Billiga crimpverktyg RJ45, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Billiga crimpverktyg RJ45, erfarenheter?

Hej!

Har använt en crimptång för första gången sedan gymnasiet.

Märkte idag att tången klämde snett på metallstiften som ska pressa igenom kabeln. Detta resulterade i en icke brukbar kabel... Måste ju vara ett problem på billigare tänger tänker jag? Eller är jag ensam

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Haft en gammal från Biltema som fungerade utmärkt. Var köpte du din? Ofta är skillnaden på billiga grejer kvalitetskontrollen och att de inte pallar yrkesmässig användning. Får man ett ok ex och inte kommer klämma hela dagarna går det bra. Lite samma sak med kabelstift. Visst är det nice med en tång för 3000 kr från Phoenix, men du får helt ok resultat för mindre.

Permalänk
Medlem

Har en lågbudget tång och aldrig märkt några problem faktiskt...

Däremot tycker jag mitt kronevertyg är rätt fattigt och kan tänka mig att de dyra klipper kabeln bra mycket bättre och smidigare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Okej, jag fick med en tång när jag köpte 100m utomhus cat6 kabel. Kanske får satsa på en biltemapress då. Lätt att reklamera om den inte fungerar.

Kan det vara själva kontakten som är kass? Fick med typ 100st vid köp utav kabeln.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Hedersmedlem

Stopp och belägg. Är det utomhuskabel så är det sannolikt kabel med solida ledare. Det innebär att du inte vill crimpa en RJ45-kontakt på kabeln, utan istället vill sätta upp uttag i vardera ändan, där du pular in kontakterna i plintar.

RJ45-kontakter är till för patchkablar, där varje tråd består av flera kardeler (som små små jättetunna trådar) snarare än för montagekabel. Det kan nog också vara därför ditt crimpverktyg inte heller funkade som det skulle!

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tack för svar!

Det är precis som du säger. Jag har monterat ett uttag i varje ände utav kabeln, men jag hade inte en lång tp-kabel till övers, så jag tänkte att jag kunde göra en med utomhuskabeln tillfälligt.
Kul att man fortfarande lär sig någonting nytt varje dag!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080