Permalänk
Medlem

Köper parfymer

Hej!
Detta är kanske en lite oväntat sak att söka här, men alla har väl parfymer? Jag haft bra erfarenheter när jag köpt datorrelaterade saker här, så varför inte testa parfymer?

Nu har jag hittat min nya hobby och tänkte utöka min samling lite. Så om någon här har en parfym ni har tröttnat på kanske den kan vara något för mig! Jag har tyvärr inte någon lista på vad jag söker just nu.

Jag tycker att det är kul med lite äldre dofter som inte så många använder längre. Så om du har någon gammal dammig flaska kan det vara något för mig! Även om det bara är en skvätt kvar så är det värt att fråga.

Allt är av intresse, utom sånt som Axe, Van Gils och liknande. De klassiska modehusen är säkra kort!

För att få det lite datorrelaterat, jag har två tangentbord jag kan byta mot parfym för de som gillar byteshandel.

1. Amiga 2000 tangentbord med cherrybrytare, i bra skick.

2. Keytronic Ergoforce med kartong, nästintill nyskick.

Så skriv bara vad ni har i pm eller i kommentarna. Med lite tur för oss båda kan det vara intressant för mig!

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Släpp tanken om Axe, köp Tom Fords Oud Wood. Ingen kommer vilja sälja den i andrahand dock, för den är perfekt. V&R Spicebomb likaså.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Greven.: Jag kunde inte pma men har en del flaskor med olika mängder, en del fulla.
D&G The One
Jean Paul Gaultier
Armani Sport Code
RL Polo Blue
Gucci Guilty
Versace Eros
Diesel

Permalänk
Medlem

Kan en Issey Miyake ”L'Eau d'Issey Pour Homme”, EdT vara något?

Permalänk
Medlem

Chanel Allure Homme Sport EdT, intressant?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Släpp tanken om Axe, köp Tom Fords Oud Wood. Ingen kommer vilja sälja den i andrahand dock, för den är perfekt. V&R Spicebomb likaså.

Man får ju fler tjejer med Axe, det har jag sett på TV! Tom Ford Oud Wood är riktigt fin, men den får jag vänta med. Tänkte börja med att hans kreationer från tiden på Gucci och YSL

Spicebomb har jag inte fått tag på än, verkar vara något folk håller hårt i. Får vara nöjd med min Spicebomb Extrême ett tag till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

@Greven.: Jag kunde inte pma men har en del flaskor med olika mängder, en del fulla.
D&G The One
Jean Paul Gaultier
Armani Sport Code
RL Polo Blue
Gucci Guilty
Versace Eros
Diesel

Stabil samling! De som kan vara intressanta är D&G The One, JPG Le Male och Versace Eros. Har redan åtta flaskor Le Male. Men bara fem är vanliga EdT, man kan aldrig ha för få av den. Det är ändå den bästa parfymen någonsin. Men är den tillverkad av PUIG är det inget för mig, det ska vara B.P.I.-tillverkad.

Testar att PMa dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Stabil samling!

Testar att PMa dig

Och då hade jag inte nämnt D&G Zebra och Chanel Egoiste som jag behåller

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Kan en Issey Miyake ”L'Eau d'Issey Pour Homme”, EdT vara något?

Absolut, har inte den i min samling än. Men inget jag jagar efter. Så det beror helt på ålder och pris. Desto närmare tillverkningsåret desto bättre, är inget fan av IFRA och deras regler. Vill ha min parfym som den var tänkt från början: allergen, cancerframkallande och irriterande för huden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Chanel Allure Homme Sport EdT, intressant?

Är samma här som med Issey Miyake L'Eau D'Issey Pour Homme, det är något jag tänkt skaffa men är låg prio. Men är väl skönt att bocka av den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Och då hade jag inte nämnt D&G Zebra och Chanel Egoiste som jag behåller

Har redan en D&G By Man på ingång, har en grek som löser rariteter åt mig! Hade aldrig trott att den skulle komma på tal här, förväntade mig bara de vanliga. Kanske kan lägga till ”de heliga graalerna” trots allt. Tänkte att de var för långsökt så ville bara bli överraskad nu haha.

Chanel Egoiste, den är väl lätt att hitta idag? Eller har du en sån där ”Eau de Toilette” står ovanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Har redan en D&G By Man på ingång, har en grek som löser rariteter åt mig! Hade aldrig trott att den skulle komma på tal här, förväntade mig bara de vanliga. Kanske kan lägga till ”de heliga graalerna” trots allt. Tänkte att de var för långsökt så ville bara bli överraskad nu haha.

Chanel Egoiste, den är väl lätt att hitta idag? Eller har du en sån där ”Eau de Toilette” står ovanför?

Jag menade inte att Egoiste var ovanlig, bara att den är bland de trevligare i min samling. ”Eau de Toilette” står på nedre halvan

Permalänk

Jag hade en Disel aftershave som kom i en vit mjölkflaska och silverfärgad mjölkkartong. Den doftande underbart / doftande bra på mig. Använde den sparsamt så när den va slut så hade de slutat tillverka den. 😭

Edit: Vet inte vart jag sökte efter den men den går tydligen att få tag på fortfarande. 😀

Annars så är Hugo Boss Hugo min favorit som jag alltid köper en ny flaska av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Jag menade inte att Egoiste var ovanlig, bara att den är bland de trevligare i min samling. ”Eau de Toilette” står på nedre halvan

Jag misstolkade dig lite där, eftersom att du nämnde i samma mening som D&G By Man antog jag att den var på samma nivå. Själv så har faktiskt inte hunnit med att prova den än. Är den så bra som det ryktas?

Kommer nog vänta med att testa den tills att jag hittar en vintage. Risk att bli besviken annars, gillade inte ens Le Male när jag testade dagens version. Testade en vintage Le Male och blev helt fast efter det.

Vad jag hört är vintage Egoiste något alldeles extra, även om dagens är bra. Så håll utkik efter en där ”Eau de Toilette” står ovanför, om du tror att vintage är för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag hade en Disel aftershave som kom i en vit mjölkflaska och silverfärgad mjölkkartong. Den doftande underbart / doftande bra på mig. Använde den sparsamt så när den va slut så hade de slutat tillverka den. 😭

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/516CKJfSMVL._AC_SY400_.jpg

Edit: Vet inte vart jag sökte efter den men den går tydligen att få tag på fortfarande. 😀

Annars så är Hugo Boss Hugo min favorit som jag alltid köper en ny flaska av.
https://fialipo.se/uploads/herreparfume-hugo-hugo-boss-boss-edt-125-ml.jpg

Har funderat på att köpa den där Diesel i och med att den är så billig. Men har inte handlat på någon hemsida som haft den i lager, så får vänta med det. Om du gillar den kan jag rekommendera att köpa på dig ett gäng, den kommer öka i pris så fort lagret är slut.

Det finns många parfymer som kostade nästintill ingenting förr som kostar multum nu. Ett exempel är Roberto Cavalli Black, kostade kanske 300 kr förr, nu får man betala 3000 kr.

Hugo Boss har jag inte heller testat så mycket. Helt galet att jag missat så mycket, trots min samling på över 50 parfymer. Ska testa den nästa gång jag är ute på stan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Jag misstolkade dig lite där, eftersom att du nämnde i samma mening som D&G By Man antog jag att den var på samma nivå. Själv så har faktiskt inte hunnit med att prova den än. Är den så bra som det ryktas?

Kommer nog vänta med att testa den tills att jag hittar en vintage. Risk att bli besviken annars, gillade inte ens Le Male när jag testade dagens version. Testade en vintage Le Male och blev helt fast efter det.

Vad jag hört är vintage Egoiste något alldeles extra, även om dagens är bra. Så håll utkik efter en där ”Eau de Toilette” står ovanför, om du tror att vintage är för dig.

Jag gillar den stark och den har en väldigt ovanlig doft i min mening. Jag vill vara unik så kommer hålla koll på det. Tack för tipset.

Kan din vän fixa mer än en By Man, för hur mycket och är den äkta eller sånt som man köper på sommarsemesterorter?

Permalänk
Medlem

@Greven.: Har en Lacoste Essential edt med cirka 60-65ml kvar i som jag kan tänkas skiljas med.
Något av intresse?

Behöver veta snarast då jag ska åka iväg på lördag morgon/förmiddag för att jobba på annan ort över sommaren.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

@Greven.: Har en Lacoste Essential edt med cirka 60-65ml kvar i som jag kan tänkas skiljas med.
Något av intresse?

Behöver veta snarast då jag ska åka iväg på lördag morgon/förmiddag för att jobba på annan ort över sommaren.

Tyvärr så verkar den lite för enkel för mig så den skulle inte komma till användning. Men tack för erbjudandet!

Permalänk
Medlem

Har du inte provat Creed Aventus så skulle jag starkt rekommendera den, fick ett prov i månaden och när den damp ner i brevlådan så kunde jag sluta prenumerera och köpte en flaska av den istället, riktigt fin doft som håller i sig en hel dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osby0479:

Har du inte provat Creed Aventus så skulle jag starkt rekommendera den, fick ett prov i månaden och när den damp ner i brevlådan så kunde jag sluta prenumerera och köpte en flaska av den istället, riktigt fin doft som håller i sig en hel dag.

Har ett sample av Aventus, inte riktigt fastnat för den än. Men tror det är mer att jag ogillar huset Creed än att jag ogillar parfymen. Deras fejkade historia stör mig orimligt mycket. Men kan erkänna att den luktar gott och att jag skulle kunna använda den mer. Men den känns inte värd priset, finns så mycket annat bra som är billigare. Det är också lite trist att den är så populär haha. Nästan alla har väl Aventus nu, åtminstone alla som har ett intresse av parfymer. Jag är väl en äkta hipster som om hatar allt populärt, utan att ha någon grund för mitt hat.

Så jag skulle hellre köpa någon trevlig parfym som inte säljs längre än Aventus, om jag ska spendera 3000 kr på en flaska. Fast om jag ska vara ärlig så tror jag att du får bättre reaktioner med din Aventus än vad jag får med min Gucci Pour Homme (2003).

Om du är rädd för reformulations är Creed i riskzonen, de såldes nyligen till ett större företag. Det är inte ovanligt att de ändrar parfymer när de byter ägare, tursamt nog så har Creed inte gjort någon förändring än. Så om du inte vill betala ockerpriser på eBay nästa år borde du köpa ett par extraflaskor nu.

Jag måste ändå tacka för tipset, jag ska försöka använda mitt sample lite oftare. Till slut blir jag kanske lika såld som dig, kommer du någonsin att byta parfym igen? Det måste ändå vara något jag missar när alla älskar Aventus.

Permalänk
Medlem

Hej! Sitter precis som du på en samling norr om 50 flaskor (antagligen närmre 200 dofter sammanlagt om man räknar in prover och decants). Funderade faktiskt nyligen på att testa att göra en säljannons här för ett gäng parfymer i hopp om att det finns några ScentClockers, men kom aldrig riktigt till skott där.

Såg att du särskilt uppskattar unika, äldre dofter och jag har nästan uteslutande moderna designerparfymer, men vi kan ju se om något är av intresse iallafall! Har säkert åtminstone 10-20 st som jag kan tänka mig att släppa, ska bara inventera lite först så återkommer jag med en lista i PM under veckan.