Vilket VR headset är vettigt för mg

Permalänk
Medlem

Vilket VR headset är vettigt för mg

Hej på er!
Min fråga är ställd som den är för jag har verkligen noll koll på VR headsets.
Baserat på min rigg vad för VR headset är bästa valet?

CPU: Ryzen 9 3900X
RAM: 2x16GB @3200Mhz CL16
GFX: MSI Geforce 1080GTX Sea Hawk X

Eller är det annat som avgör vilket VR headsett man ska köpa?

Permalänk
Medlem

Din dator uppfyller kraven för PCVR.
Dom aktuella headseten som är värt imo att titta på är
Valve index
Oculus Rift S
Oculus Quest.
Alla har sina för och nackdelar när det gäller bild, komfort och pris.

Valve index och Oculus Rift S är rena PCVR headsets och du sitter fastkopplad i datorn med kabel.
Oculus Quest är ett Stand alone headset som du inte behöver nån dator till, du kan spela vart du vill dvs.
Oculus Quest kan du även köra PCVR, både led kabel och trådlöst.

Jag personligen rekomenderar Oculus Quest pga den är trådlös och tillåter mer fritt spelande.
Största nackdelen med Oculus Quest är komforten så man måste mer eller mindre modda den för att orka ha på den länge.
Personligen räckte det för mig att sätta ett silicone ansisktskydd som gjorde att punkttrycket i ansiktet försvann + att det förhindrar tyget som annars är emot ansiktet att suga upp svett.

Valve index är nog det bekvämaste headsetet med bäst bild, men måste kopplas med kabel.
Oculus Rift S är det headset där du får mest för pengarna om du bara vill spela pcvr och kan tänka dig fastkopplad med kabel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag tänker att för att få ut maximalt av Index (det vill säga 120Hz/144Hz) så vill du helst ha ett kraftigare grafikkort, även om det du har fungerar.

Du får också fråga dig hur viktigt det är med möjligheten att köra trådlöst och hur enkel setup det ska vara. Index använder basstationer som monteras och upptar två eluttag. Rift S, Quest, HP Reverb och dylika WMR-headset spårar inifrån-ut, så det blir färre grunkor.
Utöver detta är budgeten en relevant fråga då t ex Index kostar mer än vad 2st Rift S eller Quest gör.

För mig är det i särklass enklaste VR-headsetet att rekommendera för de flesta Quest, för att det är så smidigt som VR borde vara och därför uppmuntrar till användning. Den har dock sina nackdelar, i synnerhet komforten, men vilket headset du än väljer så får du göra någon kompromiss, finns inget headset som är bäst i alla avseenden.

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Det beror mer på vad du kommer använda det till. Quest är en ganska säker grej att rekommendera, Index likaså men vid en helt annan prisklass. Avråder starkt från ursprungliga Rift, Vive, eller WMR och från Cosmos om du inte får ett extremt bra pris. Jag har själv Reverb och den är riktigt bra, men inte för alla. Inget jag skulle rekommendera nu när en uppföljare har lanserats. Quest känns säker, Index är bäst. Men det beror på vad du kommer använda den till.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Hej på er,
Tack för alla svar och att ni tog er tid att förklara.
Grafikkort kommer att uppgraderas längre fram, om 2-3 år skulle jag tro, just nu spelar jag på en 1080p skärm i 60+fps på maximala inställningar utan problem och så länge jag ligger på 1080p räknar jag inte med att spelen kommer avancera så mycket de närmaste 2-3åren. UE5 är ju nyligen precis offentlig gjord så spel på den motorn lär ju komma ut först om 2-3 med tänker jag.

Det enda grafikkortet som jag hade kunnat tänka mig i 2000-serien är ett 2080 TI OM dom hade sänkt priset till runt 4000-5000SEK för det, för mer är det inte värt i min mening. Får hoppas det blir lite mer normal prissättning på 3000-serien när den kommer och att det inte skenar iväg ännu mer prismässigt.

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Hej på er,
Tack för alla svar och att ni tog er tid att förklara.
Grafikkort kommer att uppgraderas längre fram, om 2-3 år skulle jag tro, just nu spelar jag på en 1080p skärm i 60+fps på maximala inställningar utan problem och så länge jag ligger på 1080p räknar jag inte med att spelen kommer avancera så mycket de närmaste 2-3åren. UE5 är ju nyligen precis offentlig gjord så spel på den motorn lär ju komma ut först om 2-3 med tänker jag.

Det enda grafikkortet som jag hade kunnat tänka mig i 2000-serien är ett 2080 TI OM dom hade sänkt priset till runt 4000-5000SEK för det, för mer är det inte värt i min mening. Får hoppas det blir lite mer normal prissättning på 3000-serien när den kommer och att det inte skenar iväg ännu mer prismässigt.

Om du är intresserad av PCVR spel så är Index absolut det bästa headsetet och jag har svårt att rekommendera något annat just nu.

Även pimax är riktigt bra men jag har hört att andra har problem med företaget där så Index är mer safe.

Jag har aldrig varit sjuk i VR för än jag testade en quest, alla headsets under 90hz tål jag inte har jag kommit fram till, så kan inte rekommendera rift eller quest men det betyder ju inte att de inte är ok för dig.