Ändra portinställningar på en asus aimesh node, är det ens möjligt?

Permalänk
Medlem

Ändra portinställningar på en asus aimesh node, är det ens möjligt?

Hej

Jag har ett asus aimesh här hemma med 2st ZenWiFi AC8 och 1st RT-AC66U.
1 av AC8 är huvudrouter och de andra 2 är meshnoder (ej kabelkopplade).
AC66an har jag stående i vardagsrummet brevid tvn och min tanke var att koppla in telias tvbox i den.
Men det gick ju inte... efter lite googlande så hittade jag info att man kunde ändra portinställningar på routern under LAN-IPTVinställningarna för att få det att funka med telias tvbox, så det testade jag.. och det funkade, men jag kan ju bara ändra på huvudroutern dvs den som står i hallen, så det kommer ju inte vara en hållbar lösning.
Så min tanke var om man på något sätt kan ändra samma inställningar på en port på AC66an som är en nod? Efter vad jag läst så verkar det inte så men tänkte jag skulle kolla här först om någon har annan uppfattning.

Permalänk
Medlem

@thelin79:

Om du har fiber så sitter det en switch precis intill mediakonverteraren. Sätt din Telia-TV-box direkt i en av portarna på switchen. Så kan du ha vilka inställningar du vill i ditt Mesh. Om du har Telias Technicolor-skräp så kan du koppla bort den helt. Så gjorde jag när jag körde Telia. Gillar inte ISP-routrar där random nyfiken ISP-nisse kan få tillgång till mitt LAN..

Men alltså: Koppla Telias TV-box direkt till switchen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

@thelin79:

Om du har fiber så sitter det en switch precis intill mediakonverteraren. Sätt din Telia-TV-box direkt i en av portarna på switchen. Så kan du ha vilka inställningar du vill i ditt Mesh. Om du har Telias Technicolor-skräp så kan du koppla bort den helt. Så gjorde jag när jag körde Telia. Gillar inte ISP-routrar där random nyfiken ISP-nisse kan få tillgång till mitt LAN..

Men alltså: Koppla Telias TV-box direkt till switchen!

Tack för svar.
Jag har ingen mediakonverter utan bara ett jack i väggen bredvid ytterdörren. Där har jag oxå min huvudrouter, men jag vill inte dra en kabel från den in till tvboxen i vardagsrummet. Utan istället kunna plugga in tvboxen i min andra Asus router som är uppsatt som en nod och står vid tvn. För att det skall funka dock så måste jag på något sätt kunna konfa en av nod-routerns portar för iptv. Problemet är att det inte verkar gå, men ville bara dubbelkolla så ingen här hade någon lösning som jag inte tänkt på. Annars får jag skippa deras tvbox helt och köra allt genom Telia play och casta till tvn... Inte optimalt men jag föredrar nog det istället för att dra en kabel från hallen till vardagsrummet.