Permalänk
Medlem

Ny TV för allrum

Kollar efter 2019 TV apparat som har bra priser just nu. Fastnat lite för Samsung Q70 eller Q85, storleken jag har tänkt mig är 75" eller 65"

Bild på rummet, håller på att färdigställer det sista på övervåningen och elektrikerna ska göra klart under veckan så vill såklart montera ny TV så fort som möjligt. Det ni ser på bild är där TVn ska sitta, måttet på väggen är 193cm brett, 250cm i takhöjd. Tror en 75" blir bra och täcker upp större delen av den ytan. Får ca 26cm tillgodo med en 75", ca 49cm med en 65". Kanske lägger den 5-10cm från vänsterkanten och har 20cm kvar för gardinen inte ska vara i vägen. Annars är det ett stort allrum med mycket spottar i taket så det är ganska ljust skulle jag säga, varmvitt ljus 3000k.

Har satt eluttag, nätverksuttag och ett uttag med blindlock som är ett öppet schakt rakt ner till ett av uttaget som sitter på normal höjd. Uttagen är inte helt klara på bild. Har vägguttag, nätverksuttag, coax under TV också såklart. Har satt dubbelt för tanken var att ha en TV med helt dolda anslutningar även med extra tillbehör där jag drar alla HDMI kablar i schaktet istället för utanpåliggande kabelkanal.

Frågor: Q85an använder en egen specialkabel för allt? Då får jag förvisso ingen användning av eluttagen bakom TV utan får dra specialkabeln i schaktet och ha alla anslutningar i en TV bänk eller liknade? Funkar förvisso det också!

Q85 vs Q70? Antar att det är ganska stor skillnad på allt?

Soundbar? Vad ska man ha för något?

Storleken, tror ni 75" blir för stort och bättre att gå ner på 65a? Det kanske ser dumt ut? I sådanafall kan man kanske ta en bättre panel? OLED?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Rent spontant ser 75” konstigt ut i ett hörn sådär. Jag hade köpt 65” oled i ditt fall, men gillar ju jättestort så är ju nästa steg i oled 77 och då kostar det massor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Rent spontant ser 75” konstigt ut i ett hörn sådär. Jag hade köpt 65” oled i ditt fall, men gillar ju jättestort så är ju nästa steg i oled 77 och då kostar det massor.

Ja, det kanske skulle vara bättre med en 65"are nu när man tänker efter. Roligaste skulle det vara med OLED, helt klart.

Kollar efter TV ca 5år och det är lika förvirrande varje gång.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sunnis:

Ja, det kanske skulle vara bättre med en 65"are nu när man tänker efter. Roligaste skulle det vara med OLED, helt klart.

Kollar efter TV ca 5år och det är lika förvirrande varje gång.

Jag tror att om man skriver @laxpudding tre gånger så kommer det komma ett TV-geni och ge tips, det är något som bara händer på den här sajten

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Printscreen:

Jag tror att om man skriver @laxpudding tre gånger så kommer det komma ett TV-geni och ge tips, det är något som bara händer på den här sajten

Han dyker upp och postar samma länk igen, den till genomgången av TV-apparater: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Skrivet av sunnis:

Q85 vs Q70? Antar att det är ganska stor skillnad på allt?

Japp, Q85R är den betydligt bättre modellen.

Permalänk
Medlem

Fortfarande aktuellt. En annan aspekt som jag börjar mer fundera mer på är TV djup och vägghägningen.

Tror jag nästan har bestämt mig för en OLED 65". Tittat lite på LG B9 modell 65". Väggfästet funderar jag på Vogel's som verkar ha LG OLED anpassade modeller då vesa infästningen sitter ganska långt ner på dessa modeller från LG.

Hur högt från golvet bör man placera en 65"a med ca 4m avstånd?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sunnis:

Fortfarande aktuellt. En annan aspekt som jag börjar mer fundera mer på är TV djup och vägghägningen.

Tror jag nästan har bestämt mig för en OLED 65". Tittat lite på LG B9 modell 65". Väggfästet funderar jag på Vogel's som verkar ha LG OLED anpassade modeller då vesa infästningen sitter ganska långt ner på dessa modeller från LG.

Hur högt från golvet bör man placera en 65"a med ca 4m avstånd?

Helt rätt val av TV måste jag säga

Jag har också ett Vogel väggfäste, för det var det som byggde ut minst av dom som fanns på kjell.

Totalt bygger det ut en snusdosa ungefär, på min 55 B7.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Fortfarande aktuellt. En annan aspekt som jag börjar mer fundera mer på är TV djup och vägghägningen.

Tror jag nästan har bestämt mig för en OLED 65". Tittat lite på LG B9 modell 65". Väggfästet funderar jag på Vogel's som verkar ha LG OLED anpassade modeller då vesa infästningen sitter ganska långt ner på dessa modeller från LG.

Hur högt från golvet bör man placera en 65"a med ca 4m avstånd?

När jag kollade hur jag skulle placera min tv så lärde jag mig att du ska hälst se lite ner på en tv snarare än upp om det är möjlig. Så mitten blir väll då precis under ögonhöjd.
Annars är riktlinjerna att mitten på tvin är i ögonhöjd. Så ja där omkring är säkert en bra höjd för er

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.