Permalänk
Medlem

Pfsenes Fiber

Hej

Jag har en bostadsswitch från varbergs energi skulle det vara möligt att ta bort den och kopla in fibert rakt i min Pfsenes ruter. anänder inget av det andra med tv eller telefon. (Men detta är la endå bara uplagt som Vlan)

Permalänk
Inaktiv

@mrab95:
Så har jag gjort på min (net@seaside),

Ryckte ut (nåja!) SFP-modulen från "bostadsswitchen" och stoppade in den i min USG 4 pro. Funkade direkt.

Så om har du rätt fysiska anslutningar på din pfsense-server borde det funka.

(Caveat emptor! Såklart ger inte vbg energi support och sånt... och rekommenderar det inte: men i praktiken funkar det)

Permalänk
Medlem

Var väldigt försiktig med fibern, den är tunn som ett hårstrå och kostar några tusen om du tar sönder den.

Jag kör min fiber direkt in i min switch via sfp, sedan kör jag pfsense in via cat6 till en annan port i switchen, dessa portar kör samma vlan. En sådan setup ger mer flexibilitet om man behöver byta ut någon av enheterna.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Inaktiv

Nu sitter det ju oftast ett patchuttag på väggen, så är det kabel mellan "vägg" och "switch" så rör det sig nog snarare om ett par fyra hundralappar om det skulle gå trasigt.

Men är det "fibern-från-gatan" som går direkt in i "switchen" så blir det, precis som det sägs, avsevärt dyrare med omkontaktering (och ev. omblåsning från nodhuset)