Byta från OLED till Led för att få större tv

Permalänk

Byta från OLED till Led för att få större tv

Min fundering är att jag ska uppgradera tvn, har idag en tv som är 55 LG Oled från 2016. Skulle vilja uppgradera till en tv som är större än 70 tum. Har dock en Max budget på 30k och då börjar det bli LED teknik man måste titta på och hittade dock denna modell som verkar ligga rätt bra I pris nu.

Men klarar man att gå från Oled till led ? Gillar svärtan mycket, men samtidigt har vi ett väldigt ljust vardagsrum som är svårt att få mörk. Nu när vi flyttat till hus så vi har svårt att få rummet mörkt och har mycket reflektioner i våran nuvarande tv.

Vi använder tvn till:

70% Film och serier
10% till Spel
20% Sport hockey och fotboll

Tvn jag hittade är https://www.power.se/tv-ljud-och-bild/tv/alla-tv/p-733804/

Mvh Jacob

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Jag hade inte gjort det. Skillnaden i svärtan går inte att jämföra. Kan du nöja det med 65 tum så finns dessa:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153748/lg-65-cx-...
eller
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled65e9-65-smart-4k-ultra-h...
samt en äldre modell för 20 000 :-
https://cdon.se/hemelektronik/lg-oled65b9pla-p49840559

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Hellre en 32” oled än världens bästa 100” lcd. Skillnaden är enligt mig för stor. Har haft bästa plasma, bästa lcd och nu bästa oled-tv och enda som kan konkurrera med oled är just plasma (förutsatt att du kan mörklägga rummet hyfsat när det gäller plasma)

Spar hellre din 55:a och vänta tills du har råd med en större oled.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du ska ta tit på qled samsung modeler, läs lite recensioner innan du köper.

Visa signatur

PC -> 8700k - 16GB RAM - RTX™ 3080 - EVGA Supernova G2 750W
Konsoler -> Playstation 4 Pro - Nintendo switch - PS5
Mobil: Pixel 6a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Jag rekommenderar att du ska ta tit på qled samsung modeler, läs lite recensioner innan du köper.

Jag har precis jämfört en Samsung Q95T hemma bredvid en LG OLED GX, Samsungen stod upp hyfsat väl men var eg inte bättre på något som jag kunde se. Märkligt nog upplevde jag inte ens att den var klart bättre eller knappt ens bättre när det gällde ljusstyrkan vilket jag verkligen inte hade räknat med (jämförde både i mörkt och ljust rum). Verkar som om Samsung i år satsar helt på sina 8K modeller fast då med rätt absurda prislappar, i synnerhet som att 8K har ytterst tveksamt mervärde i dagsläget. Om sen nån tycker QLED är bättre på än OLED på allt så fine by me, alla behöver inte tycka lika

Permalänk
Bildexpert 📺

@The man swe 90: Den Samsung Q90R du tittar på är ungefär det starkaste alternativet till en OLED för ditt mål och din budget.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk på att "LED-TV" är ett påhittat, missvisande namn framtaget endast i marknadsföringssyfte. Det finns egentligen inga LED-TV-apparater i detaljhandeln (om man inte räknar OLED som en sorts LED), utan de är alla LCD:er (med LED-bakgrundsbelysning). Liknande kan sägas om "QLED", som i marknadsföringen syftar på LCD:er med kvantpricksförstärkt LED-bakgrundsbelysning.

Vet inte om jag kan svara på din fråga, men har själv en OLED55B9 som jag är väldigt nöjd med. I mina ögon är 65 tum stort, så jag kanske kan föreslå en 65-tums OLED. Redan den storleken är nog rätt knepig att hantera och installera, skulle jag tro.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag är samma i sits som TS. 55 oled hemma med 6 år på nacken. Jag upplever att min oled var bättre år 1. Den har blivit sämre med åren.
Funderade för att gå till 65 oled. Priset är överkomligt för 2019 årsmodellerna.
Men jag vill ha en wow-faktor vilket jag inte tycker jag får från 55 till 65. Men till 75 är det WOW med stora bokstäver. Då kan man glömma prisvärda oled om man inte vill betala 40000kr.
Jag köpte idag 75 q90r för 28000kr via Benify direkt från Samsung. 3 års garanti inkluderar. Inte oleds svärta med man år absolut mest för pengarna. Om man inte är en riktig tv nörd så kommer man att glömma alla de små skillnaderna mellan oled och qled när vi är på dessa high-end modeller.

Permalänk
Skrivet av liqwid11:

Jag är samma i sits som TS. 55 oled hemma med 6 år på nacken. Jag upplever att min oled var bättre år 1. Den har blivit sämre med åren.
Funderade för att gå till 65 oled. Priset är överkomligt för 2019 årsmodellerna.
Men jag vill ha en wow-faktor vilket jag inte tycker jag får från 55 till 65. Men till 75 är det WOW med stora bokstäver. Då kan man glömma prisvärda oled om man inte vill betala 40000kr.
Jag köpte idag 75 q90r för 28000kr via Benify direkt från Samsung. 3 års garanti inkluderar. Inte oleds svärta med man år absolut mest för pengarna. Om man inte är en riktig tv nörd så kommer man att glömma alla de små skillnaderna mellan oled och qled när vi är på dessa high-end modeller.

Skulle vara mycket intresserad och få reda på vad du tycker om skillnaden när du får hem tvn, återkom gärna med vad du tycker

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@The man swe 90: Den Samsung Q90R du tittar på är ungefär det starkaste alternativet till en OLED för ditt mål och din budget.

Hur står sig valet om man tänker på nästa generations konsoler PS5 och Xbox Serie X, tänker på FreeSync och G-Sync stöd som dessa skärmar verkar sakna som LG´s nyare Oled skärmar stödjer. Såg att Elgiganten har bra erbjudande på LG´s nya Serie 23999kr för 65 Tum men skulle nog hellre vilja gå upp till 75 Tum än 65 med tanke på att vi har 55 tum idag. Dock verkar anti reflektionsfiltret på 90R vara klassledande och finns inget liknande på LG´s Oled ?`

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Bildexpert 📺

@The man swe 90: Samsung har haft Freesync-stöd ett tag och har det även på 2019-modellerna. Det som är oklart är stödet för HDMI VRR med 2019-modellerna. Det är också oklart hur viktigt Freesync över HDMI och HDMI VRR kommer att bli för konsolerna. Sådana svar lär ta tid.

Reflexfiltren på Samsungs toppmodeller skiljer sig från LG:s reflexfilter genom att inte vara lika blankt. Men det kan i sin tur drabbas av refraktionsmönster och moaré, så att istället för ett blank reflex från ett fönster får du en dämpad reflex och regnbågar över hel bilden.