan jag handla delarna i butiken så är det att föredra.

Hjälp mig med er magic!

Permalänk
Viking

Den här skulle prestera mycket bättre, men då får du bygga den själv:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kan svara lite snabbt vad du ska titta efter, om man jämför med Taurus-datorn

CPU, Den har Ryzen 3 3100, 3300X är mycket bättre men kostar inte mycket mer(eller 3600 som i exemplet ovan)
GPU, den har Radeon RX5500XT, Nvidia GTX1660 Super är klart bättre och dessutom billigare
Moderkort, inga problem där, bara det har bios för Ryzen 3000 så är det lugnt
Minne, 2x4GB är lite lite, 2x8GB rekommenderas och det kostar bara 2-300Kr mer
Hårddisk, det är en snabb NVMe enhet, det är bra men den är för liten. Spelen idag kan vara över 100GB i nedladdning så en 250GB räcker inte långt. Satsa helst på 512GB-1TB, hellre en långsammare vanlig SSD om du kan få en som är större
Stockkylaren fungerar bra med AMD, så det är lugnt
Vad gäller chassi, kolla så att det har bra genomströmning av luft hellre än att det är "ljuddämpat"

edit. Donnerstal hann före, och hans förslag ser jättebra ut!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en dator med 8-10 k i budget så skulle jag säga begagnat marknaden här på sweclockers. De flesta datorer läggs ut till ett rimligt pris.

Alternativet är att kolla fyndvaror på typ elgiganten och liknande. Finns många tusenlappar att spara för att någon lämnat tillbaka en dator. Dock en risk med begagnat men inte samma risk med fyndvaror(då är det ju bara att lämna tillbaka)

sen är färdigbyggen alltid sämre både prismässigt och prestanda mässigt men det är bekvämt

se ett exempel nedan.ligger runt 15 k på Elgiganten. Har köpt från Elfynd förut och deras support är toppklass om det skulle vara något problem. Datorn kommer klara fortnite och andra spel utan problem.

https://www.elfynd.se/hp-pavilion-gaming-0698no-stationar-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den här skulle prestera mycket bättre, men då får du bygga den själv:
https://komponentkoll.se/bild/VKoTJ.png

Tack! Har kikat på den och helt ärligt så börjar jag fundera på hur mycket av den datorns kapacitet som kommer utnyttjas innan den är full med trojaner och virus och damm etc.
Jag la priset för en färdigbygd, men ska jag bygga själv så kommer jag nog snarare sikta på något i 5-6k prisklassen. Kan man be om ett förslag?

Skrivet av the squonk:

Kan svara lite snabbt vad du ska titta efter, om man jämför med Taurus-datorn

CPU, Den har Ryzen 3 3100, 3300X är mycket bättre men kostar inte mycket mer(eller 3600 som i exemplet ovan)
GPU, den har Radeon RX5500XT, Nvidia GTX1660 Super är klart bättre och dessutom billigare
Moderkort, inga problem där, bara det har bios för Ryzen 3000 så är det lugnt
Minne, 2x4GB är lite lite, 2x8GB rekommenderas och det kostar bara 2-300Kr mer
Hårddisk, det är en snabb NVMe enhet, det är bra men den är för liten. Spelen idag kan vara över 100GB i nedladdning så en 250GB räcker inte långt. Satsa helst på 512GB-1TB, hellre en långsammare vanlig SSD om du kan få en som är större
Stockkylaren fungerar bra med AMD, så det är lugnt
Vad gäller chassi, kolla så att det har bra genomströmning av luft hellre än att det är "ljuddämpat"

edit. Donnerstal hann före, och hans förslag ser jättebra ut!

Tack för svar! Tror jag kommer sikta på något i billligare prisklass om jag ska bygga den själ. La mig på 8-10k just för att jag vet att de oftast tar mer för en dator när den ska komma med ett visst företags logga på sig.

Skrivet av mrE1:

Om du letar efter en dator med 8-10 k i budget så skulle jag säga begagnat marknaden här på sweclockers. De flesta datorer läggs ut till ett rimligt pris.

Alternativet är att kolla fyndvaror på typ elgiganten och liknande. Finns många tusenlappar att spara för att någon lämnat tillbaka en dator. Dock en risk med begagnat men inte samma risk med fyndvaror(då är det ju bara att lämna tillbaka)

sen är färdigbyggen alltid sämre både prismässigt och prestanda mässigt men det är bekvämt

se ett exempel nedan.ligger runt 15 k på Elgiganten. Har köpt från Elfynd förut och deras support är toppklass om det skulle vara något problem. Datorn kommer klara fortnite och andra spel utan problem.

https://www.elfynd.se/hp-pavilion-gaming-0698no-stationar-dat...

Hej!
Ja, du har ju rätt angående färdigbyggen vs hemmabyggen, men var mest av ren lathet denna gång. Begagnat är dock inte ett alternativ, är för nojjig för att ge mig in i den marknaden när det gäller samtliga komponenter till en dator.
Elfynd har jag kikat in på faktiskt, kanske blir något därifrån om jag inte får ur tummarna ur häcken och bygger själv hehe

Sen en allmän fråga, ser en hel del som köper nycklar till Windows och Antivirus på nätet etc, men finns det några bra sidor för detta, som givetvis är lagliga?

Permalänk
Viking
Skrivet av CSM101:

Tack! Har kikat på den och helt ärligt så börjar jag fundera på hur mycket av den datorns kapacitet som kommer utnyttjas innan den är full med trojaner och virus och damm etc.
Jag la priset för en färdigbygd, men ska jag bygga själv så kommer jag nog snarare sikta på något i 5-6k prisklassen. Kan man be om ett förslag?

Här har du ett lite billigare bygge. Men du förlorar väldigt mycket prestanda på det lilla du sparar, så frågan är om det är värt det för dig när du ändå var inställd på att kunna lägga 10k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Köpte nästan alla delar på Netonet, men insåg när allt var byggt att jag köpt B450M och inte B450. Tror inte det ska vara någon större märkbar skillnad för honom, men är det någon sämre prestandamässigt? Inte lika många portar och slots, men för övrigt samma lika?

Övriga delar blev ett modulärt Corsair hx520 som jag hade sen tidigare
Gigabyte Geforce GTX 1660 Super OC 6G
AMD Ryzen 5 3600
Kingston A2000 500GB SSD
Corsair Vengeance LPX 16GB 3200mhz
Corsair Carbide Spec-05

Bör något bytas?

Mvh

Permalänk
Viking
Skrivet av CSM101:

Köpte nästan alla delar på Netonet, men insåg när allt var byggt att jag köpt B450M och inte B450. Tror inte det ska vara någon större märkbar skillnad för honom, men är det någon sämre prestandamässigt? Inte lika många portar och slots, men för övrigt samma lika?
Mvh

Skriv gärna hela namnet eftersom det finns flera olika b450 och b450m. Vilket köpte du och vilket hade du tänkt köpa?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Skriv gärna hela namnet eftersom det finns flera olika b450 och b450m. Vilket köpte du och vilket hade du tänkt köpa?

Tänkte köpa den du länkade till, MSI B450-A Pro Max, blev istället en MSI B450M-A Pro Max
Dvs samma tillverkare, men istället för ATX blev det mATX

Permalänk
Viking
Skrivet av CSM101:

Tänkte köpa den du länkade till, MSI B450-A Pro Max, blev istället en MSI B450M-A Pro Max
Dvs samma tillverkare, men istället för ATX blev det mATX

Oj, då måste du nog byta. M-varianten av det kortet har två väldigt dåliga egenskaper.
1. Den har endast två dimm-slots för ram-minnen.
2. Den har den sämsta VRM-lösningen av alla b450-moderkort medans ATX varianten som jag länkade har en av de bästa. Detta skulle begränsa eventuella uppgraderingar, och det kan även begränsa en 3600 som du köpt.
Så jag skulle starkt rekommendera dig att byta!

Edit: Man kan säga att du tyvärr lyckades med det sämsta felköpet du kunde...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Oj, då måste du nog byta. M-varianten av det kortet har två väldigt dåliga egenskaper.
1. Den har endast två dimm-slots för ram-minnen.
2. Den har den sämsta VRM-lösningen av alla b450-moderkort medans ATX varianten som jag länkade har en av de bästa. Detta skulle begränsa eventuella uppgraderingar, och det kan även begränsa en 3600 som du köpt.
Så jag skulle starkt rekommendera dig att byta!

Edit: Man kan säga att du tyvärr lyckades med det sämsta felköpet du kunde...

Fuck my life. Upptäcker det givetvis när allt är ihop plockat haha.
Fifan.

Aja, får köpa nytt kort o lämna tillbaka den andra då.

Permalänk
Medlem

Hur står sig en Asus prime b450 plus I detta sällskap?

Permalänk
Medlem

@CSM101:

Inte speciellt bra

https://linustechtips.com/main/topic/1137619-motherboard-tier...

Skulle välja något från Tier C eller Tier D

Permalänk
Viking
Skrivet av CSM101:

Hur står sig en Asus prime b450 plus I detta sällskap?

Det jag länkade från början har fortfarande mycket bättre VRM. Asus-kortet stödjer också bara ram-överklock upp till 3200mhz, och det från MSI stödjer 4266mhz (om jag minns rätt). Sedan är det säkert mer negativt med Asus-kortet också...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Ska lägga en beställning på MSIB450-A-kortet ikväll.
Så typiskt att man i all hast köper fel kort hehe.

Stort tack för er hjälp!