Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du provar ett annat headset, så det inte är sändaren/mottagaren som är problemet, trots att det är "trådlöst".
Att det skulle vara fel på mus-"dongeln" tvivlar jag starkt på.

Visst är det möjligt att det kan vara problem med kablaget till tangentordet, men det är också något som är extremt ovanligt såvida du inte flyttar runt tangenbordet/sladden jättemycket, typ, 100ggr per dag.

En googling på moderkortet gav följande intressanta info: https://www.asus.com/news/7j7c6msdnc0xvcxw/

Om du inte har ett moderkort som omfattas och du kan utesluta att det är USB-komponenter som är problemet så är nästa steg att kontrollera att alla drivrutiner är korrekt installerade, även chipset-drivrutiner.

Steget efter är att kontrollera att det inte är något problem med PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Rekommenderar att du provar ett annat headset, så det inte är sändaren/mottagaren som är problemet, trots att det är "trådlöst".
Att det skulle vara fel på mus-"dongeln" tvivlar jag starkt på.

Visst är det möjligt att det kan vara problem med kablaget till tangentordet, men det är också något som är extremt ovanligt såvida du inte flyttar runt tangenbordet/sladden jättemycket, typ, 100ggr per dag.

En googling på moderkortet gav följande intressanta info: https://www.asus.com/news/7j7c6msdnc0xvcxw/

Om du inte har ett moderkort som omfattas och du kan utesluta att det är USB-komponenter som är problemet så är nästa steg att kontrollera att alla drivrutiner är korrekt installerade, även chipset-drivrutiner.

Steget efter är att kontrollera att det inte är något problem med PSU:n.

Gooola lite ska prova med detta, killen hade samma problem och detta ska ha löst hans problem…

Head to device manager .
Uninstall the USB root hub controllers

You will probably have to force a restart with the reset button because the mouse/keyboard will die

That will reload the windows drivers for the devices when you reboot . That should fix a software problem . [ if thats what is wrong ]

Permalänk
Medlem

Min första tanke var precis som inlägg 2, PSU.

Är hela datorn ny eller är det bara ett fåtal komponenter? Lista gärna samtliga komponenter samt unefärligt årtal de är inköpta.

Tanken är enkel, du får spännningsfall på USB-slingan när du spelar och datorn kräver mycket ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Min första tanke var precis som inlägg 2, PSU.

Är hela datorn ny eller är det bara ett fåtal komponenter? Lista gärna samtliga komponenter samt unefärligt årtal de är inköpta.

Tanken är enkel, du får spännningsfall på USB-slingan när du spelar och datorn kräver mycket ström.

Dator är ganska ny beställd vid släppet av alder lake …

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9r71AE8HxSjty91LjhuxkNKnH4w...

Plus grafik kort asus tuf 3060 ti

Och DDR5 coirsair Platinum 32gb 5200mhz cl38

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Dator är ganska ny beställd vid släppet av alder lake …

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9r71AE8HxSjty91LjhuxkNKnH4w...

Plus grafik kort asus tuf 3060 ti

Och DDR5 coirsair Platinum 32gb 5200mhz cl38

Går det att köra iCUE-kylaren utan att den är inkopplad till USB? För den är inkopplad till USB?

Om det går, så är detta min rekommendation.

Ha så lite enheter som möjligt som kan påverka USB inkopplad sammtidigit och återanslut komponentet efter komponent till problemet återuppstår.
Koppla gärna bort samtliga USB-portar från frontpanelen också, av orsaken i meningen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Går det att köra iCUE-kylaren utan att den är inkopplad till USB? För den är inkopplad till USB?

Om det går, så är detta min rekommendation.

Ha så lite enheter som möjligt som kan påverka USB inkopplad sammtidigit och återanslut komponentet efter komponent till problemet återuppstår.
Koppla gärna bort samtliga USB-portar från frontpanelen också, av orsaken i meningen innan.

Hej!

Tror jag löst problemet men vet inte hur :/

Det jag kan utesluta är iaf uppdatering av BIOS... det hände igen en stund efter....

Råkade ha en usb kabel i datorn som jag inte använde. Hade den på mitt gamla hs, kanske blivit nån kortis ? Den bara låg bakom inkopplad i datan, andra änden låg bakom

Men har även på enhetshanteran avinstallerat alla usb portar och installerat om... Tror detta kan varit problemet.

Nu verkar det funka iaf ... "peppar pappar "

Tack för hjälpen iaf om det nu har löst sig som det verkar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Hej!

Tror jag löst problemet men vet inte hur :/

Det jag kan utesluta är iaf uppdatering av BIOS... det hände igen en stund efter....

Råkade ha en usb kabel i datorn som jag inte använde. Hade den på mitt gamla hs, kanske blivit nån kortis ? Den bara låg bakom inkopplad i datan, andra änden låg bakom

Men har även på enhetshanteran avinstallerat alla usb portar och installerat om... Tror detta kan varit problemet.

Nu verkar det funka iaf ... "peppar pappar "

Tack för hjälpen iaf om det nu har löst sig som det verkar....

Härligt!

Likväl som problemet kan ha berott på BIOS eller drivrutinerna så kan det även ha varit ditt gamla hs.

Jag hade vid ett tillfälle problem med att jag slumpartat förlorade internetanslutningen, 4g-modem. Det var helt omöjligt att hitta något samband. Av en slump bestämde jag mig för att byta ut den "fast monterade" USB-förlängningskabeln till modemet och vips så fungerade problemfritt. Detta var en kabel av "lite bättre kvalitet", som legat still ganska länge på samma sätt men som helt plötsligt utvecklat glappkontakt någonstans i kabeln mellan kontakterna...