Stämma min arbetsgivare, välkänd datorbutik

Permalänk

Stämma min arbetsgivare, välkänd datorbutik

Hej alla Sweclockare, hoppas alla mår bra!
Jag ska försöka hålla detta kort.

Jag har varit anställd hos en mycket välkänd och etablerad datorbutik i Stockholm (som jag inte tänker nämna atm) i ca två år nu. De senaste tre månaderna har jag varit sjukskriven av läkare pga utmattningsdepression, svåra panikattacker och svåra sömnproblem. Arbetsgivaren har ett lagstadgat ansvar att sjukanmäla till försäkringskassan om sjukskrivningen pågår i längre än 14 dagar.
Det har nu gått tre månader, och de har ej sjukanmält mig till FK. Jag har skickat flertal mejl till ledningen och chefer men jag har inte fått ett enda svar ännu. Jag hade självfallet gått personligen till deras huvudkontor om jag kunde, men nu ligger den lite väl långt bort från mig för att det ska vara möjligt.
Jag kontaktade då min handläggare hos FK som också har försökt komma i kontakt med företaget utan resultat. Eftersom jag tyvärr inte är med i facket (dumt, jag vet) har jag blivit ombedd av FK att söka advokat som biträder mig och att ansöka om stämning via tingsrätten för det beloppet jag har rätt till, och ev. skadestånd.
Jag lever just nu på mina besparingar då jag, som ni fattar, inte fått en enda krona från sjuklön eller FK. Det spekuleras att jag rent juridiskt har jobbat “svart” åt dem och därför väljer de att undvika mig, eftersom mitt kontrakt jag skrev på gick ut i Januari 2019 men enligt dem så ska det kontraktet “förnyats automatiskt”.

Hursomhelst, min stora fråga till er: Är detta rätt väg att gå? Känns som att detta kan ta väldigt lång tid och vara otroligt påfrestande (speciellt med tanke på¨mitt mående i stunden). Jag känner mig otroligt osäker i det hela och jag har aldrig varit i en sådan sits förut.

Tacksam för all input och hjälp från er. Tack <3

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Ni måste väl ha en personalansvarig? Ring istället för att maila så du vet att du når fram. Ett mail kan ju sållas bort i spam-filter.

Permalänk
Medlem

Hej, en länk med samma frågeställning som du och ett svar.

https://lawline.se/answers/vad-hander-om-arbetsgivaren-inte-s...

Du verkar dock ha gjort det som skrivs/tipsas om.
Så juridiskt kanske är nästa steg men jag skulle prova ringa deras HR avdelning/person först och höra om de vet något om dig. Har du inte fått sjuklön för de första 14 dagarna heller?

Angående jobba svart så vet väl du om de betalt skatt på din lön, din deklaration för 2019 ska vara inlämnad 🙂

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att du imorgon bitti söker medlemskap hos handels fackförbund och inväntar konfirmation å sedan lyfter ditt ärende. Tror handels är korrekt ialf.

Är själv förtroendevald inom en av fackförbunden, och utifrån vad du har skrivit här så misstänker jag att ett samtal till arbetsgivaren hade varit ganska underhållande 😂😎

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Ni måste väl ha en personalansvarig? Ring istället för att maila så du vet att du når fram. Ett mail kan ju sållas bort i spam-filter.

Skrivet av Ludenben:

Hej, en länk med samma frågeställning som du och ett svar.

https://lawline.se/answers/vad-hander-om-arbetsgivaren-inte-s...

Du verkar dock ha gjort det som skrivs/tipsas om.
Så juridiskt kanske är nästa steg men jag skulle prova ringa deras HR avdelning/person först och höra om de vet något om dig. Har du inte fått sjuklön för de första 14 dagarna heller?

Angående jobba svart så vet väl du om de betalt skatt på din lön, din deklaration för 2019 ska vara inlämnad 🙂

Tack så mycket för svar!
Förtydligande jag har självklart även ringt, både till HR/personalansvarige och vår andra del av ledningen. Jag når inte fram till dem när jag ringer från mitt nummer, provade att ringa från farsans varpå de svarade och sa att de "ska fixa det asap". Borde lagt till det i mitt första inlägg. Och nej tyvärr, ingen sjuklön.

Visa signatur

i7 3770 @Stock | Corsair H80i | 2x Gigabyte GTX 680OC | 16 GB kingston HyperX Genesis 1600 @1600MHz|
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel X-25M 80GB] | 1 TB Samsung Spinpoint F3 HDD | Corsair TX750 750W |
Fractald Design Define R3 |

Permalänk
Medlem

Du kan logga in på Skatteverket.se med hjälp av bank-id och under ”Skatter och deklarationer >> Inkomstuppgifter” så kan du se exakt vad din arbetsgivare rapporterat in varje månad. Om dina löner inte finns registrerade där så är det svart.

Permalänk
Medlem

Varför misstänker de att du har jobbat svart?

Många avtal förlängs per automatik, vad står det i ditt anställningsavtal?

Visst du kan gå med i facket nu, men chansen är stor att de inte tar upp ditt fall pga att det är ett "gammalt case". Dvs att det startade innan du gick med i facket. (med all rätt)
Dock är de lite snällare nu i Coronatider och hjälper folk som inte varit medlemmar när det började bli jobbigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Oftast när jag har lyft saker för gamla eller nya medlemmar så har det i regel alltid löst sig, har även varit situationer som har varit längre bak i tiden. Och ett ärende som detta är ju lite speciellt. En del regelbrott som har begåtts. Oavsett hur du vrider och vänder på biffen så är arbetsgivaren skyldig att ta sitt avsvar som just det, arbetsgivare

Permalänk
Medlem

@TheGamerGod Hur har det gått?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Intressant att veta hur det har gått, uppdatera gärna tråden