Intels år 2020 blir utan "Rocket Lake-S"

Permalänk
Melding Plague

Intels år 2020 blir utan "Rocket Lake-S"

Uppgifter i produktplaner från Intel Partner Connect tyder på att "Comet Lake-S" och "Cascade Lake-X" får arbeta ostört året ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns väl ganska väntat när dom just släppte 10-serien

När var senast Intel släppte två ’generationer’ samma år?

Permalänk
Medlem

Blir att invänta saphire lake eller efterkommande för mig ddr5 & pci-e 5 innan det blir uppgradering, men hinner hända mycket i denna bransch på nåt år ser fram mot staplade varianter men det är väl några år bort ska bli kul & se vad intel & amd kommer med

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Känns som om Intels problem med att få upp klockfrekvenserna på 10nm fortsätter. Spelar mindre roll på server- och mobilsidorna där energieffektiviteten är viktigare, men stationär och HEDT är ju omvänt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Jag är så oerhört trött på ordet Skylake.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Jag är så oerhört trött på ordet Skylake.

Hoppas på att dom släpper en Lava Lake när dom ändå håller på med 14nm
Hade köpt 2 bara för namnet

Permalänk
Medlem

Känns som det är rätt tydligt att Intel har samma "problem" som AMD haft med Zen och även till viss del fortfarande har med att komma upp i högre klockfrekvenser med en ny arkitektur och ny tillverkningsnod. De vill ju inte släppa något som kommer få stryk i enkeltrådig prestanda av deras gamla cpu:erna och speciellt inte när det är där de har övertaget mot AMD.

Däremot är detta ett mindre problem inom det bärbara segmenten där man ändå kör cpu:erna i lägre frekvenser pga strömförbrukning osv och sen är det ju liknande inom serversegmentet där högre klockfrekvenser ändå oftast får stå tillbaka för antalet cores.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Känns som det är rätt tydligt att Intel har samma "problem" som AMD haft med Zen och även till viss del fortfarande har med att komma upp i högre klockfrekvenser med en ny arkitektur och ny tillverkningsnod. De vill ju inte släppa något som kommer få stryk i enkeltrådig prestanda av deras gamla cpu:erna och speciellt inte när det är där de har övertaget mot AMD.

Däremot är detta ett mindre problem inom det bärbara segmenten där man ändå kör cpu:erna i lägre frekvenser pga strömförbrukning osv och sen är det ju liknande inom serversegmentet där högre klockfrekvenser ändå oftast får stå tillbaka för antalet cores.

Misstänker samma sak... Nästan så att de bör överväga en ny arkitektur på 14nm och verkligen skräddarsy den för gamingprestanda, men inser att det är en dyr och stor risk att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns väl ganska väntat när dom just släppte 10-serien

När var senast Intel släppte två ’generationer’ samma år?

Jag kan ha fel men släpper dom inte en ny generation typ var 6 år och bara byter namn lite då och då

Visa signatur

ola33

Permalänk
Skrivet av Ase:

Blir att invänta saphire lake eller efterkommande för mig ddr5 & pci-e 5 innan det blir uppgradering, men hinner hända mycket i denna bransch på nåt år ser fram mot staplade varianter men det är väl några år bort ska bli kul & se vad intel & amd kommer med

Får jag fråga vad för värde din kommentar har för oss andra? Det är samma sak som att någon skriver ett svar på en recension tex en processor, "Nej min processor X får leva ett tag till för processor Y i recensionen var inte mycket snabbare". Du kan ju inte ens skriva vilket system du redan sitter på.

Börjar bli riktigt trött på sådana här inlägg. Vi kommer aldrig bli av med dem men tål att upprepas att vi är många som är trötta på dessa.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Misstänker samma sak... Nästan så att de bör överväga en ny arkitektur på 14nm och verkligen skräddarsy den för gamingprestanda, men inser att det är en dyr och stor risk att ta.

Den arkitekturen kallas Rocket Lake

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: 1. ok sitter på ett x99-3 8 kärnor 64gb minne & ett x299 18 kärnor 128gb im , en server 6 kärnor intel xeon21xx & en mac mini med 4 kärnor, ett mini itx system som mediadator (AMD) vid tv n detta är totalt meningslöst att skriva .

Skriver inte AMD e bäst eller Intel e bäst, utan kanske skulle förtydligat "att för mig så ser jag det som att det är värt att invänta något nytt innan det är dags för en uppdatering, sen tycker jag det är trist att det inte kommer ut i år för de som har intresse av detta. Klaga på du själv ser jag det som kul när något nytt dyker upp, så tråkigt för de som tänkt uppgradera till rocket lake i år (Hade även varit trevligt att få se en ny arkitektur från intel nån gång också) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Om symmetrin stämmer i bilden så skulle Rocket Lake S komma där diagrammet slutar, dvs i början av Q1?

Eller varför är Q4 mycket längre?

Men, å andra sidan så säger den också att Comet Lake skulle släppas 1 April så man får ta den för var den är

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

Jag kan ha fel men släpper dom inte en ny generation typ var 6 år och bara byter namn lite då och då

Förr var det alltid nya arkitekturer varannan gång och nodkrympning med samma arkitektur mellan, denna gång blev det ny aritektur en gång följt av samma 4 gånger till utan krympning... skulle inte kalla detta vanligt

Permalänk
Skrivet av Ase:

@Klappa: 1. ok sitter på ett x99-3 8 kärnor 64gb minne & ett x299 18 kärnor 128gb im , en server 6 kärnor intel xeon21xx & en mac mini med 4 kärnor, ett mini itx system som mediadator (AMD) vid tv n detta är totalt meningslöst att skriva .

Skriver inte AMD e bäst eller Intel e bäst, utan kanske skulle förtydligat "att för mig så ser jag det som att det är värt att invänta något nytt innan det är dags för en uppdatering, sen tycker jag det är trist att det inte kommer ut i år för de som har intresse av detta. Klaga på du själv ser jag det som kul när något nytt dyker upp, så tråkigt för de som tänkt uppgradera till rocket lake i år (Hade även varit trevligt att få se en ny arkitektur från intel nån gång också) MVH Arne

Okej! Men ditt system är verkligen inte långsamt. Både X99 och X299 är fortfarande så pass snabba idag att du lätt kan få ut 1-2 år till på dem. Jag sitter själv på ett X99 system så förmodligen blir det uppgradering nästa år. Problemet är att Intels X299 system mer eller mindre är EOL så jag väntar på dess uppföljare eller AMDs uppföljare på Threadripper 3000-serien.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Samma här väntar på uppföljare till x299 eller threadripper så länge jag får thunderbolt till mina musikljudkort så är jag nöjd därav att jag skrev som jag gjorde att när jag uppdaterar senare så vill jag ha både ddr5 & pci-e5 för klarar mig ett bra tag till på det jag har x99 kortet funkar kanon x299 känns som att det är samma bara nyare sockel (var besviken över Intels separation av hedt & server plattformar (iförsig så behöver inte alla det servrarna har men det stoppade utvecklingen lite) Hade dock varit kul att se vad en ny arkitektur (på intelssidan skulle medföra även om det e konsumentplattformen. lutar mer & mer att det dröjer till 2022 innan det dyker upp nåt riktigt kul på intelsidan men finns ju alltid threadripper också. Fast de flesta klarar sig bra på mellanklassplattformar också beror mest på vad man använder datorn till & vilka ekonomiska möjligheter också så klart.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns väl ganska väntat när dom just släppte 10-serien

När var senast Intel släppte två ’generationer’ samma år?

2015 släpptes processorer från Skylake och Broadwell.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Men ditt system är verkligen inte långsamt. Både X99 och X299 är fortfarande så pass snabba idag att du lätt kan få ut 1-2 år till på dem. Jag sitter själv på ett X99 system så förmodligen blir det uppgradering nästa år. Problemet är att Intels X299 system mer eller mindre är EOL så jag väntar på dess uppföljare eller AMDs uppföljare på Threadripper 3000-serien.

x299 är nog förmodligen den sista "gaming" HEDT arkitekturen. Den står inte mycket bakom 9 och 10 gen i gaming, men de kräver ju överklock och minneklock.

x99 börjar däremot bli akterseglat. Finns ju snart ingenting den är bättre på än en Ryzen 3700 t.ex. Är väl bara minnebandbredd och pci lanes, och då i stort sett bara flera grafikkort man kan nyttiggöra mer pci lanes idag, realistiskt sett.

Jag tycker hela HEDT borde redesignas fullständigt så det faktist finns flera och bättre anledningar att köpa de, och då menar jag både Intel och AMD.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

x299 är nog förmodligen den sista "gaming" HEDT arkitekturen. Den står inte mycket bakom 9 och 10 gen i gaming, men de kräver ju överklock och minneklock.

x99 börjar däremot bli akterseglat. Finns ju snart ingenting den är bättre på än en Ryzen 3700 t.ex. Är väl bara minnebandbredd och pci lanes, och då i stort sett bara flera grafikkort man kan nyttiggöra mer pci lanes idag, realistiskt sett.

Jag tycker hela HEDT borde redesignas fullständigt så det faktist finns flera och bättre anledningar att köpa de, och då menar jag både Intel och AMD.

Vad är det som inte räcker till med 3970X? Jag tycker den verkar överlägsen alla andra sett till plattform och prestanda på nästan alla sätt, bortsett från priset så är det val precis det som tilltalade med Intels gamla HEDT på samma sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det som inte räcker till med 3970X? Jag tycker den verkar överlägsen alla andra sett till plattform och prestanda på nästan alla sätt, bortsett från priset så är det val precis det som tilltalade med Intels gamla HEDT på samma sätt?

Var har jag sagt att den inte räcker till?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av marcusOCZ:

Jag tycker hela HEDT borde redesignas fullständigt så det faktist finns flera och bättre anledningar att köpa de, och då menar jag både Intel och AMD.

Att Intel just nu knappt verkar ha någon HEDT-serie just nu beror så klart på att de inte har något som skulle vinna speciellt många benchmarks mot ThreadRipper.

Sedan kan man fundera hur mycket HEDT har någon poäng alls för Intel nu när konsumentmodellerna är upp på 10C (16C för AMD) samtidig som Intel har sin Xeon W-3200 serie.

Xeon W-3200 har till skillnad från "vanliga" Xeon väldigt höga turbo-klockor, d.v.s. dessa kan hantera interaktiva desktop-laster väl. Till skillnad från desktop-serien (och även till skillnad från AMD TR) har W-3200 stöd för RDIMM, så det är praktiskt möjligt att utrusta systemet med upp till 1 TB RAM (den praktiska gränsen just nu med UDIMM, vilket både AMD och Intel använder i sina HEDT, är 256 GB RAM).

Likt HEDT har Xeon W-3200 gott om PCIe-kanaler, 64 st.

AMDs TR har fortfarande en poäng då AMD inte har en EPYC-serie som motsvarar Intels Xeon W, d.v.s. server-kretsar med väldigt hög enkeltrådprestanda. Men för Intel har HEDT klämts mellan S-serien och Xeon W till en punkt där det är svårt att se någon vettig poäng.

Enda värdet med Intels HEDT just nu är där man har nytta av AVX-512, t.ex. Matlab och maskinlärning. Men det kan ju också Xeon W-3200 hantera samt en av nyheterna i Rocket Lake är ju att AVX-512 kommer till S-serien.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Var har jag sagt att den inte räcker till?

Det var det jag tolkade ur din sista mening, jag tycker inte alls att AMD behöver skämmas för nuvarande utbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Får jag fråga vad för värde din kommentar har för oss andra? Det är samma sak som att någon skriver ett svar på en recension tex en processor, "Nej min processor X får leva ett tag till för processor Y i recensionen var inte mycket snabbare". Du kan ju inte ens skriva vilket system du redan sitter på.

Börjar bli riktigt trött på sådana här inlägg. Vi kommer aldrig bli av med dem men tål att upprepas att vi är många som är trötta på dessa.

Vaknat på fel sida?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Bra inlägg har varit sugen på en xeon w 32xx men är ett stort steg upp i pris också tom xeon gold är billigare nåt skummt e det med Intels prissättningar nuförtiden. Man ser aldrig någon test på dessa heller bara på serve the home borde ju vara denna serie som konkurerar mot threadripper igentligen. inte den nedbantade x299 serien. Har själv större nytta av pci-e platser (linor) U.2 platser än fler kärnor på processor ser verkligen fram mot när det dyker upp senare/nyare serier både från AMD & Intel & då är jag mer intresserad av nyheter på moderkortkretsar teknik än om den har 10,20 eller 50 kärnor på processor

Visa signatur

Arne Berg