Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag menade att jag gillar att den är Cat.6A. Har inte testat just den panelen. Ja, jag har några AP AC Pro.

Menade switchen. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Seriöst, om du inte ska använda kabel på några år utan först när barnen KANSKE vill ha det... Varför inte bara vänta med det trådade? Det kanske inte ens behöva trådar om fem år, vem vet vad som hittas på inom teknikens värld.

Så kör på helt trådfritt. Och när/om barnen klagar på latenser/spikes o vill ha trådar? Ja, då bygger nu tillsammans så lär de sig något

Eftersom vi ändå lagt om både golv och målat samtliga väggar nu så kändes det dumt att inte sätta några uttag. Och fiber in är i källaren så ett par sladdar till AP kommer vi använda direkt.

Permalänk

Var i samma läge ett par månader sedan.
Fiber kommer in i huset i källaren (ena ändan av huset), där har jag en Asus RT-AC88U.
I övre våningen har jag en Asus RT-AC66U B1 med Ethernet backhaul.
Verkligen förvånad över hur bra Mesh systemet fungerat.
Riktigt smidigt att kunna ställa in allt på routern via telefonen också, om så behövs.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Menade switchen. 😊

Jaha, ja den fungerar bra tillsammans med AP AC Pro. Den första jag hade dog visserligen, men jag tror att det hade med överspänning i elnätet/blixtnedslag att göra. Har hänt tidigare och då även en TV dog samtidigt känns det rimligt. Den har 5 års garanti också så jag skulle inte vara för orolig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt, i veckan ska det kopplas medan hantverkare gör klart det sista annat och inflytt veckan efter. Återstår att se om jag kommer med fler frågor.. inte helt osannolikt.

Patchpanel (299;-)
https://www.clasohlson.com/se/Patchpanel-12xRJ45-portar,-Delt...

Switch (1409;-)
https://www.dustinhome.se/product/5010781768/lgs116p

AP (3st *915;-)
https://www.dustinhome.se/product/5010889400/unifi-ap-ac-lite

Plus då 100m kabel och några uttag.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu är det kabel draget och satt i uttag samt patchbox. Sen vidare till switch. Och 3st AP. Prylarna i inlägg ovan alltså.
Utöver det sitter det fiber in från stadsnätet och i nuläget en router jag fått från Telenor (Technicolor TG799vac xtream).

Jag har installerat en controller på min macbook och lyckats skapa ett wlan med de tre AP som går att ansluta till. Dock bara lokalt - ingen internetaccess.

Så nu försöker jag förstå exakt vad jag behöver göra för att komma vidare. Hittar ingen guide / checklista från Ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Hej igen!

Nu är det kabel draget och satt i uttag samt patchbox. Sen vidare till switch. Och 3st AP. Prylarna i inlägg ovan alltså.
Utöver det sitter det fiber in från stadsnätet och i nuläget en router jag fått från Telenor (Technicolor TG799vac xtream).

Jag har installerat en controller på min macbook och lyckats skapa ett wlan med de tre AP som går att ansluta till. Dock bara lokalt - ingen internetaccess.

Så nu försöker jag förstå exakt vad jag behöver göra för att komma vidare. Hittar ingen guide / checklista från Ubiquiti.

Kommer du åt internet med kabel då, och har isåfall accesspunkterna kontakt med LAN-sidan av routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Kommer du åt internet med kabel då, och har isåfall accesspunkterna kontakt med LAN-sidan av routern?

Jag insåg det för ett par timmar sen att felet kanske var någon annanstans.. och ja; min fiberfördelare ger mig felaktig IP-adress (172...) - felanmälde för en stund sedan.

Såååå.. återkommer om ett par dagar eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Jag insåg det för ett par timmar sen att felet kanske var någon annanstans.. och ja; min fiberfördelare ger mig felaktig IP-adress (172...) - felanmälde för en stund sedan.

Såååå.. återkommer om ett par dagar eller så.

Nuuuså. Nu får jag vettigt IP och allt som av magi fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag har insett att jag ändå vill ha en controller uppkopplad - dvs inte bara installerad på dator som sällan är online.

Alt 1 - köp en 'riktig' controller färdig. I så fall vilken av dem?
Alt 2 - Raspberry pi och då även kunna köra exempelvis Pi Hole.

Tankar & åsikter?
OM man köper en Pi - har ni någon erfarenhet - det verkar råda lite delade meningar kring vilken prestanda som krävs. v4 med 2gb ram finns att få tag på ny billigt (350kr); jag har minneskort och laddare liggandes. Borde funka? Eller är det bara jättekrångligt och onödigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Jag har insett att jag ändå vill ha en controller uppkopplad - dvs inte bara installerad på dator som sällan är online.

Alt 1 - köp en 'riktig' controller färdig. I så fall vilken av dem?
Alt 2 - Raspberry pi och då även kunna köra exempelvis Pi Hole.

Tankar & åsikter?
OM man köper en Pi - har ni någon erfarenhet - det verkar råda lite delade meningar kring vilken prestanda som krävs. v4 med 2gb ram finns att få tag på ny billigt (350kr); jag har minneskort och laddare liggandes. Borde funka? Eller är det bara jättekrångligt och onödigt?

Om du ska köpa en Cloud Key så skulle jag säga att det är Gen 2 eller Gen 2+ som gäller. Den första versionen verkar många ha problem med så fort det blir strömavbrott i form av korrupt konfiguration etc. Tyvärr är de nya ganska dyra så om man ändå tänkte har (eller tänkte skaffa) en befintlig server att köra det på så fungerar det nog så bra att köra controllern på en egen server. Har fungerat klockrent för mig i några år nu.

Jag kör min controller på en flera år gammal Beelink z83 med 2 GB ram som förmodligen inte är så mycket snabbare än en Pi 4. Har inte upplevt något prestandaproblem. MongoDB-processen drar just nu ca 1-2% CPU och 4,5% ram medan java-processen drar 0,2-1% CPU och 25% ram. Det är med två små "sites" uppsatta. Sedan kör jag en rad andra tjänster på samma burk. Sedan kan det ge bättre prestanda med 4 GB ram men har inte upplevt att gränssnittet är långsamt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q