Permalänk
Viking

Schampo i Laptop, är den död?

Hej!
Idag lyckades brorsan dränka sin Laptop i schampo... Schampoflaskan läckte i väskan, och såklart låg även datorn i samma väska. Jag antar väll att risken är stor att den är helt död eftersom det är schampo överallt och även på insidan i datorn. Bl.a är laddningsuttaget fyllt med schampo och det har t.o.m lagt sig ett lager schampo på moderkortet. Han testade senare att starta den med laddkabel i eftersom han trodde den var slut på batteri, men inget hände. Så nu återstår frågan. Kan det vara laddkabeln som inte riktigt får kontakt? (eftersom det var schampo i uttaget) Eller är den helt enkelt stendöd?

Här är en bild på moderkortet, men kanske svårt att se schampot (snarare omöjligt att se, men det är iaf lite schampo under "plastrutan som tydligt syns):

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Testa och följ råden jag fick i denna tråden. Förvisso vatten, men spelar kanske ingen roll om man lyckas "tvätta" bort allt med elektronikrengöring. Min startade igen.
#18407130

Permalänk
Medlem

Schampo är ingen fara. Torka rent så mycket som möjligt och tvätta av med fuktig trasa. Ta bort strömmen och batteriet först bara.
Spola av svåråtkomliga ställer med elektronikrent och låt torka/torka av.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Viking

Okej! Tack för svar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tips! Starta aldrig om du fått något in i datorn. Större risk att du pajar något då. Istället ska du plocka isär och rengöra. Jag skulle använt destillerat vatten och sedan ren isopropylalkohol och sedan blåsa bort vattnet/alkoholen, dvs luta de blöta korten och blås "av" vattnet med tryckluft eller hårtork på kallt. När allt torkat sätter man ihop och startar.

På så sätt undviker man att vätskan som spilldes kortsluter något.