Cyberpunk 2077-visning försenas två veckor

Permalänk
Melding Plague

Cyberpunk 2077-visning försenas två veckor

CD Projekt RED försenar nästa veckas visning av Cyberpunk 2077 till den 25 juni, med hänvisning till de pågående oroligheterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som att jag inte bryr mig speciellt mycket, har redan väntat i 7 år så kan vänta lite till

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer bli fantastiskt kul att se reaktionerna på sidor som 9gag och flashback när de inser att CDPR står bakom BLM

Blir kul att se spelet också såklart. så länge de inte försenar släppet i höst så är det lugnt för mig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Om det fanns oenigheter kring om man skulle köpa spelet eller inte så är detta en perfekt motvikt för att inte köpa spelet längre.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk

Ännu en anledning till att köpa spelet!

Visa signatur

Dator1: Intel I5 3570K @4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 16GB 1600Mhz DDR3 | ASRock Z77 Extrem4-M | Sapphire VEGA 64 NITRO+ | Be Quiet! Power Zone 850W | Crucial BX100 250GB | 2TB HDD | Phanteks P400D

Dator2: x5650 @3.8Ghz | Corsair H70 + Noctua NF-P12 | Corsair 6GB | ASUS x58 p6t Deluxe v2 | GTX260 | Corsair 60GB SSD | Fractal Design Define R3 | Corsair HX750

Ljud: DT 770 PRO 250ohm | Sound Blaster X3 | Samson G-Track

Permalänk
Medlem

Krig och svält: I sleep
Upplopp i USA: delay! delay! delay! Lives matter!

Är som vanligt. Man är rädd för att förlora försäljning, exposure och hype

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

200,000 döda Amerikanare av Corona, Ekonomin helt kollapsad: I sleep
En efterbliven polis som agerar felaktigt: DELAY, DELAY, DELAY IMPORTANT EVENT, MUST PROTEST.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Om det fanns oenigheter kring om man skulle köpa spelet eller inte så är detta en perfekt motvikt för att inte köpa spelet längre.

Med den attityden antar jag att du och likasinnade kommer att sluta spela spel helt och hållet framöver med tanke på att alla spelgiganter har sagt samma sak https://www.gamesradar.com/sony-microsoft-activision-and-many...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Det är akuta-oroligheter i andra delar av världen också, borde vara pause fram tills vi förlorar jordens resurser och tittar på varandra och inser hur mycket vi måste hjälpa och bry oss om varann.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Som sagt innan... Tusentals dör av Corona i USA men så fort någon kastar en flaska genom ett fönster så får de styrande skrämselhicka och allt måste försemas... CDPR är ju rädda att förlora hype om sin produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matt76:

Med den attityden antar jag att du och likasinnade kommer att sluta spela spel helt och hållet framöver med tanke på att alla spelgiganter har sagt samma sak https://www.gamesradar.com/sony-microsoft-activision-and-many...

Det som lämnar illa smak i munnen är att ingenting sköts upp under Hong Kong-oroligheterna för länge sedan eller på sistone. Det hela påminner mer om Blizzards drag när de ville fjäska för Kina, som nog inte behöver påminnas om deras problem med mänskliga rättigheter, för att spelmarknaden där är så stor. Denna gång är det flera spelbolag med USA som visar sig vara deras största spelmarknad.

Förstå alltså att de (de stora spelbolagen just nu) INTE gjorde ett skvatt åt de mänskliga rättigheter som kränks dagligen i Kina. Så länge det finns pengar att tjäna eller att undvika att förlora så är alla företag villiga att köra med detta som på ytan kan se ut som "sunt förnuft" men under ytan så upptäcks även det selektiva hyckleriet. Det är nog det en hel del reagerar på utan att vara negativt inställda annars mot mänskliga rättigheter.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

De har lagt ner väldigt mycket pengar och tid på spelet. Självklart vill de visa upp spelet vid absolut bästa tidpunkt. det är riktiga pengar vi pratar om här som de går miste om anars.

Permalänk
Inaktiv

@matt76: De flesta giganterna gör ju inte bra spel längre, de har inte gjort det på flera år. Jag har inte köpt ett större spel sedan The Witcher 3 (2015), även om jag sett nyare spel på twitch/youtube ibland. Med andra ord, ingen större förlust där. Det är mellanstora och små spel som gäller nu för tiden, iaf för min del. Det finns gott om andra utvecklare för sånt, inte nu för att alla dessa är änglar heller dock, och man försöker naturligtvis vara försiktig med vad man stödjer nu för tiden. Man tackar och bockar till Blizzard som hjälpte en att sluta knarka WoW med deras vansinniga beteende, och lämna skräpet bakom en, har inte ens deras launcher installerad nu för tiden eftersom att jag inte är intresserad av deras andra spel. Inte för att CD Projekt är på samma nivå av dumheter.. ännu iaf; "No King Rules Forever".

De är en av få spelutgivare jag respekterar idag, godhetssignalering ser dock inte bra ut vart det än kommer ifrån. Blizzard blir ju bl.a. bombarderad på twitter med påminnelser från arga människor om hur de hanterade Hong Kong fiaskot efter att de godhetssignalerade om dessa protester i USA. Det enda CD Projekt behövde göra var att annonsera en fördröjning, be om ursäkt för besväret och sedan hålla tyst. Hade sett oerhört mycket bättre ut. Hur som helst, det är inte hela världen när en utgivare gör bort sig ibland, alla gör vi misstag (edit: även om ens tolerans för detta har minskat på senare år så som spelindustrin uppför sig rent allmänt). Det är när de börjar göra det om och om igen som man börjar tänka om. Har t.ex inte köpt ett enda EA spel sedan Battlefield 3 (2011) och kommer förmodligen aldrig att göra det igen av flera skäl. Kunde inte vara nöjdare med detta beslutet.

Vad gäller Cyberpunk 2077, var redan tveksam på detta spelet för att jag är ganska less på open world spel vid detta laget. Köper det förmodligen inte fullpris iaf, kanske under någon steam/GOG sale. Misstänker det är överhypat som mycket annat, så kommer nog vilja se någon twitch streamer spela det innan jag bestämmer mig. Nåväl, smaken är som baken, kommer dock inte sluta spela spel än på ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det som lämnar illa smak i munnen är att ingenting sköts upp under Hong Kong-oroligheterna för länge sedan eller på sistone. Det hela påminner mer om Blizzards drag när de ville fjäska för Kina, som nog inte behöver påminnas om deras problem med mänskliga rättigheter, för att spelmarknaden där är så stor. Denna gång är det flera spelbolag med USA som visar sig vara deras största spelmarknad.

Förstå alltså att de (de stora spelbolagen just nu) INTE gjorde ett skvatt åt de mänskliga rättigheter som kränks dagligen i Kina. Så länge det finns pengar att tjäna eller att undvika att förlora så är alla företag villiga att köra med detta som på ytan kan se ut som "sunt förnuft" men under ytan så upptäcks även det selektiva hyckleriet. Det är nog det en hel del reagerar på utan att vara negativt inställda annars mot mänskliga rättigheter.

Allt som händer i USA är stort och det som händer i andra länder är en liten rubrik i en tidning, så har det varit rätt länge.

Givetvis är det som händer i USA helt för jävligt men ibland kan saker och ting göras större än vad de faktiskt är av media.
Att flytta fram en visning av ett framtida spel känns faktiskt löjligt men kan också vara en chans för företaget att visa att de tar ställning och samtidigt köpa sig mer tid att visa upp något bra. Kanske var det samma sak med Sony, de var inte riktigt färdiga för en presentation och hade något att skylla på för att flytta fram presentationen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Självklart att de skjuter fram visningen då de kommer att få en bråkdel av uppmärksamheten nu än om det inte vore upplopp i USA. Vill du få maximal uppmärksamhet så måste du planera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swurre2019:

CDPR är ju rädda att förlora hype om sin produkt.

Varför klagar du då? Förstår inte varför du är så arg? Gå vidare och vänta som alla andra behöver göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Om det fanns oenigheter kring om man skulle köpa spelet eller inte så är detta en perfekt motvikt för att inte köpa spelet längre.

Du tänker bojkotta spelet för att spelstudion tycker att svarta har ett värde och inte förtjänar att dödas just för att de är svarta?

ok...

Permalänk
Medlem

Folk verkar tro att alla dessa företagen som google etc bryr sig om orsaken till vad det är som sker och därför de ställer in. Vart ligger logiken i detta? Så deras anställda kan ge sig ut och protestera? Nej inte direkt.

Det handlar om pengar. Just nu är all form av media etc dominerat av det som sker i USA och på andra ställen i världen.

Logiskt ekonomiskt beslut, vilket inte är något fel i mina ögon direkt.
Bara vänta.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att CDPR som många andra företag visar någon form av support bara för att dom borde mer än att de faktiskt vill eller bryr sig. Det som de gissningsvis i första laget tänker på är att halva USA är ute på gatorna och skränar istället för att sitta hemma och titta på eventet som skulle ägt rum inom kort. USA är ju en stor marknad varför det är viktigt att anpassa sig efter avvikande situationer.

Däremot förstår jag inte folk som bojkottar sådana småsaker som en liten försening av ett event. Om Jensen Huang hade haft på sig en grön läderjacka vid nästa keynote istället för svart är jag säker på att flera i den här tråden hade bojkottat dem också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Perfekt. Jag har inte tid att grotta ner mig i löpmeter efter löpmeter med text och timmar av videoklipp just nu. Så mig passar det bra.
Även om jag såklart även längtar efter spelet.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att CDPRs inlägg är "bra" fram till den sista meningen "Black Lives Matters". Anledningen är inte att det är något fel med betydelsen i frasen i sig, utan är att här tar företaget ställning och stödjer en specifik grupp. Detta gör att man i framtiden kan pressas till att ta ställning för olika grupper och om man inte då gör detta kan det tolkas som att man aktivt är emot denna hypotetiska grupp. Detta riskerar bli en PR-mardröm om man t ex inte visar stöd för en förföljd folkgrupp i Kina för att man inte vill förlora en potentiell stor marknad.
Och om frasen i sig i framtiden skulle börja förknippas mer med våld och upplopp än en legitim kamp för rättvisa är det inte bra att ha den med i sin historik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Kan tänka mig att CDPR som många andra företag visar någon form av support bara för att dom borde mer än att de faktiskt vill eller bryr sig. Det som de gissningsvis i första laget tänker på är att halva USA är ute på gatorna och skränar istället för att sitta hemma och titta på eventet som skulle ägt rum inom kort. USA är ju en stor marknad varför det är viktigt att anpassa sig efter avvikande situationer.

Däremot förstår jag inte folk som bojkottar sådana småsaker som en liten försening av ett event. Om Jensen Huang hade haft på sig en grön läderjacka vid nästa keynote istället för svart är jag säker på att flera i den här tråden hade bojkottat dem också.

Nej, 150+ miljoner amerikaner är INTE ute på gatorna och protesterar. Vi talar om max ett tiotusentals amerikaner i alla delstater, så knappt en miljon allt som allt. Mindre än 0,3% procent av befolkningen är ute och protesterar aktivt. Men jag kan ha fått fel uppfattning oxå av vad jag har sett.

Många (spel)företag vill nog undvika att uppfattas som "tondöva" vilket är varför de väljer att vänta med stora avtäckningar. Idag är dessutom "Blackout Tuesday" så många stora Twitch-streamers streamar knappt, och många YT-kanaler laddar inte upp någon content trots att de annars gör det dagligen (har jag märkt).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Swurre2019:

Som sagt innan... Tusentals dör av Corona i USA men så fort någon kastar en flaska genom ett fönster så får de styrande skrämselhicka och allt måste försemas... CDPR är ju rädda att förlora hype om sin produkt.

Det var nog den mest förenklade beskrivningen av situationen jag läst på hela internet. Grattis!

Massiva protester i mer eller mindre alla stater, i en av världens största marknader. Det är såklart upp till dig att ifrågasätta om spelbolagen ska ta ställning i denna, högst aktuella fråga, eller i andra liknande saker som sker världen över på regelbunden basis. Och slutklämmen, att CDPR är rädda att förlora hype kring sin produkt; med tanke på hur internet har reagerat på dessa förseningar är nog PR-smällen hårdare av att försena sändningen än att faktiskt genomföra den.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

Jag sparar ju lite pengar iallafall, avprenumererat på både Humble Choice och Uplay+ hittills och Cyberpunk släpps ju på Gog.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Att de använder detta som ursäkt att skjuta upp presentationen tyder på att de ligger efter i planeringen. Får se om det innebär ytterligare förseningar på releasedatumet. Sony körde samma sak med PS5 och de är garanterat efter tidsplanen.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att komma ihåg att det hela är reaktioner inte bara på enskilda händlser utan den vidare bilden. Det sägs att mörk hud fördubblar risken att bli skjuten av polis, men om det gäller gripande per tillfälle eller om faktorn att bli gripen är inräknad nämndes inte. För det skulle ju isf annars betyda att risken är mycket lägre, iom att det är betydligt fler som rutinarresteras.

Sen verkar det inte bara vara en fråga om skjutglädje utan även väldigt begränsad utbildning eller fortbildning för vanliga poliser. Speciellt talande var exemplet med en extrainsatt pensionär som trodde han hade en elpistol när han sköt ihjäl en som redan var på väg att bli nedlagd. Demens och maktutövande kanske inte är en toppenkombination, även om de faktiskt bara hade fått ha elpistol.

Skrivet av Vangen:

Det är akuta-oroligheter i andra delar av världen också, borde vara pause fram tills vi förlorar jordens resurser och tittar på varandra och inser hur mycket vi måste hjälpa och bry oss om varann.

Det blir ju aldrig nån cyberpunkframtid med den inställningen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har rensat lite lätt i tråden, se till att inläggen inte glider iväg till angränsade samtalsämnen

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Min fråga i det hela - varför inte bara visa upp spelet på planerat datum och låtsas som ingenting händer runt om. Du gör ju inget uttalande bara för att du INTE väljer att prata om det som händer i världen. Nu har de gått ut med sin Tweet är det ju dels politiskt helt plötsligt, helt i onödan för alla PR människor på CDPR.

Skrivet av Nasso:

Du tänker bojkotta spelet för att spelstudion tycker att svarta har ett värde och inte förtjänar att dödas just för att de är svarta?

ok...

En spelstudio som är baserad i Polen, som skapar spel, som är ute efter att tjäna pengar.

Ja, men låt CDPR bli politiskt involverade i det som händer i USA, varför inte

Skrivet av Jompa79:

Att de använder detta som ursäkt att skjuta upp presentationen tyder på att de ligger efter i planeringen. Får se om det innebär ytterligare förseningar på releasedatumet. Sony körde samma sak med PS5 och de är garanterat efter tidsplanen.

Och om detta inte hade hänt, när tänker du att de hade kommit ut med information om förseningarna?
Jag äter upp min hatt om cyberpunk inte släpps i september . Detta är absolut politiskt uttalande och har ingenting att göra med förseningar. Detta kommer från ett företag som låter dig att skräddarsy ditt kön, really makes you think...

Skrivet av meanh:

Min åsikt är att CDPRs inlägg är "bra" fram till den sista meningen "Black Lives Matters". Anledningen är inte att det är något fel med betydelsen i frasen i sig, utan är att här tar företaget ställning och stödjer en specifik grupp. Detta gör att man i framtiden kan pressas till att ta ställning för olika grupper och om man inte då gör detta kan det tolkas som att man aktivt är emot denna hypotetiska grupp.

Det hade varit mycket klokare med ett generiskt "vi kände inte att det var tid just nu" (eller varför inget alls och bara gå igenom med eventet). Folk blir ju onekligen upprörda av att de tar ställning även i den här tråden, så varför göra det när du är ett bolag som primärt utvecklar dataspel och dessutom från ett annat land i Europa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Och slutklämmen, att CDPR är rädda att förlora hype kring sin produkt; med tanke på hur internet har reagerat på dessa förseningar är nog PR-smällen hårdare av att försena sändningen än att faktiskt genomföra den.

Man kan ju också tänka sig att Sony betalat för att få premiärvisa innehåll från spelet i samband med avtäckandet av PS5, och att CDPR då tvingas skjuta upp sin egen visning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

En spelstudio som är baserad i Polen, som skapar spel, som är ute efter att tjäna pengar.

Ja, men låt CDPR bli politiskt involverade i det som händer i USA, varför inte

Vet inte om jag vill hålla med om att det är politik.... Det handlar om mänskliga rättigheter och rasism.
Tyckte mest att det var en väldigt konstigt slutsats att bojkotta ett företag för att de tar ställning mot rasism och skjuter fram en presentation ett par dagar.