Nyinköp av skärm för gaming och allaround

Permalänk

Nyinköp av skärm för gaming och allaround

Hej
Precis fått in en del uppgraderingar i datorn så nu spinner den som en katt.
Såklart så nu när man har ett nytt grafikkort och en snabb processor vill man ju också uppgradera sin gamla 1920x1200 60 Hz skärm.
Som titeln säger är den till mest gaming men använder datorn inom många olika områden.
Har varit inne och kollat skärmguiden såklart,
för nuvarande lutar det åt en Ultra-wide 1440p, 100 Hz (uppskattar även curved också)
Den jag kollat på: Acer CZ350CK

Tänker egentligen att jag ska lägga mig på en budget runt 6k, kan dock gå över om det är så att man får mycket mer för en något högre summa.
Saker som vore uppskattat i en skärm:
Ultra Wide
Curved
1440p Res (min)
144 Hz (skulle nöja mig med 100 Hz)
HDR10
Vore bra med AMD Freesync då jag sitter på en 5700 GPU.
Någon som kan tycka till om flimmerfria skärmar? Något att hänga i julgranen?
Väldigt öppen för föslag!

Permalänk
Medlem

Du letar kanske efter nåt liknande
https://www.webhallen.com/se/product/309289

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

@JD: Ja, det ser ut som en bra skärm men föredrar nog en ultra wide för det priset. Känns rätt dyr för att vara 1440p 27"

Permalänk
Medlem

då är det snarare 10k

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

@JD: Vad menar du?

Permalänk
Medlem

Ultrawide med de specs du vill ha kostar troligen mer än så, och är inte heller säkert att din gpu kommer orka med att driva alla dessa pixlar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheHaxxorcist: Prisjaktsökning på de modeller som passar din beskrivning:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s444397791&o=produ...

Främst VA-paneler inom din budget och som alltid med VA jämfört med IPS har du frågan om eftersläp och pixelstruktur. Förmodligen är eftersläpen inte värre än din äldre 1920x1200-panel, men det kan vara en annan sak med pixelstrukturen, särskilt om din befintliga skärm idag är en IPS.

Går igenom det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Permalänk

@medbor: Yes, men har precis fått in en Sapphire Radeon RX 5700 XT NITRO+ som borde kunna driva rätt bra specs ändå, right?

Permalänk

@Laxpudding: Tror det kommer bli en VA panel då jag inte har väldigt stor nytta av bättre betraktningsvinklar och skulle uppskatta en relativt hög refresh rate (Nuvarande skärmen är nog ca 10 år gammal).
Mycket uppskattad filtrering på prisjakt efter mina önskade specs, frågan är om det är något viktigt man missar om man går för någon av de billigare skärmarna på den listan. Är relativt ny i skärm-gamet så kan inte säga att jag kan alla nya funktioner som kan vara bra att ha.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheHaxxorcist: Det är som skrivet eftersläpsnivåerna och pixelstrukturen där du inte vet vad du får innan du sett en VA-panel. AOC CU34G2X är nog den som är mest beprövad där du får normal subpixelstruktur men typiska VA-eftersläp.

Permalänk

@Laxpudding: Okej, jag hade nog missat del 2 på länken men tack iallafall för din feedback. Känns spontant som att IPS paneler har vissa fördelar men för att hitta en sådan skärm måste man nog offra högre refresh rate än 60 Hz (om man ska hålla sig runt min budget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHaxxorcist:

@Laxpudding: Okej, jag hade nog missat del 2 på länken men tack iallafall för din feedback. Känns spontant som att IPS paneler har vissa fördelar men för att hitta en sådan skärm måste man nog offra högre refresh rate än 60 Hz (om man ska hålla sig runt min budget).

Det var lite det jag menade

Antingen en 1080p 21:9 eller en 16:9 27”+ med 1440p så tror jag du kan få bättre egenskaper i övrigt för den budgeten