Permalänk
Medlem

Luft på burk medans datorn är på

Jag satt och funderade medans min laptop gjorde lite tyngre arbeten och såg att temperaturen var väldigt hög (ca 80-85c vilket jag tycker är lite högt) Och kom på luft på burk, jag prövade det aldrig men jag funderade på om det skulle funka som kylning eftersom det är så kallt, om man sprutar in det kylaren på laptopen kanske det kyler ner? Jag vet det här om att ”fukt dödar komponenter pga kortslutningar” men kyllaren är ju inte inkopplad mer än en fläkt? Jag vet att det låter lite konstigt men mer som en teoretisk grej att veta om det händer igen

Permalänk
Medlem

Kan kan man ju alltid. Men tror inte det kommer göra någon nytta mer än att blåsa bort dammet kanske som sitter i kylaren.
Temperaturen mäts oftast i cpun och inte i kylflänsarna. Kanske bättre i så fall att se om det kanske är ett alternativ att byta kylpasta om den är gammal eller skaffa en kylplatta som blåser mer konstant.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det enkla snabba svaret är ja, det borde kyla ner datorn. Men sen kan man grotta ner sig i detta lite mer om man vill.

Luften från burken är ganska kall vilket leder till att den luften är kallare än själva luften som i vanliga fall går genom kylflänsarna. Men detta förutsätter ju att du kommer åt att få luften till att flöda över kylflänsarna. Det är inte säkert att detta blir bra om du bara sprutar in luften i där varmluften brukar komma ut (olika från modell till modell).

Dessutom så kommer luften från fläkten motarbeta luften som kommer från burken pga att de flödar åt motsatt håll antagligen, vilket leder till en sämre kylningseffekt.

Men för att du ska få det så effektivt som möjligt så kommer du behöva se till att du verkligen kan få luften att flöda över kylflänsarna samt att du blåser i samma riktning som befintliga fläktar alternativt stänger av befintliga fläktar.

Är detta något som är praktiskt och som man borde göra, nja ytterst tveksamt. Det kan komma lite vatten från burken och vatten + elektronik som är igång är en dålig kombination, flänsarna i sig klarar vatten men att du inte kommer få det på andra komponenter kan nog bli svårt. Sen lär du behöva sitta och spruta in luft istället för att använda datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Det enkla snabba svaret är ja, det borde kyla ner datorn. Men sen kan man grotta ner sig i detta lite mer om man vill.

Luften från burken är ganska kall vilket leder till att den luften är kallare än själva luften som i vanliga fall går genom kylflänsarna. Men detta förutsätter ju att du kommer åt att få luften till att flöda över kylflänsarna. Det är inte säkert att detta blir bra om du bara sprutar in luften i där varmluften brukar komma ut (olika från modell till modell).

Dessutom så kommer luften från fläkten motarbeta luften som kommer från burken pga att de flödar åt motsatt håll antagligen, vilket leder till en sämre kylningseffekt.

Men för att du ska få det så effektivt som möjligt så kommer du behöva se till att du verkligen kan få luften att flöda över kylflänsarna samt att du blåser i samma riktning som befintliga fläktar alternativt stänger av befintliga fläktar.

Är detta något som är praktiskt och som man borde göra, nja ytterst tveksamt. Det kan komma lite vatten från burken och vatten + elektronik som är igång är en dålig kombination, flänsarna i sig klarar vatten men att du inte kommer få det på andra komponenter kan nog bli svårt. Sen lär du behöva sitta och spruta in luft istället för att använda datorn.

Jag skulle bara göra det medans den gör arbetet själv, typ rendering😁

Permalänk
Medlem

Tack hörni för svaren😁 Men jag tar era svar som att det inte skulle göra större skillnad😁

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara en idé att också fundera på varför du tycker det är en hög temperatur. Tunga arbeten brukar generera mycket värme, och när de jobbat för fullt är det rimligt att temperaturen ligger nära gränsen för vad som är ok, speciellt för en laptop som man inte utan vidare kan uppgradera kylningen för.

Så frågan är väl om temperaturen du ser är inom gränsen för vad processorn ska palla. Är den det borde du inte oroa dig. Är den inte det... då har vi kanske ett problem

Om du ändå vill göra något för att svalka datorn, kan du köpa ett laptopstöd med perforering som gör att luftflödet blir bättre undertill (med eller utan extra fläktar).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Tack hörni för svaren😁 Men jag tar era svar som att det inte skulle göra större skillnad😁

Det är inget jag hade gjort iaf. Sen värt att nämna att 80-85 grader under kortare perioder är inte några problem, det ska en processor klara.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt tror jag du som mest får ett par graders temperaturskillnad, och det endast under någon/några minuter, beroende på hur stor burk du har.

Om du inte redan gjort det så kan du kolla ifall du kan undervolta din cpu, alltså göra så att den går lika snabbt men dra mindre ström. De allra flesta processorer kan man undervolta utan större besvär och kan ge ganska fina tempsänkningar.

Är datorn gammal kan det även vara en bra ide att byta kylpasta. En annan sak, om du kan tåla att fläktarna går på max (om de inte redan gör det) är att höja fläkthastigheten vid höga temperaturer. Vet inte riktigt hur enkelt det är på en laptop men det borde finnas bra program tycker jag, om man inte kan göra det i bios.

Med det sagt...
Du kanske tycker 80-85 grader är lite mycket men processorn i sig har inga problem med sådana temperaturer. Så om du vill sänka tempen för att du är orolig för processorn så kan du låta allting vara och ändå sova gott om nätterna

Edit: Lite sen på den bollen.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att ha i åtanke att det finns propellant i luft på burk som kan antända.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Som andra sagt tror jag du som mest får ett par graders temperaturskillnad, och det endast under någon/några minuter, beroende på hur stor burk du har.

Om du inte redan gjort det så kan du kolla ifall du kan undervolta din cpu, alltså göra så att den går lika snabbt men dra mindre ström. De allra flesta processorer kan man undervolta utan större besvär och kan ge ganska fina tempsänkningar.

Är datorn gammal kan det även vara en bra ide att byta kylpasta. En annan sak, om du kan tåla att fläktarna går på max (om de inte redan gör det) är att höja fläkthastigheten vid höga temperaturer. Vet inte riktigt hur enkelt det är på en laptop men det borde finnas bra program tycker jag, om man inte kan göra det i bios.

Med det sagt...
Du kanske tycker 80-85 grader är lite mycket men processorn i sig har inga problem med sådana temperaturer. Så om du vill sänka tempen för att du är orolig för processorn så kan du låta allting vara och ändå sova gott om nätterna

Edit: Lite sen på den bollen.

Kylpastan är nyligen bytt och den går inte att undervolta. Dock är det inte korta tider utan det var ca. 30-60 min

Permalänk
Avstängd

80-85 °C är väl knappast ett problem för en CPU när datorn köttar...?

Oavsett om det är kort eller lång tid. 30-60 min är dessutom "kort" tid för en dator att arbeta hårt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

80-85 °C är väl knappast ett problem för en CPU när datorn köttar...?

Oavsett om det är kort eller lång tid. 30-60 min är dessutom "kort" tid för en dator att arbeta hårt.

Kanske inte, men om man vill ha livslängd så är det trevligt med lägre😁 Den har redan ett gäng år på nacken och hoppas den klarar ett gäng till😃 Men förstår vad du menar👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechyGuy:

Kylpastan är nyligen bytt och den går inte att undervolta. Dock är det inte korta tider utan det var ca. 30-60 min

Det jag menade var att du endast kommer kunna sänka tempen en kort tid om du använder luft på burk. Om du ska kyla den 30-60 minuter åt gången kommer det kosta dig fyrsiffriga belopp varenda gång (om vi leker med tanken att det skulle fungera).

Skrivet av TechyGuy:

Kanske inte, men om man vill ha livslängd så är det trevligt med lägre😁 Den har redan ett gäng år på nacken och hoppas den klarar ett gäng till😃 Men förstår vad du menar👍🏻

Den ökade livslängden på en processor som kör i 70 grader jämfört med en som kör i 80 är för en normal person försumbar. Och det är även om du körde den i sådana temperaturer i flera timmar per dag. Om du bara gör det någon timme då och då vill jag påstå att en ökad livslängd inte är ett argument för att sänka temperaturen. De övriga komponenterna i datorn kommer troligtvis ge upp långt före processorn.

Vill du ha en sval processor under hög load så är den enda lösningen tyvärr att köra med en stationär dator som har bra kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det jag menade var att du endast kommer kunna sänka tempen en kort tid om du använder luft på burk. Om du ska kyla den 30-60 minuter åt gången kommer det kosta dig fyrsiffriga belopp varenda gång (om vi leker med tanken att det skulle fungera).

Den ökade livslängden på en processor som kör i 70 grader jämfört med en som kör i 80 är för en normal person försumbar. Och det är även om du körde den i sådana temperaturer i flera timmar per dag. Om du bara gör det någon timme då och då vill jag påstå att en ökad livslängd inte är ett argument för att sänka temperaturen. De övriga komponenterna i datorn kommer troligtvis ge upp långt före processorn.

Vill du ha en sval processor under hög load så är den enda lösningen tyvärr att köra med en stationär dator som har bra kylning.

Har en stationär men när man är ute på "äventyr" men fortfarande vill göra något tyngre är det lite osmidigt att ta med den + skärm mm. förstår tanken dock. Tack för svaret