Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför svarar inte vissa personer när de lagt ut saker till försäljning?

Permalänk
Medlem

Varför svarar inte vissa personer när de lagt ut saker till försäljning?

Varför lägga ut saker till försäljning om man inte vill sälja? Jag är ofta kort och koncis, gör det tydligt att jag vill köpa produkten och frågar efter ett möte, ger även ut mitt namn och telefonnummer för att visa att jag är seriös. Ibland tillkommer såklart någon fråga gällande produkten.

I ungefär vartannat fall så läser enbart säljaren meddelandet men svarar inte, när jag skickar ytterligare meddelanden efter någon dag så ser jag att personen är online till och från men hen struntar i att läsa det. Detta gäller Marketplace, Blocket, Shpock, Citiboard, Ebay, Tradera mfl. Ofta när jag jagar runt efter begagnade ting så är det pga det inte säljs nytt längre, t ex rolleiflex eller bolex paillard kameror, Konstsmide möbler, äldre telefoner och datorer etc. I många fall är det flera produkter i samma annons och jag ser att annonsen uppdateras kontinuerligt allt eftersom de säljer sina grejer. Upplever att det inte är någon jättestor marknad och oftast ligger de ute till ockerpriser. Vilket gör mig så förundrad, varför detta nonchalanta beteende? Om jag hade varit i säljarens position så hade jag varit väldigt rädd om varje eventuell köpare, inte minst om det är en liten marknad.

Permalänk
Avstängd

Tillhör du möjligtvis den grupp av köpare som kräver att säljaren ska skicka flera 1000 bilder i olika vinklar för att du ska kunna bedöma skicket?

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Lego Master

@Evolved:
Nu säger jag inte att det är på det viset, men om du har sett det här beteendet ofta och det verkar som att säljaren fått sålt andra varor, har du funderat på om det är sättet du formulerar dig på i dina meddelanden?

Jag har själv sålt en del grejjor online (främst blocket eller lokala köp/sälj på FB) och om jag får väldigt mycket svar kommer jag prioritera de som är välformulerade och verkar genuint intresserade, och gärna de som är villiga att köpa flera varor. "Tjena kompis bästa pris?" tänker jag knappt svara på, ens om det är det enda meddelandet.

Som sagt, det kanske inte är anledningen här, men det kan vara värt att tänka på.

Also vad @Info säger.

Sen finns det också fullt av idioter på nätet. That's just the way of it. Tyvärr.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Sätter jag ut en annons och anger ett fast pris på säg 1000:- eller bud från 1000:- så nog är det alltid ett gäng som försöker med hälften och då skiter jag i att svara.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inte samma erfarenheter. Tycker folk svarar i 9 fall av 10 om jag ska kasta fram någon siffra. Det är min känsla iallafall.
Mycket beror väl på hur man själv svarar på en som inte svarat efter nåt dygn eller två. Nån kanske tänder till och blir lite sur/förbannad. Då förstår jag att folk undviker att svara. Eller om man bara frågar om varan finns kvar, hittat annan köpare, eller om säljaren ångrat sig.

Permalänk
Medlem

Jag har sålt grejer på Blocket men nu har de ju börjat med att man MÅSTE ha ett konto hos dem för att överhuvudtaget få se att folk svarar på annonsen. Första gången jag la upp en grej på Blocket efter denna idiotiska förändring så missade jag ca 10 personer som försökt kontakta mig för att jag inte fick några svar via mailen som jag annars fått tidigare. Jag totalt avskyr att alla jävla sidor online kräver att man registrerar ett jävla konto hos dom för att få nyttja tjänsten. Som Blocket hade det förut med automatiska email fungerade ju felfritt men nu vill de ju kunna tracka en som ett jävla boskapsdjur. Hur som helst den grejen jag lade upp då fick jag enbart såld pga att en av intressenterna kollade upp mitt nummer på typ hitta.se eller något och sms:ade mig. Det var först när jag avslutade annonsen som jag fick email från Blocket om de övriga meddelandena, och då hamnade de direkt i spamkorgen, jag blir fan fly förbannad.

Jaja, hur som helst behöver jag ju kunna sälja en del grejer och Blocket är ju tyvärr det bästa alternativet man har om man inte säljer något som är lämpligt för Sweclockers marknad.

I alla fall, vad jag ville säga med detta är att det kan vara så att de helt enkelt inte vet om att du försökt kontakta dom pga en tjänsts idiotiska upplägg.

Permalänk
Medlem

Alltså man försöker ju svara oftast, men ibland är det fasiken inte värt det. Folk som frågar efter bilder på något enkelt som ett grafikkort för hämtning, frågar var saken finns fast det står i annonsen, skambud, osv. Har man fått ett bra bud och bestämt möte, så orkar jag inte svara på resterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Folk som frågar efter bilder på något enkelt som ett grafikkort för hämtning...

Så det är helt orimligt att få se hur varan ser ut, skicket, innan man åker till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Så det är helt orimligt att få se hur varan ser ut, skicket, innan man åker till dig?

Nej, men ibland är det inte värt det jobbet. Säljer jag ett grafikkort som är 8år gammalt, fungerar felfritt, med tydlig information och inga tillbehör, för 200kr, så pallar jag inte lägga upp 5 bilder på kortet. Säljer jag ett grafikkort för 5000kr så gör jag såklart jobbet.

Permalänk
Medlem

Får du inte svar på mer en hälften av dina förfrågningar så skulle jag anta att det är något i det du skriver som inte känns värt att svara på.

För egen del svarar jag alltid om personer ger ett rimligt bud eller har en god ton. Är det någon som skriver drygt eller otrevligt samt ger skambud så förtjäntar dom inte min tid i ett svar.

Sen finns det såklart även personer som fått varan såld och inte hunnit ta bort annonsen(kommer 10 personer efter att anonnsen är såld och vill köpa varan så kanske man inte lägger ner tiden att svara alla)

Permalänk
Medlem

@hypermode: Har du provat tradera? säljer allt mitt skräp som har lite högre värde på den siten.Tar ut en ganska bra avgift men du slipper alla prutare och allt strul med skumma personer. Bara ett tips

Permalänk
Medlem

Storprutare och folk som inte läser hela annonsen brukar jag generellt inte svara på ibland händer det att det faller bort i glömska också

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

@hypermode: Har du provat tradera? säljer allt mitt skräp som har lite högre värde på den siten.Tar ut en ganska bra avgift men du slipper alla prutare och allt strul med skumma personer. Bara ett tips

Tack för tipset. Kanske ska ge det en chans då. Vet du om man kan lägga ut en vara på annons men ta bort annonsen om man lyckas sälja varan på ett annat håll?

Permalänk

Har heller aldrig riktigt förstått fenomenet att folk bara låter bli att svara. Men tycker inte att det är något som är exklusivt till annonser, har märkt samma sak i t.ex. onlinespel där folk bara låter bli att använda/svara på saker som skrivs i chattloggen. Handlar det om att ignorera folk som är elaka förstår jag poängen, men när det gäller helt vanliga förfrågningar gör jag det inte. Antar att många av dessa människor inte skulle låta bli att svara på samma förfrågning irl, men online tänker de att det inte spelar någon roll om de beter sig asocialt, för det finns ingen social bestraffning för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Tack för tipset. Kanske ska ge det en chans då. Vet du om man kan lägga ut en vara på annons men ta bort annonsen om man lyckas sälja varan på ett annat håll?

Ja det går bra om ingen lagt ett bud som uppfyller reservationspriset eller köp nu priset. i värsta fall om du har det som en aktion så får du väl överbuda högsta budet via en bekant med ett konto och betala avgifterna för annonsen. alternativet är att du lägger ett köp nu pris som du är nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja det går bra om ingen lagt ett bud som uppfyller reservationspriset eller köp nu priset. i värsta fall om du har det som en aktion så får du väl överbuda högsta budet via en bekant med ett konto och betala avgifterna för annonsen. alternativet är att du lägger ett köp nu pris som du är nöjd med.

Ok tack. Tänkte mest om man kan ha grejen på annons på andra sidor samtidigt vilket vore smidigt. Tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem

Det finns många idioter...och är det inte i trafiken du stöter på dom så kan du ge dig fan på att dom säljer något.

Missuppfatta mig inte, de flesta är helt normalt funtade...men så finns dom där totalt mega-egoistiska och egocentriska personerna som helst aldrig borde ha med någon annan människa att göra någonsin.

Det finns såklart en skala här, men man känner igen tendenserna ganska snabbt oavsett vart på skalan man placerar personen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.