Fractal Design Define 7 Compact – en värdig uppföljare till Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det här verkar helt i min smak, särskilt då varianten utan glas.

Funderar allvarligt på att flytta över min befintliga arbetsstation till ett sånt här.
Hade egentligen tänkt byta ut chassit vid den senaste uppgraderingen men det blev inte av. (Sitter i ett 8 år gammalt Define R3 som både sett bättre dagar vid det här laget och slösar en massa plats på diskplatser som gapar tomma, känns som att det är mer än dags att byta ut det.)

Nu är det gjort, iaf. Överlag trevligt chassi, tycker jag.
Kan bara hålla med Jonas om att det är riktigt trevligt att man kan ta av taket, blev genast riktigt smidigt att komma åt alla kontakter högst upp på moderkortet som annars är lite pillriga att komma åt ordentligt.

Skrivet av Kent:

Cons: Hårddiskburen (surprise ) Urdumt att man måste vända upp och ner på chassit, plocka bort dammfiltret, lossa 4 skruv, plocka bort plasttäckskivorna som täcker "tunneln" och sedan försöka lirka ut buren där plasttäckskivorna satt. Solklart att buren ej är gjort för detta chassi.

Just det där med att vända chassit uppochned är väl dock valfritt, går ju även bra att lägga det på sidan för att komma åt skruvarna i botten.

Den där buren är ju som alla konstaterar inte någon lösning som lär vinna några designpriser direkt.
Personligen flyttade jag den bara längst fram, mest utifall att jag senare skulle vilja montera fler än de 2 SATA SSDer som jag satte på moderkortsplåtens baksida.
Det blir väl förstås lite renare (och väldigt stort tomrum) om man tar bort buren helt, men jag tyckte det verkade enklast att ha den kvar om den eventuellt skulle behövas senare, var inte särskilt trångt längre med buren flyttad längst fram.

Skrivet av Kent:

Plasttäckskivorna sitter med pyttesmå tabs är som gjort för att gå sönder.
Frontpanelen som går att rycka bort. Misstänker att plastlupparna kommer att gå av efter ett tag alt. att fronten inte kommer att sitta helt tight om x år.

Ja, sånt där känns som irriterande snållösningar som riskerar att gå sönder.
Just de där täckskivorna känns för mig lite främmande att man skulle hålla på med så mycket att det skulle bli ett problem i verkligheten.

Fronten däremot är ju värre om den går sönder. Den kändes inte sådär värst oroande tyckte jag, men man får väl se hur det fungerar i längden.

Skrivet av Kent:

Normalpriset ligger runt 1250-1300:- vilket är för högt imo.

Ja, det är väl lite saftigt. Jag köpte mitt för 945kr, vilket väl var anledningen till att jag faktiskt gjorde slag i saken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Hade lite innestående på Netonnet i form av presentkort och bonusar, så gjorde slag i saken och tog ett sådant här - den med metallsida då det skall bli mediadator i bion av den så småningom så den skall bli så tyst som möjligt.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu är det gjort, iaf. Överlag trevligt chassi, tycker jag.
Kan bara hålla med Jonas om att det är riktigt trevligt att man kan ta av taket, blev genast riktigt smidigt att komma åt alla kontakter högst upp på moderkortet som annars är lite pillriga att komma åt ordentligt.

Jag funderar på att gå över från Define R4 till denna istället, detta då jag vill ha ett mindre chassi. Är det värt pengarna tycker du?

Har helt slopat både HDD's och SSD's och kör enbart M2-lagring, så chassit är minst sagt överdimensionerat idag för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Jag funderar på att gå över från Define R4 till denna istället, detta då jag vill ha ett mindre chassi. Är det värt pengarna tycker du?

Har helt slopat både HDD's och SSD's och kör enbart M2-lagring, så chassit är minst sagt överdimensionerat idag för mina behov.

Jag tror jag håller mig undan från att försöka svara på just om det är värt pengarna *att byta*, för det blir ju ännu mer subjektivt eftersom man då även bör ta hänsyn till vad man byter ifrån.
För min del så var det gamla chassit i lite tråkigt skick efter alla år och kändes ganska så feldisponerat inuti, så jag hade egentligen för avsikt att byta ut chassit redan vid förra uppgraderingen bara att det inte blev av.

Är Define 7 Compact värt pengarna?
Jag tycker normalpriset på D7C är väl saftigt, jag hittade som jag nämnde i tidigare inlägg mitt för 945kr vilket jag tycker är mycket mer rimligt. 1249kr verkar ju vara normalpris i nuläget, vilket jag tycker är lite dyrt sett till vad det är.

Jag skulle t.ex. kunna ta upp Phanteks Eclipse P400S som en referenspunkt för ett betydligt mer aggressivt prissatt alternativ (819kr verkar vara normalpris i nuläget), om man kan acceptera ett chassi som är något djupare (3.8cm?) men med motsvarande bredd och höjd. Visserligen något mer "vågad" design men ändå någorlunda rent och enkelt utseende (iaf om man inte har lysdioderna i fronten tända).

Jag har iaf även byggt en maskin i P400S relativt nyligen och jag skulle säga att i min värld så var det inte någon himmelsvid skillnad bortsett från några cm på djupet, högst subjektiva preferenser angående utseendet och avsaknad av USB-C i fronten.
D7C är i mitt tycke inte i närheten av 50% bättre konstruerat (på punkten hårddiskburar skulle jag väl säga att D7C är sämre, om vi ska fortsätta att tjata om just detta) eller 50% bättre kvalitetskänsla, även om det sett till normalpris är ca 50% dyrare.

Jag vet inte riktigt vad slutsatsen blir, kanske "om du D7C till nedsatt pris".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

En stor fördel kontra Define S2 är att nätaggregatet är helt fritt på "bak"sidan, istället för i en tunnel. gör det någon lättare att eftermontera en strömkabel.

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror jag håller mig undan från att försöka svara på just om det är värt pengarna *att byta*, för det blir ju ännu mer subjektivt eftersom man då även bör ta hänsyn till vad man byter ifrån.
För min del så var det gamla chassit i lite tråkigt skick efter alla år och kändes ganska så feldisponerat inuti, så jag hade egentligen för avsikt att byta ut chassit redan vid förra uppgraderingen bara att det inte blev av.

Är Define 7 Compact värt pengarna?
Jag tycker normalpriset på D7C är väl saftigt, jag hittade som jag nämnde i tidigare inlägg mitt för 945kr vilket jag tycker är mycket mer rimligt. 1249kr verkar ju vara normalpris i nuläget, vilket jag tycker är lite dyrt sett till vad det är.

Jag skulle t.ex. kunna ta upp Phanteks Eclipse P400S som en referenspunkt för ett betydligt mer aggressivt prissatt alternativ (819kr verkar vara normalpris i nuläget), om man kan acceptera ett chassi som är något djupare (3.8cm?) men med motsvarande bredd och höjd. Visserligen något mer "vågad" design men ändå någorlunda rent och enkelt utseende (iaf om man inte har lysdioderna i fronten tända).

Jag har iaf även byggt en maskin i P400S relativt nyligen och jag skulle säga att i min värld så var det inte någon himmelsvid skillnad bortsett från några cm på djupet, högst subjektiva preferenser angående utseendet och avsaknad av USB-C i fronten.
D7C är i mitt tycke inte i närheten av 50% bättre konstruerat (på punkten hårddiskburar skulle jag väl säga att D7C är sämre, om vi ska fortsätta att tjata om just detta) eller 50% bättre kvalitetskänsla, även om det sett till normalpris är ca 50% dyrare.

Jag vet inte riktigt vad slutsatsen blir, kanske "om du D7C till nedsatt pris".

Efter mycket velande fram och tillbaka så blev det ett köp av D7C i slutändan, dock till normalpris. Och jag får nog hålla med dig, den är något väl högt prissatt. Hade priset legat en 200:- lägre så hade det varit svårt att göra annat än att rekommendera chassit.

Nåväl, i mitt fall så känner jag att det var värt det nu när allt är klart. Skönt att få ett betydligt mindre chassi för att frigöra utrymme.

Så, då har man bara ett gammalt chassi att göra sig av med, och med det i åtanke så kan ju D7C bli mer prisvärd för mig om jag får loss en slant på det gamla chassit.

Om det är någon annan som går i liknande tankar som jag så kommer här en bild på skillnaderna på Define R4 och 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

Efter mycket velande fram och tillbaka så blev det ett köp av D7C i slutändan, dock till normalpris. Och jag får nog hålla med dig, den är något väl högt prissatt. Hade priset legat en 200:- lägre så hade det varit svårt att göra annat än att rekommendera chassit.

Nåväl, i mitt fall så känner jag att det var värt det nu när allt är klart. Skönt att få ett betydligt mindre chassi för att frigöra utrymme.

Så, då har man bara ett gammalt chassi att göra sig av med, och med det i åtanke så kan ju D7C bli mer prisvärd för mig om jag får loss en slant på det gamla chassit.

Om det är någon annan som går i liknande tankar som jag så kommer här en bild på skillnaderna på Define R4 och 7 Compact
https://i.imgur.com/heIBuwL.jpg

Vad är det för ursäkt alla använder? Jag tror definitivt ni bara har tråkigt och vill hitta på nått att göra, marknadsavdelningen på FD måste jubla. "Frigöra utrymme", kan det handla om 15cm och några få cm på bredden? Fullt förståeligt, om ni bor i en skolåda i Hong Kong på 5.7 kvadrameter men annars...?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Vad är det för ursäkt alla använder? Jag tror definitivt ni bara har tråkigt och vill hitta på nått att göra, marknadsavdelningen på FD måste jubla. "Frigöra utrymme", kan det handla om 15cm och några få cm på bredden? Fullt förståeligt, om ni bor i en skolåda i Hong Kong på 5.7 kvadrameter men annars...?

Vaknat på fel sida eller var kommer grinigheten ifrån?

I mitt fall så har jag ett väldigt litet skrivbord och utrymmet under delas mellan subwoofer och chassi. Nu kan jag efter att ha bytt chassi skjuta in kontorsstolen hela vägen och riskerar inte att köra sönder fronten med kontorsstolen.

Permalänk
Medlem

Jag behövde ett chassi till min Tv dator & letade m-atx
Men denna var perfekt, då jag kan återanvända det till ATX om det behövs.
nästan samma höjd som Tv-bänken...
Synd att det var lite trångt för kablarna när HDD buren sitter i.
Behöver inte så många fläktar då det inte finns något grafikkort i, så den släta locket blev fint.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt chassi, funderar på att skaffa ett till min nästa dator.

Nu är jag väl lite gammalmodig, men använder fortfarande min optiska läsare ganska så ofta, och har inte lyckats hitta en enda bild med en Define 7 Compact med en optisk läsare. Det är gärna något jag skulle vilja se innan ett köp. Eller får jag nöja mig med en större Define 7 om jag vill ha en optisk läsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Väldigt trevligt chassi, funderar på att skaffa ett till min nästa dator.

Nu är jag väl lite gammalmodig, men använder fortfarande min optiska läsare ganska så ofta, och har inte lyckats hitta en enda bild med en Define 7 Compact med en optisk läsare. Det är gärna något jag skulle vilja se innan ett köp. Eller får jag nöja mig med en större Define 7 om jag vill ha en optisk läsare?

Det går ju att ha en USB DVD typ https://www.webhallen.com/se/product/151039-ASUS-Extern-DVD-B...
Jag har två st som jag flyttar runt efter behov...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Funderar på denna, men även H510. Den senare har plats för längre grafikkort. Tänkta kanske införskaffa ett av de nyare nVidia-korten (såvida inte nya AMD också har HDMI 2.1/DP 1.4a) och de är ju bra mycket större verkar det som. Iaf de största. Kanske de tonar ner eventuella 3060-varianten.

Hur som haver, funderar jag kring dessa chassin och gillar starkt Define 7 dels för att jag kan välja att köra utan topp-hål (snyggare) och det har iprincip allt man behöver. Det enda är väl airflow men tyvärr har Meshify C inte USB-C (och mitt moderkort har inte det bak heller så behöver det på chassit).

Fortfarande osäker på vad jag ska välja egentligen... Bra video iaf!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Anthraxious:

Det enda är väl airflow men tyvärr har Meshify C inte USB-C (och mitt moderkort har inte det bak heller så behöver det på chassit)!

Bra input, ska se vad vi kan göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Bra input, ska se vad vi kan göra!

Låter som ni har någon ny produktlansering på gång!! Spännande!

Själv hoppas jag på ett Define 7 Mini, vill ha en ersättare till Mini C för mATX med USB-C på frontpanelen, avtagbar topp osv. Ljuddämpat och stilrent, UTAN fönster!

Permalänk
Avstängd

@Fractal Design: Gaaaah om ni fixar en Meshify C (mini samma storlek som Define 7 C) så blir jag både glad och ledsen (Då jag PRECIS köpt Define 7 C). Gillar skarpt Define 7 C men som sagt, airflow. Allt annat är typ perfekt. Lyckades också stänga bakre locket på första försöket utan att det poppade loss, som jag sett många ge input på kan vara svårt pga. tjockleken.

Kanske göra som Define 7 C taket som är utbytbart, så kan man välja front också? Det skulle ge extremt bra alternativ. Visst några 100 dyrare, men det gör också hela köpet som ett "kan inte gå fel vad jag än gör" köp. Jag hade lätt betalat för det.

(Ni kanske kan släppa en mesh-front för Define 7 C separat så blir jag också glad för det )

Aja, tack för att ni kollar forumet också, schysst att ni har koll!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Prebz:

Låter som ni har någon ny produktlansering på gång!! Spännande!

Själv hoppas jag på ett Define 7 Mini, vill ha en ersättare till Mini C för mATX med USB-C på frontpanelen, avtagbar topp osv. Ljuddämpat och stilrent, UTAN fönster!

Oj! Det var mycket godsaker på en gång. Jag ska kolla med tomten om du varit snäll i år!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Anthraxious:

@Fractal Design: Gaaaah om ni fixar en Meshify C (mini samma storlek som Define 7 C) så blir jag både glad och ledsen (Då jag PRECIS köpt Define 7 C). Gillar skarpt Define 7 C men som sagt, airflow. Allt annat är typ perfekt. Lyckades också stänga bakre locket på första försöket utan att det poppade loss, som jag sett många ge input på kan vara svårt pga. tjockleken.

Kanske göra som Define 7 C taket som är utbytbart, så kan man välja front också? Det skulle ge extremt bra alternativ. Visst några 100 dyrare, men det gör också hela köpet som ett "kan inte gå fel vad jag än gör" köp. Jag hade lätt betalat för det.

(Ni kanske kan släppa en mesh-front för Define 7 C separat så blir jag också glad för det )

Aja, tack för att ni kollar forumet också, schysst att ni har koll!

Härligt med nytt chassi, alltid lika gött! Ja det finns mycket spännande man kan göra, vi får se vad som händer

Permalänk
Medlem

@Fractal Design

Ni får luna er nu med lanseringar jag hinner inte med...är snart uppe i 30 FD chassier
R5 är fortfarande bäst...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

@Fractal När kan man förvänta sig ett nytt Meshify? Hade varit nice till Black Friday när många ska bygga ny dator.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Att man inte kan sätta fast sidorna med skruvar istället för extremt oförlåtliga snabbfästen känns som en så pass stor miss att det i princip borde göras en ny revision så fort som möjligt. Svårt att rekommendera för vanliga dödliga som sparkar och flyttar på sina chassin när helst de känner för't.

Allt annat med chassit är grymt. Men fästena ger mig intrycket att hela chassit var något från prototypstadiet och inte en färdig FD-modell.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det står inte i manualen men om man kan stå ut med att översta och understa fläkten sitter med 2 skruvar istället för 4 så kan man faktiskt få in 3 st 140mm fläktar i framkant.

Permalänk
Medlem

Appropå HDD buren i detta chassi. Jag roterade den så vaggorna pekat mot nätagget istället för ut mot sidan, då vart det gott om plats för kabeldragning längs sidan på chassit och dessutom ser det nästan ut som Fractal Design haft detta i åtanke då skenorna matchade perfekt med skruvhålen även i detta läge. Nackdelen är väl att du måste lossa nätagget och dra ut den en bit bakåt för att byta HDD.

Tips till Fractal Design är att göra så dessa går att dra ut framåt istället, då får du kabeldragningsutrymme och slipper lossa nätagg för att byta diskar. Idag går inte detta så skenorna för fläktarna fram är ivägen, men tror inte det är för svårt att lösa faktiskt.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS