Duger 10 år gamla Noctua kylare till ny prolle?

Permalänk
Medlem

Duger 10 år gamla Noctua kylare till ny prolle?

Hej! Jag ska uppgradera burken med bland annat Intel i9 10900K. Kan jag kyla prollen med min gamla trogna Noctua kylare? Borde jag köpa till en extra fläkt till kylaren? Eller måste ny kylare inhandlas?

Tänkte köpa Noctuas adapter så att kylaren passar nya moderkortet (ASUS ROG Strix Z490-A)
https://www.webhallen.com/se/product/248172-Noctua-Mounting-K...

Tack för hjälp! Ursäkta den otroligt osexiga bilden

Permalänk
Medlem

Supersmart om du berättar modellen på kylaren?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Ja, den duger säkert hur bra som helst. Kyler den nuvarande processor så kommer den kyla din nya också. Inga förändringar har skett, det är fortfarande metall mot metall för att leta bort värme.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@roo: Jag instämmer, men jag har tyvärr ingen aning vilken modell det är. Att den passar är inget problem med adapter. Det jag funderar på är om kylaren klarar att hålla acceptabel temperatur. Jag kan tillägga att jag har inte tänkt att överclocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja, den duger säkert hur bra som helst. Kyler den nuvarande processor så kommer den kyla din nya också. Inga förändringar har skett, det är fortfarande metall mot metall för att leta bort värme.

Grymt tack!

Permalänk
Medlem

Adaptern du länkar till passar inte nya socklar enligt texten. Du får kolla med Webhallen om de har en uppdaterad version.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Adaptern du länkar till passar inte nya socklar enligt texten. Du får kolla med Webhallen om de har en uppdaterad version.

Säker? På Noctuas hemsida står det: "... the NM-i115x kit allows Noctua users to upgrade their coolers to Intel's LGA1200 & LGA115x sockets ..."

https://noctua.at/en/nm-i115x-mounting-kit

Permalänk
Medlem

Om du har kvitto till kylaren, brukar det gå att få ett gratis monteringskitt direkt från nocuta.

https://noctua.at/en/support/mounting-and-upgrade-kits

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morannon:

Säker? På Noctuas hemsida står det: "... the NM-i115x kit allows Noctua users to upgrade their coolers to Intel's LGA1200 & LGA115x sockets ..."

https://noctua.at/en/nm-i115x-mounting-kit

Det gäller ju enbart om Webhallen har nya versionen, annars får du ändå kontakta Noctua.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Det gäller ju enbart om Webhallen har nya versionen, annars får du ändå kontakta Noctua.

Kylare för LGA 115x passar även till LGA 1200. Så det behövs ingen ny version av kitet.

Permalänk
Medlem

På tal om Noctua så tappade jag bort de svarta distanserna till min NH-D15 inför montering på i9-10900K. Kontaktade Noctua för ca en vecka sedan och nu har de skickat iväg en monteringskit från Österrike. Underbar företag

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Ska inte vara några problem. Kan också tipsa om att Noctua's egna support (som du når via mail till support@noctua.at) är supertrevliga och oftast mycket hjälpsamma. Är du minsta osäker på vad du behöver - kontakta dem så löser de säkert allting.

Inte nog med att de gör i regel utmärkta produkter, deras support är absolut världsklass.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

På tal om Noctua så tappade jag bort de svarta distanserna till min NH-D15 inför montering på i9-10900K. Kontaktade Noctua för ca en vecka sedan och nu har de skickat iväg en monteringskit från Österrike. Underbar företag

Skrivet av osgorth:

Ska inte vara några problem. Kan också tipsa om att Noctua's egna support (som du når via mail till support@noctua.at) är supertrevliga och oftast mycket hjälpsamma. Är du minsta osäker på vad du behöver - kontakta dem så löser de säkert allting.

Inte nog med att de gör i regel utmärkta produkter, deras support är absolut världsklass.

Härligt att höra! Mer sånna företag!

Permalänk
Medlem

https://noctua.at/en/support/mounting-and-upgrade-kits

Jag fick ett monteringskit skickat till mig. De ville ha en bild på mitt moderkort och min kylare, det räckte.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB