Asus ROG Swift PG43UQ eller Acer 43" Predator CG437KP? (KÖPRÅD)

Permalänk

Asus ROG Swift PG43UQ eller Acer 43" Predator CG437KP? (KÖPRÅD)

Hej,

Jag undrar vilken av dessa jag bör slå till på och varför. Jag äger just nu en Philips 40" 60Hz 4K skärm och kan inte gå tillbaka eller ner till mindre. Jag lirar casual CSGO och tittar på film/serier och använder skärmen för studier. Helst så lite ghosting/motion blur/eftersläpp och allt sånt liknande är att föredra i köprådet.

Prisskillnaden inte är så stor och skärmens utseende spelar inte heller särskild roll för mig. VILKEN BÖR JAG KÖPA OCH VARFÖR? Allt jag tittat på säger typ: ... "köp LG 48" istället".

Tacksam för goda och ärliga svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TeknikFailarN: Båda verkar mycket snarlika med skillnaden av det jag lyckas få fram är att Asus:n använder DSC för att nå 4K/144 över en DP- kabel och Acern använder två DP-kablar. Ifall Adaptiv synk är en prioritet så listas Acern för 48-120 Hz av Nvidia medan Asus:n står som "upcoming driver"

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna lite.. Nån som sitter med någon av dessa skärmar? Jag blir inte klok på folks omdömen ute på nätet. Vissa hissar hejdlöst och andra hävdar att det är de sämsta skärmarna som gjorts, osv.

Jag sitter med en Acer ET430K idag, 43" IPS och trötta 60Hz, utan adaptiv synk.. Det sistnämnda driver mig bokstavligen till vansinne, och 60Hz är jag heligt less på. Superb skärm i övrigt.

Kan jag få till 120Hz med G-Sync i 4K skulle jag bli riktigt nöjd. Är dock väldigt skeptisk till VA-paneler, vet inte om jag borde vara det men så är det.

Nån som har lite input?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag slog till på Asus-skärmen nyligen, ett impulsköp då jag fick ett fyndpris.

En väldigt kort recension är: utmärkt bild efter att ha sänkt framförallt brightness kraftigt. G-Sync funkar utmärkt och allt var plug'n'play. Spelande fungerar fint, med klara och krispiga färger.

Det som däremot inte är utmärkt är ett brutalt eftersläp, i synnerhet på skrivbordet i Windows. Det syns inte så mycket när man spelar eller kollar en film, men att surfa, scrolla på forumet t.ex. eller vad som helst som kräver att något rör sig på skärmen.. Det är total katastrof, oavsett inställningar. Riktigt uselt. Helt oacceptabelt för all form av arbete, jag blir skogstokig på några minuter.

Så det blir med sorg jag får släpa tillbaks denna till butiken, bah. Omöjligt att leva med detta, möjligen om man BARA spelar och aldrig gör nåt annat.

Setup: datorn i signaturen, kör den i 144Hz med G-Sync enabled, 10-bit, full RGB i Nvidia kontrollpanel, använder medföljande DP 1.4-kabel.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED