Stulen iPhone icloud kapat

Permalänk

Stulen iPhone icloud kapat

Tjenare! Tjejens mobil blev stulen i veckan av någon idiot. Vi aktiverade förlorat läge, polisanmälde och IMEI blev spärrat men först dagen efter. Vi kollade mailen och ser att ett telefonnummer lagts till. Vi kan därför inte återställa lösenordet även om vi har tillgång till mailen då vi måste skriva i det nya telefonnumret. Ringt till apple support och då sa dem att dem inte kan göra något då polisen är den enda som kan kräva den informationen. Verkar väldigt konstigt då vi bara vill återställa lösenordet och ta bort numret.

Sen är frågan hur dem kom förbi Förlorat läge och om dem faktiskt fick tillgång till hela Apple ID och kan komma åt bilder osv? Någon som varit med om liknande tidigare och vad man ska göra?

Permalänk
Medlem

Hur kom de förbi Face ID/Touch ID/PIN-koden? Hon hade väl inte telefonen helt olåst och sedan lösenordet till sitt Apple ID typ liggandes helt öppet i anteckningar?!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur kom de förbi Face ID/Touch ID/PIN-koden? Hon hade väl inte telefonen helt olåst och sedan lösenordet till sitt Apple ID typ liggandes helt öppet i anteckningar?!

Det undrar jag med. Även om man återställer en telefon som har Apple-ID aktiverat, så måste man ha tillgång till MFA (om det är aktiverat) samt inloggning till Apple-ID för att kunna bruka telefonen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Hur kom de förbi Face ID/Touch ID/PIN-koden? Hon hade väl inte telefonen helt olåst och sedan lösenordet till sitt Apple ID typ liggandes helt öppet i anteckningar?!

Jodå FaceID och allt var på. Därför jag är väldigt förundrad när man läste mailet att ett telefonnummer lagts till och lösen återställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Jodå FaceID och allt var på. Därför jag är väldigt förundrad när man läste mailet att ett telefonnummer lagts till och lösen återställt

I så fall måste de kunna lösenordet till hennes Apple ID. Det låter högst underligt det här.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Men om ni har telefonnumret till förövaren, varför lämnar ni det inte till polisen?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Avstängd

Uppenbart en troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas0120:

Jodå FaceID och allt var på. Därför jag är väldigt förundrad när man läste mailet att ett telefonnummer lagts till och lösen återställt

Det du säger kan inte inträffa utan information om lösenord. Gissningsvis har låskoden varit enkel att gissa (1234, 2580 osv). Om inte mobil och SIM spärrades, och lösenord till mail ändrades direkt så kan ju förövaren då gå vidare med lösenordsåterställning.

Permalänk

Apple vägrar återställa kapat AppleID

Har tidigare gjort en tråd angående att sambons iphone blev stulen. Men för att korta ned allt så ser situationen ut såhär just nu. Personen har lagt till ett betrott telefonnummer och återställt lösenordet. Vi kan därför inte göra någonting då vi inte har tillgång till det telefonnumret.

Har varit i kontakt med Apple support massvis med gånger och polisanmält allt, även att Apple IDet blev kapat som dem bad oss. Men nu säger dem att dem inte kan göra någonting vilket är helt otroligt. Vi har fortfarande tillgång till mailen på kontot som har varit enda mailen sen kontot skapades för massa år sedan. Vi ringer från telefonnumret som fanns på mobilen när den blev stulen efter att ha spärrat upp det. Vi har sagt alla adresser, namn, konton, bankkort osv som någonsin funnits på Apple IDet.

Det finns inga mer bevis vi kan ge för att vi äger kontot, och det är ju helt glasklart att vi äger kontot men dem säger att dem inte kan göra någonting... Inte ens skickas ett återställningsmail till eposten på kontot, finns ju ingen annan än ägaren som kan ha tillgång till detta.

Finns det något att göra?

Permalänk
Medlem

Ser du vad det tillagda telefonnumret är eller inte? I reda siffror alltså, inte om du "har tillgång" till numret eller inte. Jag förstår inte varför du skiter i att svara på inlägget av joeldeluxe, bara det verkar ju skumt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Låter konstigt allt detta.
Och om de nu vill ta över icloud kontot låter det mer som någon som känner till hennes uppgifter på något sätt. Gammalt Ex, taskig vän eller liknande.

Varför skulle en tjuv som är ute efter iphonen bry sig om att försöka ta över ett icloud konto hos en random person annars.
Om hon nu inte råkar vara en kändis dvs, det är väl enda anledningen jag kan komma på.

Låter annars som ni redan försökt allt så tror inte det är mycket mer o göra i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det du säger kan inte inträffa utan information om lösenord. Gissningsvis har låskoden varit enkel att gissa (1234, 2580 osv). Om inte mobil och SIM spärrades, och lösenord till mail ändrades direkt så kan ju förövaren då gå vidare med lösenordsåterställning.

Exakt. Det går inte utan lösenord.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför skulle en tjuv som är ute efter iphonen bry sig om att försöka ta över ett icloud konto hos en random person annars.
Om hon nu inte råkar vara en kändis dvs, det är väl enda anledningen jag kan komma på.

För att kunna koppla bort telefonen från hennes iCloud naturligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

För att kunna koppla bort telefonen från hennes iCloud naturligtvis.

De flesta mobiler som stjäls skickas till andra länder eller används som delar.
IMEI spärras oftast direkt ändå så koppla bort ett icloud gör föga nytta om man på något sätt lyckas komma in i mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

De flesta mobiler som stjäls skickas till andra länder eller används som delar.
IMEI spärras oftast direkt ändå så koppla bort ett icloud gör föga nytta om man på något sätt lyckas komma in i mobilen.

De uppgifterna skulle jag säga att du tar från luften, och i stort ointressant för sammanhanget. Visst är det enda alternativet om de stjäls utan ägarens vetskap, men det jag hört om personrån med ungdomsgäng t.ex. är att de även tvingar offret att stänga av iCloud-låsningen. Lyckas du kränga den vidare snabbt innan IMEI-låsning är det stor skillnad i pris för en fungerande lur och reservdelar, vilket då naturligtvis gör det intressant att låsa upp den.