Permalänk
Medlem

Juridik runt kod

Hej lite snabba frågor.
Jag har blivit uppsagd från min tjänst pga arbetsbrist. Helt förståeligt.
Jag har effektiviserat vissa uppgifter jag hade med Python kod. Alltså inget som arbetsgivaren bett om, men som jag mestadels utvecklat på arbetstid.
Nu vill de att jag ska ge bort koden pga min uppsägning samt att jag ska göra en överlämning till en annan anställd.

Så frågan är måste jag göra det?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Om du utvecklat det under arbetstid har det med största sannolikhet all rätt att be dig lämna över den. De flesta kontrakt har dessutom nån klausul för sådana fall.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Är det kod du utvecklat på arbetstid och som är relevant för ditt arbete så tillhör den din arbetsgivare. Jag tror inte att det är mycket att diskutera på den punkten.
Att få i uppgift att göra en överlämning till någon annan när man slutar på ett jobb är helt normalt och inte något du gärna kan vägra att göra.

Permalänk

Edit: nvm

Permalänk
Medlem

Har du utvecklat det på din egen privata dator eller på jobbdatorn? Där föll min kollega där det var samma situation som dig och han hade en fördel över många argument men förlorade på den biten. Hade han suttit på sin egen dator så hade han vunnit tvisten.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

EDIT: nvm

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Hej lite snabba frågor.
Jag har blivit uppsagd från min tjänst pga arbetsbrist. Helt förståeligt.
Jag har effektiviserat vissa uppgifter jag hade med Python kod. Alltså inget som arbetsgivaren bett om, men som jag mestadels utvecklat på arbetstid.
Nu vill de att jag ska ge bort koden pga min uppsägning samt att jag ska göra en överlämning till en annan anställd.

Så frågan är måste jag göra det?

Du har fått betalt att göra det så varför skulle de inte ha rätt till det? Du jobbar för ett bolag och "hjälper" bolaget. Det är väl kanon att du skapat saker som gagnar bolaget.

Av ren nyfikenhet. Vad är problemet med att lämna över det?

Permalänk
Medlem

Okej då vet jag tack för alla svar

Skrivet av Wiinis:

Du har fått betalt att göra det så varför skulle de inte ha rätt till det? Du jobbar för ett bolag och "hjälper" bolaget. Det är väl kanon att du skapat saker som gagnar bolaget.

Av ren nyfikenhet. Vad är problemet med att lämna över det?

Mest att jag har lägre chans att bli återanställd efter. Men det är ingen stor grej

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Okej då vet jag tack för alla svar

Mest att jag har lägre chans att bli återanställd efter. Men det är ingen stor grej

Har du automatiserat bort dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Har du utvecklat det på din egen privata dator eller på jobbdatorn? Där föll min kollega där det var samma situation som dig och han hade en fördel över många argument men förlorade på den biten. Hade han suttit på sin egen dator så hade han vunnit tvisten.

Vilken dator det utvecklas på spelar ingen roll. Det som avgör är om koden utvecklats under arbetstid och för arbetet, vilket verkar vara klarlagt i denna tråden. Gällde samma förutsättningar för din kollega så ser jag inte att det skulle vara ett annat utfall där.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Mest att jag har lägre chans att bli återanställd efter. Men det är ingen stor grej

Återanställd blir man inte p.g.a. något man gjorde tidigare, det blir man för att man har potential att göra nya/fler bra saker framöver. Lämna med flaggan i topp är mitt tips, så de minns dig som en bra anställd som avslutade snyggt även om du själv inte hade valt att sluta.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du automatiserat bort dig själv?

Haha, nej. Men mycket var i Excel filer som upprepades. Så jag fixade lite kortare Python kod som sparade mig tid till annat.

Skrivet av Mindfighter:

Återanställd blir man inte p.g.a. något man gjorde tidigare, det blir man för att man har potential att göra nya/fler bra saker framöver. Lämna med flaggan i topp är mitt tips, så de minns dig som en bra anställd som avslutade snyggt även om du själv inte hade valt att sluta.

Helt klart. Det jag tänkte på är att jag var den enda som hade den kompetensen på platsen. Anställningen var uppsagd pga av inställda ordrar relaterat till Corona. Så om jag ger bort och lär upp innan jag sticker, så blir det mindre incitament att anställa mig igen om någon annan kan förvalta det jag lämnade. Men som sagt jag vill inte bränna några broar över några linjer kod.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Haha, nej. Men mycket var i Excel filer som upprepades. Så jag fixade lite kortare Python kod som sparade mig tid till annat.

Helt klart. Det jag tänkte på är att jag var den enda som hade den kompetensen på platsen. Anställningen var uppsagd pga av inställda ordrar relaterat till Corona. Så om jag ger bort och lär upp innan jag sticker, så blir det mindre incitament att anställa mig igen om någon annan kan förvalta det jag lämnade. Men som sagt jag vill inte bränna några broar över några linjer kod.

Precis. Se det som en möjlighet till goda referenser inför nästa jobb.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Haha, nej. Men mycket var i Excel filer som upprepades. Så jag fixade lite kortare Python kod som sparade mig tid till annat.

Helt klart. Det jag tänkte på är att jag var den enda som hade den kompetensen på platsen. Anställningen var uppsagd pga av inställda ordrar relaterat till Corona. Så om jag ger bort och lär upp innan jag sticker, så blir det mindre incitament att anställa mig igen om någon annan kan förvalta det jag lämnade. Men som sagt jag vill inte bränna några broar över några linjer kod.

Låter rimligt.

Koden i sig är det nog inget snack om, och att trilskas med överlämningen ger nog enbart ett dåligt intryck.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle väl även bli problem med referens till nya arbetstillfällen om du inte lämnade från dig koden kan jag tänka mig.

Permalänk
Hedersmedlem

En annan fråga du bör reglera är huruvida du har rätt att ta med dig denna kod till ditt nästa jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Okej då vet jag tack för alla svar

Mest att jag har lägre chans att bli återanställd efter. Men det är ingen stor grej

Något som är klart viktigare är att ha goda referenser. När de sagt upp dig pga. arbetsbrist och du sköter överlämningen snyggt samt kanske förtydligar angående din kodning så kommer din tidigare arbetsgivare med största sannolikhet prata om dig i ännu bättre ordalag inför framtida arbetsgivare, förutsatt att det inte finns något annat negativt då så klart.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Haha, nej. Men mycket var i Excel filer som upprepades. Så jag fixade lite kortare Python kod som sparade mig tid till annat.

Helt klart. Det jag tänkte på är att jag var den enda som hade den kompetensen på platsen. Anställningen var uppsagd pga av inställda ordrar relaterat till Corona. Så om jag ger bort och lär upp innan jag sticker, så blir det mindre incitament att anställa mig igen om någon annan kan förvalta det jag lämnade. Men som sagt jag vill inte bränna några broar över några linjer kod.

Det är i min bok något som borde premieras mer. Bra där!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stenharl:

Så om jag ger bort och lär upp innan jag sticker, så blir det mindre incitament att anställa mig igen om någon annan kan förvalta det jag lämnade. Men som sagt jag vill inte bränna några broar över några linjer kod.

Du kan alltid tänka så här. Om du effektiviserat något en gång så kan det ju finnas annat du kan effektivisera eller förbättra. Synd att din arbetsgivare inte ser det så och tar vara på din kompetens!

Och då är det bättre att du tar jobb någonstans som kan uppskatta detta.