Permalänk
Medlem

Grådassig bild med Nvidia Shield Pro

Köpte nyss en Nvidia Shield Pro och är väldigt nöjd med snabbheten, fjärrkontrollen och lite annat. Dock inte när det gäller bildkvalité.

Kör mot en Sony XE9305 (HDMI 2 med High speed-kabel och utökad HDMI aktiverad i inställningar) och bilden i inbydga apparna (både Netflix och Kodi) blir klart bättre i TV:ns appar. Framförallt syns svärtan som grådassig i Shielden. Shielden har också en vana att aktivera Dolby Vision i inställningar trots att SD-material körs.

Jag kör samma bildinställningar i TV:n på shield och inbyggd appar och har försökt ändra upplösning och vissa färgskalpr i Shielden utan bättring.

Antar att jag bör köpa ny HDMI-kabel. Andra förslag?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Har du testat att justera Dynamic range under Adcanved display settings? Det låter nämligen som att den kanske visar material som är Limited Range inom en Full Range-färgskala. Det kan också vara värt att dubbelkolla hur din TV är inställd.

Jag tvivlar på att det har något att göra med din kabel så länge du får bild i den upplösning och uppdateringsfrekvens du vill. Problem med kablarna brukar ge andra typer av problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du testat att justera Dynamic range under Adcanved display settings? Det låter nämligen som att den kanske visar material som är Limited Range inom en Full Range-färgskala. Det kan också vara värt att dubbelkolla hur din TV är inställd.

Jag tvivlar på att det har något att göra med din kabel så länge du får bild i den upplösning och uppdateringsfrekvens du vill. Problem med kablarna brukar ge andra typer av problem.

Ja och med tanke på att det är problem med 1080p så tänker jag att det kanske inte bör vara kabeln?

Dynamic range är gråmarkerad och går inte att ändra i Shielden.

Jag tycker också att bilden överlag är sämre. Texten på Netflix är exempelvis inte lika "klar".

Jag vet inte hur mycket det framgår men bilden på shielden är mer suddig/rutig.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Att funktionen är utgråad beror tydligen på att färgrymden inte är RGB, troligen för att HDR är aktivt. Varför kör du den inte i 4K förresten? Det är självklart att det blir suddigt om du inte kör den i rätt upplösning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Kabeln her inte dessa problem utan det handlar om att matcha nivåer. Att den inbyggda appen ser skarpare ut beror på att den troligtvis kör 4K och du verkar köra 1080p (?) ut ur Shielden.

Annars är detta med ljusare svärta typiskt för icke-matchande signalnivåer. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att funktionen är utgråad beror tydligen på att färgrymden inte är RGB, troligen för att HDR är aktivt. Varför kör du den inte i 4K förresten? Det är självklart att det blir suddigt om du inte kör den i rätt upplösning.

Funktionen är alltid utgråad, oavsett material och den körs i 4K. Och detta är ej vid HDR-material.

Edit: Ändrar jag till RGB så kan detta väljas. Dock visas ingen bild vid RGB och 4K. Bara vid 1080p.

Skrivet av Laxpudding:

@Shakermaker: Kabeln her inte dessa problem utan det handlar om att matcha nivåer. Att den inbyggda appen ser skarpare ut beror på att den troligtvis kör 4K och du verkar köra 1080p (?) ut ur Shielden.

Annars är detta med ljusare svärta typiskt för icke-matchande signalnivåer. Går igenom det här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Jag uttryckte mig klumpigt. Jag kör den i 4K men det ser ändå suddigt (och grådassigare) ut på Shield men ej i TV:ns appar.

(1080p var mer menat som att det inte bör vara kabeln då den borde orka med sådant material.)

Jag tycker jag provat att ändra massor av nivåer utan lycka men får prova mer ikväll. Måste man starta om appen och/eller enheten efter att man ändrar nivåer?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

Måste man starta om appen och/eller enheten efter att man ändrar nivåer?

Förmodligen. Kanske inte. Testa. Jag brukar starta om hela klabbet för att vara på det säkra.

Permalänk
Medlem

Var en enkel lösning till slut:
HDMI video range till auto i TV:n inställningar löste biffen.

Netflix är dock fortfarande lite oskarp i texter. Gissningsvis har de skapat appen i lägre upplösning...?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1