Sony ställer in veckans Playstation 5-evenemang

Permalänk
Melding Plague

Sony ställer in veckans Playstation 5-evenemang

På grund av rådande oroligheter i USA väljer Sony att skjuta veckans Playstation 5-tillställning på framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Då anledningen till den inställda tillställningen har en grund i en laddad fråga passar vi på att påminna om SweClockers policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet. Håll er till ämnet och visa respekt i diskussionen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men förståeligt.
Det vore nog dumt att ta bort fokus från viktigare händelser just nu.

Sen så är det väl inte hela världen att behöva vänta lite till, eftersom att konsolen ändå inte kommer släppas förens om ett halvår.

Permalänk
Medlem

Finns kanske en risk att dom skjuter på lanseringen av konsolen också?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Finns kanske en risk att dom skjuter på lanseringen av konsolen också?

Risken finns ju alltid, men så sent som i fredags höll de fast vid launch till jul globalt https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-05-29-sonys-jim-ryan-its-time-to-give-fans-something-that-can-only-be-enjoyed-on-playstation-5

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av rewoX:

Finns kanske en risk att dom skjuter på lanseringen av konsolen också?

Tror inte att nuvarande situationen i USA kommer påverka lanseringen, däremot kan Covid-19 orsaka förseningar (om inte Sony väljer att skjuta upp det because reasons)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Finns kanske en risk att dom skjuter på lanseringen av konsolen också?

Från artikel:

Citat:

Sony meddelar inget nytt datum i skrivande stund. Trots förseningar i avtäckandet av både spelkonsolen och dess titlar har Sony vid flertalet tillfällen konstaterat att tillverkning och planering runt Playstation 5 håller schemat för den planerade lanseringen till julhandeln år 2020.

Permalänk
Medlem

Kanske är född i farstun men jag ser inte kopplingen ärligt talat. Kan någon förklara vad USAs dysfunktion har att göra med en reveal av nya TV-spel? Genuin fråga.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Finns kanske en risk att dom skjuter på lanseringen av konsolen också?

Ingen officiell försening men det ryktas om releasen blir begränsad.
Dvs ska det släppas globalt kommer varje region inte få så många direkt vid release och så kommer det portioneras ut.
Precis som det är nu med populär hårdvara

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tackar den Amerikanska polisen jättemycket.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Kanske är född i farstun men jag ser inte kopplingen ärligt talat. Kan någon förklara vad USAs dysfunktion har att göra med en reveal av nya TV-spel? Genuin fråga.

För att det är tondöv marknadsföring att slå på stora trumman om något så trivialt som en spelkonsoll när det pågår stora demonstrationer kring rasism och polisbrutalitet på den största marknaden för PS5 (eller åtminstone näst största, har inte koll på om Japan är större för Sony).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tackar den Amerikanska polisen jättemycket.

Tackar även alla idioter i usa som bränner ner och förstör allt utan att tjäna något på det 😉

Permalänk
Inaktiv

Meh, va tråkigt! Alla teknik-nyheter är extra välkomna nu när så mycket är försenat eller stängt.

Måste säga att jag inte förstår mig på USA & dess befolkning.
En (vad det verkar som iaf) rasistisk polis mer eller mindre mördar en person. Självklart ska han straffas!
Men vad fan håller "demonstranterna" på med egentligen? Hur är det att protestera mot rasism och polisbrutalitet genom att bränna bilar och byggnader och plundra affärer?

Permalänk
Inaktiv

Announcement-inception. Intrycket förblir att man inte fått se och höra så mycket, och med en del rykten som talar för en sämre produkt än väntat så vore det bra om Sony faktiskt utannonserar något och visar något.

Microsoft har varit bättre denna gång med att visa upp och prata om Xbox Series X. Speciellt jämfört med inför PS4 och Xbox One.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

För att det är tondöv marknadsföring att slå på stora trumman om något så trivialt som en spelkonsoll när det pågår stora demonstrationer kring rasism och polisbrutalitet på den största marknaden för PS5 (eller åtminstone näst största, har inte koll på om Japan är större för Sony).

Fast varför är det tondövt? Det hade varit tondövt om det fanns någon slags koppling. Så återigen, vad är kopplingen?

Diverse lanseringar/events/reveals sker ju fö hela tiden. Mig veterligen har Sony eller deras konkurrenter inte skjutit upp ett större event av en liknande anledning tidigare (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför ska just detta plötsligt påverkas? Samma sak med skandaler/humanitära katastrofer/mm - sker titt som tätt överallt. Varför är plötsligt situationen i USA dikterande?

Man skulle tvärtom kunna säga att Sonys event (och liknande) välbehövligen ger folk något att se fram emot mitt i allt elände.

EDIT:
För att förtydliga: det är inte min avsikt att förminska allvaret i situationen i USA, eller att antyda att TV-spel är viktigare än allt annat i världen. Jag är inte kränkt eller på annat sätt stött av Sonys val att skjuta upp sitt event, jag försöker bara förstå resonemanget.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Meh, va tråkigt! Alla teknik-nyheter är extra välkomna nu när så mycket är försenat eller stängt.

Måste säga att jag inte förstår mig på USA & dess befolkning.
En (vad det verkar som iaf) rasistisk polis mer eller mindre mördar en person. Självklart ska han straffas!
Men vad fan håller "demonstranterna" på med egentligen? Hur är det att protestera mot rasism och polisbrutalitet genom att bränna bilar och byggnader och plundra affärer?

Rimligt att anta är nog att de som demonstrerar mot rasism och polisbrutalitet inte ofta är samma personer som plundrar. Ligisterna tar bara tillfället i akt att vara jävliga i skydd av stora arga folkmassor.

Sen finns det såklart kopplingen att de som är arga över polisbrutalitet inte litar på samhället, känner sig utanför, osv. Om de tycker att samhället sviker dem så kan de nog känna att de vill hämnas mot "samhället".

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Utopolitan:

Kanske är född i farstun men jag ser inte kopplingen ärligt talat. Kan någon förklara vad USAs dysfunktion har att göra med en reveal av nya TV-spel? Genuin fråga.

Skrivet av clnr:

För att det är tondöv marknadsföring att slå på stora trumman om något så trivialt som en spelkonsoll när det pågår stora demonstrationer kring rasism och polisbrutalitet på den största marknaden för PS5 (eller åtminstone näst största, har inte koll på om Japan är större för Sony).

Skrivet av Utopolitan:

Fast varför är det tondövt? Det hade varit tondövt om det fanns någon slags koppling. Så återigen, vad är kopplingen?

Diverse lanseringar/events/reveals sker ju fö hela tiden. Mig veterligen har Sony eller deras konkurrenter inte skjutit upp ett större event av en liknande anledning tidigare (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför ska just detta plötsligt påverkas? Samma sak med skandaler/humanitära katastrofer/mm - sker titt som tätt överallt. Varför är plötsligt situationen i USA dikterande?

Man skulle tvärtom kunna säga att Sonys event (och liknande) välbehövligen ger folk något att se fram emot mitt i allt elände.

EDIT:
För att förtydliga: det är inte min avsikt att förminska allvaret i situationen i USA, eller att antyda att TV-spel är viktigare än allt annat i världen. Jag är inte kränkt eller på annat sätt stött av Sonys val att skjuta upp sitt event, jag försöker bara förstå resonemanget.

Tror det är så simpelt att man fiskar efter plus poäng från allmänheten genom att "visa hänsyn till situationen" samtidigt som man inte vill behöva slåss om framsidan på Bloomberg eller andra mainstream tidningar/sajter.

Sweclockers, Kotaku, PCGamer, Polygon o.s.v. drar ju mycket trafik, men inte i närheten så mycket trafik som en "tradionellt etablerad tidning" så att säga. Så att riskera att få sitt event överskuggat är bara dålig marknadsföring - Bättre att vänta ut protesterna någon vecka och sedan få den där smaskiga stora headlinen i print!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Denna indragning kan jag förstå.
Ps5ans realse är större än Android 11 av hur många orsaker som helst. En ny konsol kommer typ var 5 år från en tillverkare och hur mycket som helst är nytt, ny os till mobilen så märker majoriteten inte av vilken version de har.

Jag tror kravallerna usa snart slutar. Många av de som deltar har andra problem inte minst i corona tider, där massvarsel och annat föregick. Det kan dock leda till nya kravaller, men det kanske blir som gula västarna. Där de först var emot bensinpriset, men ut i världen så är de emot det ena och det andra.

Permalänk
Medlem

Värre saker sker i andra länder hela tiden utan att saker ställs in. Det pågår väl alltid någon form av oroligheter någonstans i världen. Men USA är väl mest viktigt för dem.

Det skulle kunna vara så att de vet att mainstream media inte kommer rapportera om PS5 när massa annat pågår. Det är smartare att ha det när det inte finns så mycket annat att skriva om.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Fast varför är det tondövt? Det hade varit tondövt om det fanns någon slags koppling. Så återigen, vad är kopplingen?

Diverse lanseringar/events/reveals sker ju fö hela tiden. Mig veterligen har Sony eller deras konkurrenter inte skjutit upp ett större event av en liknande anledning tidigare (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför ska just detta plötsligt påverkas? Samma sak med skandaler/humanitära katastrofer/mm - sker titt som tätt överallt. Varför är plötsligt situationen i USA dikterande?

Man skulle tvärtom kunna säga att Sonys event (och liknande) välbehövligen ger folk något att se fram emot mitt i allt elände.

EDIT:
För att förtydliga: det är inte min avsikt att förminska allvaret i situationen i USA, eller att antyda att TV-spel är viktigare än allt annat i världen. Jag är inte kränkt eller på annat sätt stött av Sonys val att skjuta upp sitt event, jag försöker bara förstå resonemanget.

Senast utegångsförbudet av den här magnituden i New York var 1943, så det är lite allvarligare än normalt. Sen att det sker mycket värre saker överallt i världen är en annan sak. Läget i USA gör det helt enkelt inte lämpligt att lansera konsolnyheter för den amerikanska marknaden och då blir det helt enkelt inställt.

https://edition.cnn.com/2020/06/02/us/historic-curfews-los-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Värre saker sker i andra länder hela tiden utan att saker ställs in. Det pågår väl alltid någon form av oroligheter någonstans i världen. Men USA är väl mest viktigt för dem.

Det skulle kunna vara så att de vet att mainstream media inte kommer rapportera om PS5 när massa annat pågår. Det är smartare att ha det när det inte finns så mycket annat att skriva om.

Jo så är det. Sony bryr sig knappast om att några är ledsna på stan. Tror de att detta kan medföra att deras produkt inte visas lika mycket i media pga att det finns annat att rapportera om så skjuter de upp det tills det lugnat ner sig. Sen får de ju självklart lite pluspoäng också av en viss typ av folk, som någon redan nämnt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det är så simpelt att man fiskar efter plus poäng från allmänheten genom att "visa hänsyn till situationen" samtidigt som man inte vill behöva slåss om framsidan på Bloomberg eller andra mainstream tidningar/sajter.

Sweclockers, Kotaku, PCGamer, Polygon o.s.v. drar ju mycket trafik, men inte i närheten så mycket trafik som en "tradionellt etablerad tidning" så att säga. Så att riskera att få sitt event överskuggat är bara dålig marknadsföring - Bättre att vänta ut protesterna någon vecka och sedan få den där smaskiga stora headlinen i print!

Det var lite så jag tänkte också. Att det handlar mer om att optimera förutsättningarna.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo så är det. Sony bryr sig knappast om att några är ledsna på stan. Tror de att detta kan medföra att deras produkt inte visas lika mycket i media pga att det finns annat att rapportera om så skjuter de upp det tills det lugnat ner sig. Sen får de ju självklart lite pluspoäng också av en viss typ av folk, som någon redan nämnt.

De personer som deltar i dessa kravaller tillhör tillhör en grupp som är stor köpare av konsoler. Inte därav sagt att alla och inte enbart. Det är på samma sätt som att en stor andel av sweclockers medlemmar gillar alkohol och inte skulle bli glada över ett nytt spritförbjud.
Detta leder till att konsolföretagen har väldigt mycket att tjäna på att visa visa hänsyn. Att öppet stödja kan leda till negativ publicitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De personer som deltar i dessa kravaller tillhör tillhör en grupp som är stor köpare av konsoler. Inte därav sagt att alla och inte enbart. Det är på samma sätt som att en stor andel av sweclockers medlemmar gillar alkohol och inte skulle bli glada över ett nytt spritförbjud.

Går inte jämföra att visa lite speltrailers på spel som kommer till en konsol som släpps om ca 6 månader med ett förbud, de flesta förbuden väcker ju negativa reaktioner.

Citat:

Att öppet stödja kan leda till negativ publicitet.

Vad skulle de öppet stödja genom att visa spel?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Går inte jämföra att visa lite speltrailers på spel som kommer till en konsol som släpps om ca 6 månader med ett förbud, de flesta förbuden väcker ju negativa reaktioner.
Vad skulle de öppet stödja genom att visa spel?

Nu skrev jag att de tjänar på att visa hänsyn. Att visa hänsyn kan man göra på många sätt, vissa sätt är väldigt diskreta.
Att öppet stöda, ja då får man göra mer än att enbart visa spel. Man får säga klart och tydligt att man stöder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tror det är så simpelt att man fiskar efter plus poäng från allmänheten genom att "visa hänsyn till situationen" samtidigt som man inte vill behöva slåss om framsidan på Bloomberg eller andra mainstream tidningar/sajter.

Sweclockers, Kotaku, PCGamer, Polygon o.s.v. drar ju mycket trafik, men inte i närheten så mycket trafik som en "tradionellt etablerad tidning" så att säga. Så att riskera att få sitt event överskuggat är bara dålig marknadsföring - Bättre att vänta ut protesterna någon vecka och sedan få den där smaskiga stora headlinen i print!

Precis.. hela skälet till att vi ännu inte vet mer om PS5 är ju någon ”uttänkt” strategi. Denna vill man givetvis inte ha förstörd, därav att man skjuter på det hela. Självfallet som du säger med vinklingen av hänsyn etc.

För mig spelar det egentligen ingen roll, klart det vore kul att se lite spel och man undrar ju vad spektaklet landar prismässigt, jag blir dock mer frustrerad över bristen på information och uppskjutna event än vad jag faktiskt kommer ”göra” med infon, konsolen kommer köpas hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu skrev jag att de tjänar på att visa hänsyn. Visa hänsyn kan man göra på många sätt, vissa väldigt diskret.
Att öppet stöda, ja då får man göra mer än att enbart visa spel. Man får säga klart och tydligt att man stöder något.

Ah läste igen, nu förstod jag hur du menade. Men det jag menar är att om de visar lite spel så tror i alla fall inte jag någon skulle bli kränkt (så länge de inte visar något spel om rasism eller protester) Jag tror i alla fall att enda orsaken är att de inte tror de får lika mycket yta i media nu som om de skjuter upp det lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Announcement-inception. Intrycket förblir att man inte fått se och höra så mycket, och med en del rykten som talar för en sämre produkt än väntat så vore det bra om Sony faktiskt utannonserar något och visar något.

Microsoft har varit bättre denna gång med att visa upp och prata om Xbox Series X. Speciellt jämfört med inför PS4 och Xbox One.

Ryktet är väl snarare att det blir en mycket bättre produkt än väntat?
För inte så värst länge sedan så pratade många om att hoppet emellan PS4 och PS5 inte skulle vara så stort och nu när UE demot, skräddarsydda lagringen och framstegen med ljudet har kommit in i bilden så verkar det bli klart bättre spelupplevelser i spel som är anpassade för nästa generation.

Men du kanske stirrar dig blind på terraflops, vilket är ett väldigt dåligt instrument för att avgöra både prestanda och spelupplevelse. Dom flesta i branchen verkar överens om det, så jag vet inte riktigt var du får din bild av att det skulle vara en sämre produkt ifrån.

Att Microsoft är ute tidigare behöver inte betyda att dom är bättre på att prata om nästa generation, det är ca 6 månader kvar och det finns gott om tid för Sony att presentera vad som är intressant med PS5.
Det Microsoft visat än så länge är ju bara att nuvarande generations spel kommer fungera med den nya hårdvaran, man köper väl inte en ny konsol primärt vid launch för att kunna spela spel som man redan kan köra på sin nuvarande hårdvara?

Så det som är mest intressant och betydelsefullt har inte visats än av varken Sony eller Microsoft, utan det är det som antagligen skulle ha visats upp på torsdag från Sony och från Microsoft Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Fast varför är det tondövt? Det hade varit tondövt om det fanns någon slags koppling. Så återigen, vad är kopplingen?

Diverse lanseringar/events/reveals sker ju fö hela tiden. Mig veterligen har Sony eller deras konkurrenter inte skjutit upp ett större event av en liknande anledning tidigare (rätta mig gärna om jag har fel). Så varför ska just detta plötsligt påverkas? Samma sak med skandaler/humanitära katastrofer/mm - sker titt som tätt överallt. Varför är plötsligt situationen i USA dikterande?

Man skulle tvärtom kunna säga att Sonys event (och liknande) välbehövligen ger folk något att se fram emot mitt i allt elände.

EDIT:
För att förtydliga: det är inte min avsikt att förminska allvaret i situationen i USA, eller att antyda att TV-spel är viktigare än allt annat i världen. Jag är inte kränkt eller på annat sätt stött av Sonys val att skjuta upp sitt event, jag försöker bara förstå resonemanget.

USA är med god marginal Playstations huvudmarknad. Att hålla ett stort pressevent för en ny produkt när ens huvudmarknad är helt konsumerad i livspåverkande omständigheter vore lite som att köra sin plånbok i en dokumentförstörare...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

Meh, va tråkigt! Alla teknik-nyheter är extra välkomna nu när så mycket är försenat eller stängt.

Måste säga att jag inte förstår mig på USA & dess befolkning.
En (vad det verkar som iaf) rasistisk polis mer eller mindre mördar en person. Självklart ska han straffas!
Men vad fan håller "demonstranterna" på med egentligen? Hur är det att protestera mot rasism och polisbrutalitet genom att bränna bilar och byggnader och plundra affärer?

Personen försökte råna en butik oklart om det finns någon vapen, men personen är inte oskyldigt. Sen det klippet som sprids på nätet är inte hela klippet utan någon har bara klippet ut en liten del av händelse.

Om du har kollat mycket på Cops så är det vanligt att personen ljuder om att inte kunna anas och sen så flyr dom, rasistisk polis tror jag inte på utan är en bortförklaring.

Men det är tråkigt det som har hänt ingen ska dö av ett ingripande av polis.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666