Optimering av ljudnivå i nybyggt mITX/SFF-system

Permalänk
Medlem

Optimering av ljudnivå i nybyggt mITX/SFF-system

Har precis inhandlat och monterat ihop följande mITX-system

Chassi: Silverstone SG13
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
CPU: AMD Ryzen 5 3600
CPU kylare: Noctua NH-L9x65 SE-AM4 CPU Kylare
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
SSD: Samsung MZ-V7S500BW 970 EVO Plus 500 GB NVMe M.2 Interne SSD
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 8GB Dual MINI OC
PSU: Corsair SF600 V2 / 600W / SFX / 80+ Platinum
Chassifläkt: Be Quiet! Silent Wings 3 High PWM 140mm

Allting verkar funka men jag är till viss del inte helt nöjd med nivån på fläktljudet och då framförallt på CPU-kylaren. Har testat med både stock-varianten(Wraith Stealth) och nu med Noctua NH-L9x65 och den senare är givetvis bättre och lägre i fläktljud men tycker nog ändå att den varvar upp ganska rejält när jag gör något annat än att låta datorn vara idle. Har även provat med en Noctua NH-L 12S men den var lite svår att montera och var verkligen gränsfall när den går över minnen så det blev inte kanon.

Har aldrig byggt ett SFF/mITX system tidigare men vill gärna utveckla det och se hur tyst jag kan få det. Är det någon med erfarenhet av ett liknande system som kan ge tips på förbättringar men även ge tips på monitoreringsverktyg i Windows 10, ev ändringar i ASUS bios som jag bör prova osv som ev kan hjälpa i detta läge.

Tacksam för feedback

Permalänk
Medlem

Antar att du ställt egen fläktkurva? Kan rekommendera att testa olika energilägen i Windows också, gjorde dramatisk skillnad för mig i hur processorfläkten varvar upp (har samma cpu som du). Lite oklart dock hur det påverkar prestandan.

Har läst på Reddit att uppdaterat chipset ska minska temperatursvängningarna (främst i idle) men har inte kommit för att göra det själv än så kan inte säga om det hjälper.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte ställt in en egen fläktkurva. Har endast satt ihop allt, installerat Windows 10 och installerat och provspelat ett spel. Jag antar att man ställer in detta i Bios och vad skall man tänka på när man ställer in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Nej, jag har inte ställt in en egen fläktkurva. Har endast satt ihop allt, installerat Windows 10 och installerat och provspelat ett spel. Jag antar att man ställer in detta i Bios och vad skall man tänka på när man ställer in den?

Yes du bör ha ett alternativ för fläktstyrning i bios. Ofta finns ett 'silent' läge som du kan börja med och se hur det funkar. Sen finns det massa att läsa om olika scheman. Bra att ha ett schysst program för tempövervakning om man börjar mecka med egna kurvor för att övervaka hur det funkar i just ditt chassie.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

problemet med ryzen och luft är "topparna" som tempsen gör ibland.
Du ligger stabilt på 60c i spel och var 15e ish sekund så sticker tempen till 70c i en sekund och din fläkt varvar upp och ner.

Jag fick totalt spel på det och sålde mitt noctua monster och köpte en AIO vatten som jag kör på 60% fläkt, samma fläkt oavsett last/temp och svalare än innan.

EDIT:
visst gick det köra statisk % på en luftkylare med men dom låter betydligt mera att ha på typ 60-70% konstant.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med mitx är att lådorna är ofta rätt öppna och inte har ljud-dämpning så att ljudet från komponenternas fläktar läcker ut. Det gäller helt enkelt att göra som du gjort och identifiera den komponent som låter, vilket är CPU-kylaren.

Det är att skaffa en tystare och effektivare kylare eller att gå in i bios och skruva på fläktkurvan. Fundera också över datorns placering i förhållande till dig för att minska det upplevda ljudet

Permalänk
Medlem

Jag pillade med min manuella fläktkurva häromdagen. Satte den så högt jag stod ut med att höra i idle (nästan ohörbar) och sedan upp till 100% innan CPU:n börjar throttla allt för mycket. Förlorade några få procent i Cinebench multitrådad och singeltrådad jämfört med moderkortets silent-profil. Fläkten går aldrig 100% i CB multi, power limit nås innan temperaturen triggar 100% fläkt. Vid idle-nivån gör CPU-kylningen nu ett så bra jobb att chipset-fläkten inte går igång.

Eftersom fläktens lägstanivå nu är rejält mycket högre jämfört med moderkortets silent-profil så slipper jag att fläkten spinner upp och ner i idle. Det är lättare att stå ut med ett knappt hörbart sus än en fläkt som varierar.

Chassi: Ghost Mk2, inga chassifläktar
CPU: 3700X stock
Kylare: NH-L12 (endast 90mm-fläkt)
MB: Gigabyte Aurus X570 I Pro Wifi

Grader celsius/procent fläkt/Antal RPM
50/63%/1200RPM
69/68%
75/72%
81/100%

Jag gjorde lite tester med energischeman i Windows, jag hade svårt att märka någon skillnad alls på Ryzen (performance/balanced/power saver) och Windows balanced, alla fyra gav samma Cinebench-single-resultat (ljud är förstås svårt att bedöma). Den enda som stod ut var Windows power saver som typ halverade prestandan. Men den var i och för sig knäpptyst också.

Permalänk
Medlem

Har själv kört ASUS ROG STRIX X470-I GAMING + Ryzen 3600 i ett itx kubchassi (FD Core 500). Ditt och mitt moderkort skiljer sig ytterst lite åt i design.

Mina justeringar:

1.
Kopplade PWM-motstånd mellan cpufläkt och cpu-fan header på MB. Är en feature/bug i Asus Q-fan som gör att cpufläkt varvar till 100% vid 75 grader oavsett egna värden. Ströp min fläkt från max 1800 rpm -> 1400 rpm.

2.
CPU
Sensor: Cpu
Temp low to high: 65-70-75
Fan duty cycle low to high: 25-50-75*

*75% istället för 100% ger en lite lugnare uppvarvning mellan 70-75 grader. Leder ändock till max rpm på 1400.

CHASSI
Sensor: Pch*
Temp low to high: 55-65-75
Fan duty cycle low to high: 25-66-100

* Tycker Pch(chipset) reflekterar temperaturförändringar bättre på detta moderkort än Sensor:Motherboard när både cpu+gpu belastas, eftersom sensorn är belägen mellan cpu och gpu under Heatsink tillsammans med M.2. I detta nu när jag skriver är den tempen på 53 grader och går upp till ~65 grader efter ca 1 timmes spelande. Har hög max duty cycle endast som fail-safe om vi kanske får en ny tropisk sommar i år :).

3.
Thermal Limit: 85 grader
Återigen endast som fail-safe. Når endast denna temp i stresstest som Prime95.

4.
PPT Limit: 75 Watt
Förlust på 1-2% prestanda i all-core load med vinst på 5 grader lägre temperatur.

5.
VCore offset: -0.050
Bibehållen all-core load prestanda med enstaka grad lägre temperatur.

Det var det...datorn är dead silent i windows/surf/youtube och låg ljudnivå med ok temps(rx 5600xt) i spel. Du kanske inte har någon glädje av ovanstående men jag kände för att skriva av mig lite :).

Permalänk
Medlem

Stort tack för ett helt gäng av erfarenheter och tips. Är fullständig nybörjare gällande att styra fläktarna med fläktkurvor och ändringar i Bios. Skall absolut prova mig fram och se om det kan bli bättre. Känns lovande. Följer bara upp med några rookie-frågor

- Verkar inte funka att komma in i Bios om man kör med blåtandstangentbord. Bör man ha trådat eller receiver om man skall få det att funka?
- Finns det bra tips på mjukvara för monitorering av cpu temp, fläktar osv i Windows 10 som gör att man kan hålla koll även utanför Bios? Finns det även någon benchmark mjukvara som gör att man kan testa och jämföra olika inställningar?
- Är det numera så att systemen alltid throttlar och saktar ner om det visar sig att man väljer en allt för aggressiv manuell inställning för kylningen? Planerar just nu inte att överklocka på något sätt utan handlar bara om jag manuellt drar ner max-varven och temp-nivåer på cpu-fläkten. Det finns alltså ingen risk att man bränner och förstör processor och moderkort?

Permalänk
Medlem

En annan fundering som slår mig är att det kanske mer handlar om hur du konfigurerar din fläkt än vilken fläkt du köper. Jag hade nog fått intrycket att köper du en Noctua-kylare istället för att köra på stock-varianten som skickas med din cpu så blir det nära nog helt tyst. Decibel-nivåer på 15-30 under hög last var vad man kunde räkna med men min fläkt når 40-50 decibel långt innan jag når full belastning. Och den varvar som sagt upp och ner också.

Är det korrekt uppfattat att om man köper en kvalitets-kylare men kör den på default-inställningar i Bios så får du egentligen bara minimal förbättring ljudmässigt? Min chassi-fläkt känns jämförelsevis helt klockren. Har inte ändrat något på dess inställningar och den är hur tyst som helst, men det är kanske för den inte snurrar lika snabbt som cpu-fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Stort tack för ett helt gäng av erfarenheter och tips. Är fullständig nybörjare gällande att styra fläktarna med fläktkurvor och ändringar i Bios. Skall absolut prova mig fram och se om det kan bli bättre. Känns lovande. Följer bara upp med några rookie-frågor

- Verkar inte funka att komma in i Bios om man kör med blåtandstangentbord. Bör man ha trådat eller receiver om man skall få det att funka?
- Finns det bra tips på mjukvara för monitorering av cpu temp, fläktar osv i Windows 10 som gör att man kan hålla koll även utanför Bios? Finns det även någon benchmark mjukvara som gör att man kan testa och jämföra olika inställningar?
- Är det numera så att systemen alltid throttlar och saktar ner om det visar sig att man väljer en allt för aggressiv manuell inställning för kylningen? Planerar just nu inte att överklocka på något sätt utan handlar bara om jag manuellt drar ner max-varven och temp-nivåer på cpu-fläkten. Det finns alltså ingen risk att man bränner och förstör processor och moderkort?

Ja du behöver ett trådar tangentbord eller ett trådlöst med medföljande mottagare.

Jag brukar köra hwinfo för att kolla temperatur.

Jag ser ingen risk så länge man inte kör den för varmt i längre perioder. Ingen fara att stoppa fläkten för att jämföra ljudnivån med andra fläktar heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ja du behöver ett trådar tangentbord eller ett trådlöst med medföljande mottagare.

Jag brukar köra hwinfo för att kolla temperatur.

Jag ser ingen risk så länge man inte kör den för varmt i längre perioder. Ingen fara att stoppa fläkten för att jämföra ljudnivån med andra fläktar heller

Ok, då kan jag sluta leta efter någon bluetooth pairing i Bios. Har beställt ett trådat tangentbord istället.

Jag laddade även ner hwinfo men kände att den var lite för mycket info och värden. Kunde knappt hitta min cpu-temp. Finns det något annat alternativ som är mer avskalat?

Provade för övrigt att ändra till silent profil och att koppla in den där silent adaptern som skickas med Noctua och nu känns det som att ljudnivån är betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Ok, då kan jag sluta leta efter någon bluetooth pairing i Bios. Har beställt ett trådat tangentbord istället.

Jag laddade även ner hwinfo men kände att den var lite för mycket info och värden. Kunde knappt hitta min cpu-temp. Finns det något annat alternativ som är mer avskalat?

Provade för övrigt att ändra till silent profil och att koppla in den där silent adaptern som skickas med Noctua och nu känns det som att ljudnivån är betydligt bättre.

Ett tag körde man coretemp för processorn. Vet inte om det är aktuellt idag. Men annars i hwinfo så startar du det i sensor only läge och sedan finns processorns temperatur under rubriken med processorns namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

problemet med ryzen och luft är "topparna" som tempsen gör ibland.
Du ligger stabilt på 60c i spel och var 15e ish sekund så sticker tempen till 70c i en sekund och din fläkt varvar upp och ner.

Jag fick totalt spel på det och sålde mitt noctua monster och köpte en AIO vatten som jag kör på 60% fläkt, samma fläkt oavsett last/temp och svalare än innan.

EDIT:
visst gick det köra statisk % på en luftkylare med men dom låter betydligt mera att ha på typ 60-70% konstant.

Ett alternativ är att köra med t.ex. Argus Monitor eller ha ett BIOS som stödjer medeltemperatur över en viss tid. Då slipper man dessa toppar upp och ner.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ett alternativ är att köra med t.ex. Argus Monitor eller ha ett BIOS som stödjer medeltemperatur över en viss tid. Då slipper man dessa toppar upp och ner.

Jupp mitt x470 har inte dom funktionerna tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället