Permalänk
Medlem

Bör man satsa på 10Gbit?

Har en asus 56 router som enligt tillverkaren är ”gigabit” men trafik mellan två datorer via routern landar på mediokra 30MB/s (byte, ej bit). Det är väl ungefär förväntade hastigheten med en vanlig switch?

Kopplar jag däremot datorerna med en sladd rakt mellan dem så blir det 100MB/s.
Så hur bygger jag ett nätverk där alla datorer kan prata med 100MB/s?
Ska jag skaffa en separat 10GBit switch?
Eller en ny router som klarar 10Gbit?

Förslag mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Har en asus 56 router som enligt tillverkaren är ”gigabit” men trafik mellan två datorer via routern landar på mediokra 30MB/s (byte, ej bit). Det är väl ungefär förväntade hastigheten med en vanlig switch?

Kopplar jag däremot datorerna med en sladd rakt mellan dem så blir det 100MB/s.
Så hur bygger jag ett nätverk där alla datorer kan prata med 100MB/s?
Ska jag skaffa en separat 10GBit switch?
Eller en ny router som klarar 10Gbit?

Förslag mottages tacksamt.

1 Gbit/s ger en teoretisk maxhastighet på 125 MB/s.
Du behöver således inte 10 Gbit/s (1250 MB/s) för detta.

Det är routern som är slö bara. Du kan köpa vilken 1 Gbit/s switch som helst för 200-300:- så får du Gbit/s mellan datorerna.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoidberg:

Har en asus 56 router som enligt tillverkaren är ”gigabit” men trafik mellan två datorer via routern landar på mediokra 30MB/s (byte, ej bit). Det är väl ungefär förväntade hastigheten med en vanlig switch?

Kopplar jag däremot datorerna med en sladd rakt mellan dem så blir det 100MB/s.
Så hur bygger jag ett nätverk där alla datorer kan prata med 100MB/s?
Ska jag skaffa en separat 10GBit switch?
Eller en ny router som klarar 10Gbit?

Förslag mottages tacksamt.

Den förväntade hastigheten via en vanlig gigabit ethernet switch är samma som om du kopplar datorer med gigabit ethernet direkt till varandra.
Dvs, du borde få runt 100 MB/s även med switchen (något mer i båda fallen egentligen, men 100 är väl nära nog i verkligheten).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan du specifiera mer exakt vilken router du har? De brukar heta något i stil med RT -AC56U

Permalänk
Medlem

Den borde utan problem leverera Gb lokalt... det enda som ev skulle påverka det hela är om den kör switchen utan offloading och man nyttjar wlan som suger en del prestanda.

Denna körde jag tidigare: https://bitbucket.org/padavan/rt-n56u/src/master/

Fimpar man dessutom wlan på den så levererar den rätt bra prestanda.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kan bero på flera olika saker men svårt att säga rakt av, vad använder du för att testa hastigheten och vad är det du ska föra över?

En Gigabit switch/router från senaste 15 åren har absolut noll problem med att "klara av" Gigabit i LAN.

Kan vara att trafiken av något skäl går via internet, men man kan bara spekulera när man inte vet resterande hårdvara/mjukvara som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kan du specifiera mer exakt vilken router du har? De brukar heta något i stil med RT -AC56U

Rt-n56u

Permalänk
Medlem

30MB/s låter ganska rimligt för en router som bara klarar 802.11n, dvs. 300Mbit/s över trådlöst. Med kabel bör du dock komma upp i mycket högre hastigheter.

Har du verkligen kopplat in två datorer med kabel och slagit av det trådlösa?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zoidberg:

Har den själv. Ska klara 1 Gbit/s på LAN:et. Däremot inte trådlöst såklart.

Att i ditt läge köpa 10 Gbit/s-hårdvara vore som att köpa en långtradare istället för en ny personbil när den gamla säckar ihop.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En ytterligare anledning kan vara SMB (windows filutdelning) som av outgrundlig anledning ibland levererar kass prestanda varvid 30MB/s känns som en relativt vanligt förekommande siffra.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com