Permalänk
Medlem

Bra dator för runt 10k?

Hej söker en dator gärna laptop som klarar av Adobe-programmen och även gärna har en subtil look för runt 10tkr. Någon som har bra koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimhylen:

Hej söker en dator gärna laptop som klarar av Adobe-programmen och även gärna har en subtil look för runt 10tkr. Någon som har bra koll?

Vilka adobe program snackar vi om? Premiere Pro och Acrobat Reader DC har hel olika krav.
Hur mycket batteritid behöver du?
Skärmstorlek och vikt, dvs hur portabel ska den vara?
Desto striktare krav desto lättare blir det att hjälpa dig.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am:

Självklart bra med lite mer info, här kommer det:
Använder främst Premiere och After effects för enklare video och motion graphics.
Ska även ha datorn till annat som att föra anteckningar så gärna ett batteri som pallar en hel arbetsdag på ca 8h.
Då jag delvis kommer syssla med grafisk design i olika slag så får skärmen gärna vara ganska stor, inte 13" precis.

Permalänk
Medlem

@Kimhylen: Detta är sannerligen en utmaning att hitta en dator som klarar de kraven. En dell XPS 15 skulle vara perfekt. Dock ligger den långt utan för budget.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Jo den var riktigt snygg och bra specs. Ack såpas dyr. Det jag har kollat på är Acer Aspire 5 och Aspire 7 ÄR dessa något att ens investera i?

Permalänk
Medlem

@Kimhylen: tänkte precis länka acer aspire 7 och Lenovo L340. De två skulle fungera. Jag gillar inte aspire 5 då den har klena u serien. För att få en bra upplevelse behöver du h serien 16 gb ram och minst ett Gtx 1650. Jag har ingen kunskap om skärmarna, tangentborden eller batteritiden. Så det låter jag dig googla fram. Jag tror att aspire 7 har bättre batteritid då den har 55wh medan l340 har 45wh. Båda har full hd ips och 250 nits. Så de är inte precis ljusstarka.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Kikar just nu på två olika Apsire 7, en med i7 och en med i5-processor. Vad är egentligen skillnaden, är i7an värd 2k extra?

https://www.komplett.se/product/1154071/gaming/speldator/barb...
https://www.komplett.se/product/1154072/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem

@Kimhylen: i5 processorn har 4 kärnor och 8 trådar. i7 processorn har 6 kärnor och 12 trådar. Hur mycket snabbare är i7an? Från några procent snabbare och upp till ca 30 procent snabbare. Du får avgör ifall de känns prisvärt. Det är dock inte att kasta pengar i sjön då video redigering gillar snabba processorer.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods