Köpråd för en speldator som går att uppdatera till kommande generation senare

Permalänk

Köpråd för en speldator som går att uppdatera till kommande generation senare

Hej!
Jag försöker få ihop en bra men prisvärd dator som primärt kommer användas för spel och bildredigeringen. Den får gärna klara kommande MS Flight simulator, red dead 2, etc och till sonens växande intresse för spelutveckling. Upplösning 1440 p. Vill också ha stöd för Wi-Fi 6. Budgeten är 17-20k.

Jag kommer nog inte bygga den själv så tips på bästa ställe som bygger på beställning tas också tacksamt emot.

Jag har läst både trådar och kollat på andra tips och landat i detta. Hur tror ni den stämmer in på mina önskemål?

https://www.inet.se/datorbygge/b1159108/datorbygge

Tips tas tacksamt emot!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1159160/16k

Windows kan du köpa och installera själv för 50kr på ebay

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Tridentis:
https://www.inet.se/datorbygge/b1159217/datorbygge

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Dundaj: Datorn du snickrade ihop liknar vad jag var intresserad av.
Inet har en Taurus som är snarlik. Stora skillnaden är att den har 500GB minne, men i gengäld får man windows köpt och installerad om det var så att köparen ville ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maloocat:

@Dundaj: Datorn du snickrade ihop liknar vad jag var intresserad av.
Inet har en Taurus som är snarlik. Stora skillnaden är att den har 500GB minne, men i gengäld får man windows köpt och installerad om det var så att köparen ville ha det.

Antar att det är denna du tänker på? https://www.inet.se/produkt/1511019/taurus-gaming-rx-5700-xt

Dels så har den en b-450 bräda som inte har Wifi 6 som TS hade som önskemål. Vidare har den en usel ssd, ett icke namngett nätaggregat som kan vara vilket skräp som helst (vilket jag antar att det är eftersom dom inte skriver vad det är för modell), datorn kommer med stockkylare till cpu'n så den kommer låta son ett stridsflygplan, sen har grafikkortet en rätt dålig och även högljudd fläkt (om jag inte missminner mig), grafikkortet går i alla fall inte att jämställa med ett av de bästa RX 5700 XT som länkades tidigare. Kort sagt kan man säga att de tummat på så gott som varenda komponent som de har kunnat för att pressa ner priset. Även chassit är inte i närheten av lika bra som ett P400A som har ett grymt luftflöde, chassit som medföljer här har knappt några hål för i frontpanelen för att suga in luft och ger därför ett rätt kasst luftflöde. Sammanfattningsvis kan man säga, att det precis som alltid inte finns några genvägar, det bästa är helt enkelt att sätta ihop delar själv, då kan man köpa delar som är prisvärda för stunden och passar just ens egna behov

Den dator som @Dundaj länkade var verkligen mycket bättre. Det enda jag skulle byta ut på den är ram-minnen, där skulle jag rekommendera 3600mhz, de kostar ett par hundra extra men ger upp till 10% bättre prestanda i vissa spel. Skulle även slänga in en billig 120mm fläkt för utblås i bak då P400A endast kommer med tre fläktar för insug men inga för utblås.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Tack för infon!
Nu känner jag mig ännu mer peppad på att bygga ihop en själv. Kanske snor en av de rekommenderade 😁

Permalänk

@Dundaj:
Tack för bra tips. Ser att du istället valt en annan kyllösning för processorn, tänker du att det räcker med den du valt och att det är onödigt med vätskekylare?
Är 3700X värd prisskillnaden tycker du?

@Fenrisulvfan:
Tack för tips, är det onödigt med 3600X? Skiljer inte så mycket i pris till 3600. Sen är grafikkortet inte ett XT. Är det också onödigt?

@JohanFlodqvist:
Bra tips om minnen och fläkt. Tycker du också att Dunadjs är mycket bättre än mitt förslag? Dvs utan vätskekylning och med 3700X

Permalänk
Medlem

@Tridentis: 3600X kommer visserligen med en bättre kylare än 3600, men om du inte ska överklocka så spelar det ingen roll och ska du överklocka vill du nog ha något bättre.

5700 XT är kanske 10-15% bättre än 5700 men just nu 25-30% dyrare, behöver man det där lilla extra så ska det gå att lägga in ett grafikkorts BIOS på 5700 så att det presterar som ett 5700XT, det är dock inte utan risk så kanske inte något man vill göra.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@Dundaj:
Tack för bra tips. Ser att du istället valt en annan kyllösning för processorn, tänker du att det räcker med den du valt och att det är onödigt med vätskekylare?
Är 3700X värd prisskillnaden tycker du?

@Fenrisulvfan:
Tack för tips, är det onödigt med 3600X? Skiljer inte så mycket i pris till 3600. Sen är grafikkortet inte ett XT. Är det också onödigt?

@JohanFlodqvist:
Bra tips om minnen och fläkt. Tycker du också att Dunadjs är mycket bättre än mitt förslag? Dvs utan vätskekylning och med 3700X

Jag skulle absolut föredra bygget som @Dundaj satte ihop. I ditt bygge har du dels ett moderkort som är onödigt dyrt, det kommer inte märkas någon skillnad ändå. Sen har du ett P400S istället för ett P400A och skillnaden på luftflöde är enormt eftersom P400A har en meshfront som gör att det har ett grymt luftflöde medan P400S har en sluten fronpanel som gör att luflödet är sånär obefintligt. Här kan du se en jämförelse:
https://youtu.be/ZfXQQZtD_SI

Vad gäller vattenkylaren ser jag ingen anledning att ha den typen av kylare för en cpu som ändå inte blir särskilt varm om man har en duglig luftkylare, då är det mycket vettigare att lägga de extra pengarna på en 3700X som ju kommer att generera en fin prestandaökning. Möjligtvis att du skulle kunna köra på en Noctua nh-d15 istället om du vill att kylaren ska vara riktigt tyst samtidigt som den håller cpu'n runt 60C under load.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@Fenrisulvfan
Tack, det var bra info. Slits lite mellan att välja något bättre än 3600 som kanske 3700X men känns lite onödigt om jag kan uppgradera till 4X00 längre fram. Angående grafiken så låter det ju lite intressant att det går att kräma ut mer av 5700 om man vågar. Kanske smart att ta ett utan XT och fundera på next gen Navi kort när de kommer i framtiden.

@JohanFlodqvist
Tack! Ovärdeligt tips kring chassit, den skillnaden hade jag inte koll på jag väljer ett P400A istället.

Angående moderkortet så vill jag gärna ha Wifi 6 så därav mitt val men det kanske finns bättre sätt än via det inbyggt på moderkortet. X570 känns som en bra krets då jag förstått det som det kommer klara nästa generation CPU/GPU.

Angående kylare så var det lite på grund av eventuell uppgradering framåt som jag valde den men det går ju att köpa när det är dags för eventuell uppdatering i framtiden så där går det ju att spara någon krona om den är onödig i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@Fenrisulvfan
Tack, det var bra info. Slits lite mellan att välja något bättre än 3600 som kanske 3700X men känns lite onödigt om jag kan uppgradera till 4X00 längre fram. Angående grafiken så låter det ju lite intressant att det går att kräma ut mer av 5700 om man vågar. Kanske smart att ta ett utan XT och fundera på next gen Navi kort när de kommer i framtiden.

@JohanFlodqvist
Tack! Ovärdeligt tips kring chassit, den skillnaden hade jag inte koll på jag väljer ett P400A istället.

Angående moderkortet så vill jag gärna ha Wifi 6 så därav mitt val men det kanske finns bättre sätt än via det inbyggt på moderkortet. X570 känns som en bra krets då jag förstått det som det kommer klara nästa generation CPU/GPU.

Angående kylare så var det lite på grund av eventuell uppgradering framåt som jag valde den men det går ju att köpa när det är dags för eventuell uppdatering i framtiden så där går det ju att spara någon krona om den är onödig i dagsläget.

Jag missade att det andra moderkortet inte hade wifi, så det moderkort du valde är således att föredra och är ju ett väldigt bra moderkort, men det kostar också där efter. Vad gäller kylaren så kan jag lova att en Noctua nh-d15 klarar vilken cpu som helst, även om du vill överklocka, jag sticker ut hakan och säger att det är den bästa kylaren genom alla tider sett till prestanda kontra kostnad, den klarar allt som inte kräver extrem kylning och då tror jag i ärlighetens namn inte att den kylare du valt heller skulle räcka till. Notera dock att du måste placera den ena fläkten till vänster istället för till höger för att få plats i chassit, det påverkar dock inte prestandan (kör denna setup själv).

Här är en jämförelse mellan vattenkylning och luftkylning: https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag missade att det andra moderkortet inte hade wifi, så det moderkort du valde är således att föredra och är ju ett väldigt bra moderkort, men det kostar också där efter. Vad gäller kylaren så kan jag lova att en Noctua nh-d15 klarar vilken cpu som helst, även om du vill överklocka, jag sticker ut hakan och säger att det är den bästa kylaren genom alla tider sett till prestanda kontra kostnad, den klarar allt som inte kräver extrem kylning och då tror jag i ärlighetens namn inte att den kylare du valt heller skulle räcka till. Notera dock att du måste placera den ena fläkten till vänster istället för till höger för att få plats i chassit, det påverkar dock inte prestandan (kör denna setup själv).

Här är en jämförelse mellan vattenkylning och luftkylning: https://www.youtube.com/watch?v=vw4HONEkj4s

@JohanFlodqvist
Tack igen, för bra tips om kylningen!

Vad ör din kommentar kring cpu/gpu? Är det värt att ta en snabbare processor nu eller ta en billig och uppdatera senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@JohanFlodqvist
Tack igen, för bra tips om kylningen!

Vad ör din kommentar kring cpu/gpu? Är det värt att ta en snabbare processor nu eller ta en billig och uppdatera senare?

Det beror på hur pigg du är på att uppgradera sen. Om du tycker att det är enkelt och kanske till och med roligt, då hade jag kört på en Ryzen 3600 nu och sen uppgraderat till nya Ryzen 4000 sen när de kommer, du får säkert tillbaka minst helften av pengarna från din 3600 sen ändå, det har ju varit en omåttligt populär cpu och jag tror folk kommer stå på kö för att köpa upp dom i andra hand sen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kör du med en AMD processor så välj lite snabbare minnen. 3600 är ofta rekommenderat. Du kan även få tag på OS mycket billigare än vad som säljs i butik. Köp via nätet istället, typ Ebay, Amazon eller någon annan sida.

Såg att du tvivlar på att bygga själv. Dock kan du spara en hel del pengar genom att göra detta. I sådant fall rekommenderar jag dig att använda Komponentkoll. Du väljer helt enkelt dina delar och sedan visar sidan var du kan få tag på det billigast i Sverige. Det går även att få det ännu billigare genom att beställa från utlandet. Kolla denna guide i sådant fall.

Det är inte alltför komplicerat att bygga ihop en dator för första gången då det finns många bra guider på nätet. Är väldigt svårt att ha sönder något så länge du inte är vårdslös med delarna och tänker på att grunda dig. Ifall du väljer att bygga själv så behöver du endast en plan yta, typ ett bord(golv går bra också), samt ett ESD band.

Är bra att lära sig att bygga dator om man inte köper färdigbyggt. Då är du mer bekväm med att felsöka också ifall någon komponent går sönder(sällsynt men det händer). Kan spara både tid och pengar jämfört med att skicka in en hel dator på felsökning. Sedan är det ju mer speciellt att bygga ihop själv än att få produkten levererad färdig.

Största bonusen med att spara pengar är att du kan spendera skillnaden på lite bättre delar, såsom mer RAM eller bättre grafikkort/processor. 5700XT är ett väldigt bra val dock. Med pengarna du sparar så skulle jag välja en större SSD av M.2 varianten, eller åtminstone en M.2 i samma storlek. De är betydligt snabbare, samt inte så farlig mer dyra i jämförelse med vanliga SSD's.

Permalänk
Medlem

Tjena, jag har inte så mycket att tillföra annat än ett par saker. Lägg inte mer än du behöver på CPU-kylare ifall du inte ska överklocka eller på moderkortet ifall det inte är några funktioner som verkligen behövs. Komponenter du kan ta med dig till nästa bygge är isåfall viktigare, som grafikkort och skärm.
Grafikkortet (GPU) är antagligen den viktigaste komponenten tätt följd av skärmen, ifall du vill köra i 1440p. Dessa är ju också komponenterna som kostar mest.

Den senaste skärmen jag köpte var en 27” Acer Predator med isp-panel och 1440p, och jag har aldrig haft en så bra skärm i den pris och prestandaklassen. Jag gjorde en sökning på inte och skulle nog kunna rekommendera vilken som helst av de skärmarna. Tänk på att Freesync är för AMD och G-SYNC för nVidia-kort.
https://www.inet.se/kategori/1086/26-29?filters=%7B%220%22%3A...

Lycka till

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk

@JohanFlodqvist:
Tack igen, jag tänker mig att det är kul att uppgradera senare vid behov och börjar nog med ett 3600
Jo, lite osäker på om jag förstår det där med att på NH-D15 så behöver den ena fläkten placeras till höger istället för till vänster. Är det självklart när man har det framför sig?

@zin:
Tack för minnestipset jag väljer snabbare. Mycket bra tips med komponentkoll. Sparar en hel del pengar och jag blev lite inspirerad att bygga den själva. Har bytt en del hårddiskar, minnen och så tidigare men inte hel hel dator. Tror det kan bli kul, men en dum fråga; följer alla kablar/skruvar och så med eller behöver jag skaffa dem själv? Andra bra tips på vad jag behöver utöver ESD band tas tacksam mot.
Angående annan SSD. Har du något bra exempel? Verkar vara lite av en djungel med olika hastigheter trots samma gränssnitt.

@Wiggin:
Tack för bra tips! Jag hittade en ASUS nitro 27" IPS som var nedsatt men som precis försvann så nu 1K dyrare...

Alla:
Just nu ser mitt bygge ut såhär givet allas mycket bra feedback!
Passade på med 32 GB ram eftersom moderkortet bara har 2 platser men wifi 6...

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black RGB 32GB (2x16GB) (1 990 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (879 kr hos Elgiganten)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Summa: 22 049 kr

Börjar det närma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@JohanFlodqvist:
Tack igen, jag tänker mig att det är kul att uppgradera senare vid behov och börjar nog med ett 3600
Jo, lite osäker på om jag förstår det där med att på NH-D15 så behöver den ena fläkten placeras till höger istället för till vänster. Är det självklart när man har det framför sig?

@zin_90:
Tack för minnestipset jag väljer snabbare. Mycket bra tips med komponentkoll. Sparar en hel del pengar och jag blev lite inspirerad att bygga den själva. Har bytt en del hårddiskar, minnen och så tidigare men inte hel hel dator. Tror det kan bli kul, men en dum fråga; följer alla kablar/skruvar och så med eller behöver jag skaffa dem själv? Andra bra tips på vad jag behöver utöver ESD band tas tacksam mot.
Angående annan SSD. Har du något bra exempel? Verkar vara lite av en djungel med olika hastigheter trots samma gränssnitt.

@Wiggin:
Tack för bra tips! Jag hittade en ASUS nitro 27" IPS som var nedsatt men som precis försvann så nu 1K dyrare...

Alla:
Just nu ser mitt bygge ut såhär givet allas mycket bra feedback!
Passade på med 32 GB ram eftersom moderkortet bara har 2 platser men wifi 6...

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black RGB 32GB (2x16GB) (1 990 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (879 kr hos Elgiganten)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Summa: 22 049 kr

Börjar det närma sig?

Gör så här istället: Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI (2 899 kr hos Inet)
RAM: ADATA XPG SPECTRIX GREY D41 DDR4 2x16GB 3200Mhz (1 549 kr hos NetOnNet)
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB (1 590 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (879 kr hos Elgiganten)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Summa: 21 358 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@JohanFlodqvist:
Tack igen, jag tänker mig att det är kul att uppgradera senare vid behov och börjar nog med ett 3600
Jo, lite osäker på om jag förstår det där med att på NH-D15 så behöver den ena fläkten placeras till höger istället för till vänster. Är det självklart när man har det framför sig?

@zin_90:
Tack för minnestipset jag väljer snabbare. Mycket bra tips med komponentkoll. Sparar en hel del pengar och jag blev lite inspirerad att bygga den själva. Har bytt en del hårddiskar, minnen och så tidigare men inte hel hel dator. Tror det kan bli kul, men en dum fråga; följer alla kablar/skruvar och så med eller behöver jag skaffa dem själv? Andra bra tips på vad jag behöver utöver ESD band tas tacksam mot.
Angående annan SSD. Har du något bra exempel? Verkar vara lite av en djungel med olika hastigheter trots samma gränssnitt.

@Wiggin:
Tack för bra tips! Jag hittade en ASUS nitro 27" IPS som var nedsatt men som precis försvann så nu 1K dyrare...

Alla:
Just nu ser mitt bygge ut såhär givet allas mycket bra feedback!
Passade på med 32 GB ram eftersom moderkortet bara har 2 platser men wifi 6...

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black RGB 32GB (2x16GB) (1 990 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15 (879 kr hos Elgiganten)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Summa: 22 049 kr

Börjar det närma sig?

Ja nu börjar det ju se riktigt bra ut! Släng på en extra 120mm fläkt för utblås i bak bara så ser det ut att vara good to go.

Angående fläkten på cpu-kylaren så sitter det normalt sett en i mitten på heatsinken samt en till höger. Det fläkten som normalt sätt brukar sitta på höger sida kommer inte få plats på grund av ram-minnena gör att den hamnar så långt upp att du inte kan sätta på sidpanelen. Istället får man helt enkelt montera den på vänster sida där man inte har några ram-minnen och fläkten slår därför inte i sidpanelen

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@Dundaj:
Stort tack för förslaget!
Tyvärr har det moderkortet inte wifi 6 (ax)
Tänker du att ramminnet inte behöver vara 3600?

@JohanFlodqvist:
Tack!
Det som gör mig lite osäker på NH-D15 är att chassiet säger maxhöjd cpukylare 160 mm och att höjden på D15 är 165 mm. Löses det med att flytta fläkten (tänker att det är snarare bredden som ändras genom att byta sida). Räcker det med en NH-U12S? (verkar passa). Eller så verkar även D15S fungera i höjd.

Permalänk

Efter lite mer efterforskningar och önskemål att köpa allt från ett ställe (för enkelhetens skull) och väldigt stor hjälp från alla här blev det till slut denna setup.

Stort tack för all hjälp! Hoppas jag inte gjort bort mig nu, men de har fria returer

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (2 090 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S (899 kr hos Inet)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Fläkt: Noctua NF-P12 120mm (229 kr hos Inet)
Summa: 22 398 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@zin_90:
Tack för minnestipset jag väljer snabbare. Mycket bra tips med komponentkoll. Sparar en hel del pengar och jag blev lite inspirerad att bygga den själva. Har bytt en del hårddiskar, minnen och så tidigare men inte hel hel dator. Tror det kan bli kul, men en dum fråga; följer alla kablar/skruvar och så med eller behöver jag skaffa dem själv? Andra bra tips på vad jag behöver utöver ESD band tas tacksam mot.
Angående annan SSD. Har du något bra exempel? Verkar vara lite av en djungel med olika hastigheter trots samma gränssnitt.

Skruvar ska följa med. En magnetisk skruvmejsel är också bra att ha, så slipper du färre tappade skruvar. När det kommer till SSD beror det på vad du använder datorn till. Höga hastigheter är inte så användbart om du bara använder datorn till spel och vanligt användande. Flyttar du dock många filer, t.ex. om du videoredigerar, så är högre hastighet önskvärt. SSD som systemdisk påverkar starttider för din dator, samt laddningstider i spel(typ GTA5) som du har installerade på SSD'n.

Skrivet av Tridentis:

Efter lite mer efterforskningar och önskemål att köpa allt från ett ställe (för enkelhetens skull) och väldigt stor hjälp från alla här blev det till slut denna setup.

Stort tack för all hjälp! Hoppas jag inte gjort bort mig nu, men de har fria returer

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (2 090 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S (899 kr hos Inet)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Fläkt: Noctua NF-P12 120mm (229 kr hos Inet)
Summa: 22 398 kr

Kollade lite snabbt och det ser bra ut. Kan dock bli tight med att installera CPU kylaren. Men det ska gå. Hade personligen valt en större SSD, typ en Intel 660P. Är tusenlappen dyrare men då får du dubbelt så mycket utrymme. Hastigheten på den är ungefär hälften i jämförelse, men det är fortfarande mycket snabbare än de snabbaste vanliga SSD's. Är i överlag bra pris för storleken och prestandan du får.

En större SSD är mer framtidssäker med tanke på att spel blir större varje år. De spel som gynnas mest av en SSD tenderar att vara spel som tar upp en hel del plats. Ta GTA5 som exempel. Det är ett 7 år gammalt spel som tar upp 65GB. Det är inte ovanligt att se vissa spel nå 100GB, även om de flesta inte gör det. Även spel runt 30GB stora tar snabbt upp plats. Så utrymmet går åt fort om man inte föredrar att avinstallera sina spel varje gång man har kort om utrymme, för att sedan behöva installera om dem när man vill spela dem igen. Då är det skönare att köra på 2TB så man slipper krångla. Spelar du dock endast ett par enstaka spel så klarar du dig gott med 1TB.

Lycka till med bygget!

Edit: Denna SSD är ett mycket bättre val än den jag först rekommenderade. Endast ett par hundralappar dyrare, den är snabbare och har längre livslängd. 3115 TBW mot Intel's 400 TBW.

gav en dålig SSD rekommendation, så fixade detta :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@Dundaj:
Stort tack för förslaget!
Tyvärr har det moderkortet inte wifi 6 (ax)
Tänker du att ramminnet inte behöver vara 3600?

@JohanFlodqvist:
Tack!
Det som gör mig lite osäker på NH-D15 är att chassiet säger maxhöjd cpukylare 160 mm och att höjden på D15 är 165 mm. Löses det med att flytta fläkten (tänker att det är snarare bredden som ändras genom att byta sida). Räcker det med en NH-U12S? (verkar passa). Eller så verkar även D15S fungera i höjd.

Japp och den behöver 165mm i originalkonfigurationen, men med fläkten till vänster funkar det i ett P400A, jag kör så själv, såhär ser det ut i min burk:

Såg att du nu beställr en nh-d15s och betalat lite mer för det. Grejen är att det är exakt samma kylare, men med endast en fläkt. Då är det bättre att köra en vanlig nh-d15 och använda den ena fläkten i toppen på chassit om man så önskar.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

Efter lite mer efterforskningar och önskemål att köpa allt från ett ställe (för enkelhetens skull) och väldigt stor hjälp från alla här blev det till slut denna setup.

Stort tack för all hjälp! Hoppas jag inte gjort bort mig nu, men de har fria returer

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (1 985 kr hos Komplett)
Grafikkort: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC (4 590 kr hos NetOnNet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400A Black (799 kr hos Inet)
Moderkort: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI (2 690 kr hos NetOnNet)
RAM: HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) (2 090 kr hos Webhallen)
SSD: Corsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 960GB (2 049 kr hos Webhallen)
PSU: Seasonic Focus GX 750 750W (1 199 kr hos NetOnNet)
CPU-kylare: Noctua NH-D15S (899 kr hos Inet)
Skärm: Acer 27" Nitro VG270UP QHD IPS 144 Hz (4 490 kr hos Inet)
Tangentbord: SteelSeries Apex 3 (849 kr hos Inet)
Mus: Asus ROG Strix Impact II (529 kr hos Webhallen)
Fläkt: Noctua NF-P12 120mm (229 kr hos Inet)
Summa: 22 398 kr

Såg nu att du kör med P400A (non rgb varianten) då ingår endast två fläktar, en monterad fram och en bak. För bästa luftflöde är det att föredra att ha tre fläktar fram och en eller två i bak/toppen https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

Lycka till med bygget och hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@zin:
Stort tack för tipsen! Jag kommer nog inte ha så många spel men får mentalt ställa in mig på att köpa mer disk senare.

@JohanFlodqvist:
Tack återigen! Gick faktiskt in och ändrade i beställningen efter dina kommentarer, blir ett P400A D-RGB istället och D15 utan s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tridentis:

@zin_90:
Stort tack för tipsen! Jag kommer nog inte ha så många spel men får mentalt ställa in mig på att köpa mer disk senare.

@JohanFlodqvist:
Tack återigen! Gick faktiskt in och ändrade i beställningen efter dina kommentarer, blir ett P400A D-RGB istället och D15 utan s

Härligt, hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.