Sony satsar på fotografer och videoskapare med Xperia 1 II

Permalänk
Melding Plague

Sony satsar på fotografer och videoskapare med Xperia 1 II

Med funktioner hämtade från Sonys kameradivision ska Xperia 1 II särskilja sig som en 5G-bestyckad telefon för kameraproffs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det går dåligt för Sony när de har en del av mobilutvecklingen i Lund, men hörlurarna är bland de bästa köpen jag har gjort och kan varmt rekommendera dem!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Jag köper mobil äfter kameran i den främst. Så hoppas den gör sig bra i täster mot de andra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Inaktiv

Kameraproffs föredrar dedikerade (video)kameror.

Permalänk
Medlem

Finns flera Reviews på nätet om man är intresserad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr är jag bortskämd med en Nikon Z6 och bra optik. Det medför att mobilbilderna känns fattiga, kanske inte pga upplösning eller skärpa, men dynamik och färgomfång går inte att jämföra

Permalänk
Medlem

"Bestyckad för kameraproffs", jo jag tackar jag ... Ser inte direkt ut som att den har vare sig dedikerade fysiska reglage för kamerainställningar eller utbytbar optik - två lägstanivåer för även det mest amatörmässiga "kameraproffset".
Därmed inte sagt att det vare sig är en dålig mobilkamera, går att ta bra bilder med den, eller att det är ett dåligt kameraval. Den bästa kameran är trots allt den man har med sig, och det är mobilkamerans största styrka.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det är kul att bildkvaliteten på dagens bästa mobilkameror räcker väldigt långt för vardaglig point-and-shoot-användning. Även på 4K video.

Tyvärr har ljudupptagningen inte hängt med i utvecklingen lika bra. Tycker det är fortfarande händer för ofta att ljudet sabbas av vindbrus osv, iaf på min Samsung S10. Så när man redigerar semesterfilmen så har man skarp och fin video men man hör knappt vad folk säger bara för att det blåser lite.

Men visst, det är väl lättare att klämma in nya kamerachip än att hänga på en stor fluff-mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Kameraproffs föredrar dedikerade (video)kameror.

Inte alla. Tror de inkluderar en del andra "proffs" också, såsom Instagram-folk och andra videobloggare. Alla kan inte köra med mega proffsiga och dyra (läs: 25k+) kameror men vill ändå ha möjligheten att få högre kvalité. Huawei's nya flagskepp är ju grymt bra för det ändamålet. Något Sony kanske borde följa efter nu när de satsar mer på "proffs".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Kameraproffs föredrar dedikerade (video)kameror.

Mobiltelefoner har blivit en allt vanligare syn på pressträffar/pressvisningar och faktiskt också i scendiken så det beror lite på hur du definierar kameraproffs
Nu tror jag inte att Sony riktar in sig på professionella fotografer med den här mobilen utan mer på amatör/hobbyfotografer som bara vill kunna slänga upp mobilen lite snabbt och ta en bild eller videosekvens.
Får den en lika snabb C-AF som Sonys lite nyare Alpha kameror och de klarar av att hålla nere brusnivån utan att smeta ut bilden med aggressiv brusreducering kan mobilen nog bli riktigt bra för vissa bilder.

Sedan får man ju bara hoppas att Sony inte glömmer att den ska fungera som telefon också...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Synd att tillverkarna av mobilkameror inte förstår att dom måste göra sensorerna större för att vi ska få någon effekt av alla pixlar som dom försöker marknadsföra sina modeller med.

Permalänk
Medlem

För dyr för mig. Jag siktar nog på en Xperia 10 II istället. Jag är mest ute efter 3,5"-pluggen. Fotografering på mobilen är inget för mig.

Permalänk
99:e percentilen

Högintressant, måste jag säga! Fick absolut mersmak av bra mobilkamera (inte minst optisk zoom) efter att jag testade P40 Pro.

Video kan också fångas i 4K HDR med bildförhållandet 21:9 med bilduppdatering om 24/25/30/60 FPS.

Jag hoppas och utgår från att jag även kan välja 16:9.

Undrar vad folk kommer använda 21:9 @ 60 fps till förresten. Inte världens mest intuitiva kombination med tanke på att 21:9 skapar filmkänsla™ medan 60 fps gör motsatsen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Snusfri

Unbox Theory gillar den skarpt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sony misslyckas typ varje release med deras mobiler. Ett under att de fortfarande lever.
De har försökt hypa upp kameran på flertalet mobiler bara att misslyckats.

Men hoppas de faktiskt lyckats denna gången, deras mobildivision har väl varit nära undergång fler gånger än man kan räkna känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Synd att tillverkarna av mobilkameror inte förstår att dom måste göra sensorerna större för att vi ska få någon effekt av alla pixlar som dom försöker marknadsföra sina modeller med.

Eh? Det är ju precis vad de gör!
De senaste flaggskeppen har sensorer som mäter 1/1.3 (med det där idiotiska gamla CRT systemet som de envisas med att hålla fast vid). Detta gäller förstås huvudsensorn, vidvinkel och i synnerhet tele sensorerna är mindre. Du får ju större crop factor, och därmed "längre tele" ju mindre sensorn är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Undrar vad folk kommer använda 21:9 @ 60 fps till förresten. Inte världens mest intuitiva kombination med tanke på att 21:9 skapar filmkänsla™ medan 60 fps gör motsatsen.

Med 60 fps så kan man sakta ner till 30/24 fps i redigeringen för lite effektfull slow motion på utvalda klipp.

Den tekniska utvecklingen är ju inte där än, men allt annat lika så hade jag gärna haft videomaterialet i typ 12K 240 fps, så hade jag kunnat zooma/beskära, köra slow motion osv som jag ville i efterredigeringen. Det är ju bara att spara slutresultatet till vilken upplösning och fps man vill ha sen. Precis som när "onödigt" högupplösta foton skalas ner på Facebook.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frux:

Med 60 fps så kan man sakta ner till 30/24 fps i redigeringen för lite effektfull slow motion på utvalda klipp.

Just det! Där har vi ju ett givet användningsområde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har precis beställt en, säljstart 22juni hos Telenor. Bytet från en Huawei p30pro 👍

Visa signatur

CoolerMaster Silencio S400TG * MSI B450M Mortar Max * AMD Ryzen 3600X* Corsair 16gb ddr 4 3600mhz Vengeance * Samsung SSD Basic 840-Series 250GB * DeepCool Gammax l240 v2 * ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC * 3*Hdd (3.5Gb) * Benq G2420DB

Permalänk
Medlem

Kameran verkar ju vara helt ok av vad jag sett iaf.
Samt vattentålig och 3.5mm uttag för dom som gillar det.

Däremot en del negativa grejer också som mindre bra snabbladdning, både vanlig och trådlös.
Fingeravtryck sensorn på sidan ?
Endast ett sim.
60Hz display ? hittar ingen info.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Älskade mina Sonys (Z1 och framåt) ända tills dom fick för sig att ta betalt som en iphone för dom.
Hela grejen var ju att man fick en vattentät mobil med fantastisk batteritid och bra specs för ett lågt pris.

Permalänk
Medlem

Jag var en trogen Sony-kund fram till och med Xperia Z5 Compact. Gillade verkligen att de körde topprestanda i ett kompakt format. Sedan dess har det tyvärr gått utför. Både Huawei och Samsung har bättre kameror och Sonys satsning på 21:9 faller mig inte alls i smaken (jag vill ha en mobil som är som mest 152-155mm hög)

Permalänk
Medlem

Jodå .
Sony är ständigt med på min lista men det har med deras compact-versioner att göra då dessa är sweetspot för mig vad gäller storlek.

Permalänk
Medlem

Den må inte ha warp Charge som op8 och inge 120hz men gillar designen på den skarpt.
Kollat lite bild recensioner o den fångar bättre bilder än s20ultra och iphone 11 pro.
Gillar att den inte har en edge skärm.

Dock synd att den inte har som sagt 120hz, d enda negativa i mina ögon.
Den ska dock ha en mjukvaru grej som får den o kännas som en 90hz skärm.
Antar att oled o 4k makes up for it

Permalänk
Inaktiv

Wow verkar som sony is back in the game!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Kameran verkar ju vara helt ok av vad jag sett iaf.
Samt vattentålig och 3.5mm uttag för dom som gillar det.

Däremot en del negativa grejer också som mindre bra snabbladdning, både vanlig och trådlös.
Fingeravtryck sensorn på sidan ?
Endast ett sim.
60Hz display ? hittar ingen info.

Fingeravtryckssensorn på sidan trivs jag mycket bra med, så att det är negativt känns väldigt personligt. Tycker det är bökigt när man ska använda den på baksidan på frugans telefon.
Att den bara har ett sim-kort blev jag mycket förvånad över, rätt säker på att jag läst dual tidigare men ser nu att som du säger att det står ett på sonys svenska sida. Det är en dealbreaker för mig så blev tvungen att skriva till dem och fråga, inväntar svar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med 21:9 skärmformatet. 18:9 är fullt logiskt då man helt enkelt plockar bort "hakan" och "pannan" vid skärmen och får ut mer skärmyta i samma formfaktor men 21:9 känns helt onödigt, lär bli väldigt svårt att nå toppen av skärmen med en hand

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3:
Bara spel för gallerierna tyvärr.
Ingen mobiltillverkare försöker skapa en kamera som faktiskt kan konkurrera med riktiga kameror allt dom försöker göra är att se coola ut så att folk betalar mer pengar.
Mobilkameror ligger mer än 10 år efter just pga att dom bara förbättrar mjukvaran men fortfarande har samma värdelösa optik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Jag var en trogen Sony-kund fram till och med Xperia Z5 Compact. Gillade verkligen att de körde topprestanda i ett kompakt format. Sedan dess har det tyvärr gått utför. Både Huawei och Samsung har bättre kameror och Sonys satsning på 21:9 faller mig inte alls i smaken (jag vill ha en mobil som är som mest 152-155mm hög)

Håller med!
Jag letar efter en ersättare till min Z5 compact just nu, vad hade du kört på?

Permalänk
Medlem

Va sugen på Sony 10 ii eller Motorola Edge , men ingen kommer med trådlös laddning förutom dom större modellerna. Så jag avvaktar och kör på med min trotjänare ett tag till.
Varför har det blivit en sån stor grej med 3.5mm uttaget? Inget slår True Wireless

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition