Permalänk
Medlem

Q85R eller Q90R?

Jag kan inte bestämma mig.
75" Q85R för 23000kr
75" Q90R för 29990kr

Idag har jag en 55 oled 910v med snart 6 år på nacken.
Jag har råd för båda men vill inte betala för små saker. Är Q90R värt 7000kr extra?
Rösta men motivera gärna, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

@liqwid11: Det är nog bara du själv som kan berätta för dig själv hur du värderar 7000 kronor.

Q90R är i alla fall en bättre TV än Q85R där skillnaden främst handlar om kapaciteten på FALD:en med fler zoner. Jag har endast sett dem sida vid sida under Samsungs egen organiserade jämförelse och Q90R är där något bättre på att hålla svart i scener med mycket mörkt och mycket ljust samtidigt tack vare den vassare FALD:en.

Permalänk
Medlem

Om du har gott om pengar och inte behöver försaka något annat "viktigare" så kan ju bättre FALD vara värt det. Speciellt om du har din TV på ett ställe där du har väldigt ljust och brukar få direkt solljus eller att det "speglas" mycket.

Permalänk
Avstängd

Jag körde på en Q85 förra BF och är rätt nöjd. FALD funkar bra även med färre zoner i mina ögon, förutom undertexter i en del appar (Amazon Video) som verkar tända upp hela nedre tredjedelen av panelen så att svart blir grått, men jag tror inte det har att göra med antalet zoner utan snarare kassa programmerare.

Permalänk
Medlem

Köpte en 75 q90r för 28000 kr. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av liqwid11:

Köpte en 75 q90r för 28000 kr. 😊

Hoppas du blir nöjd, skriv gärna någon rad om hur du upplever flytten från oled.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods