Skärm smäller till samt tappar kontakt nån sekund vid 2 skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej mätningen visar skillnaden i jordpotential mellan apparaterna, när du kopplar ihop dem kommer det att gå en ström för potentialutjämning via signalkablarna och den kan ibland skapa problem.
vänder man kontakterna "optimalt" minimerar man denna ström och det den kan ge upphov till.

Nej
Har du flera apparater på samma grupp skulle eventuellt detta kunna uppstå men det kommer fortfarande inte ifrån att apparaten i fråga arbetar med en effekt lätt under 100w som får 230 kanske 215 med en lite större last inom samma grupp skulle utan problem klara av att fungera som den ska, det som är ts problem är rätt och slätt en trasig skärm, vad som är fel ger jag mig inte in på men att vända en kontakt kommer till 99% säkerhet inte hjälpa problemet

Edit: jag vet att det finns nått flum om det du skriver från skolan, men i verkligheten är problemet så otroligt litet att det är en rent akademisk fråga, har du en korrekt installerad anläggning så kan problemet ej uppstå

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej
Har du flera apparater på samma grupp skulle eventuellt detta kunna uppstå men det kommer fortfarande inte ifrån att apparaten i fråga arbetar med en effekt lätt under 100w som får 230 kanske 215 med en lite större last inom samma grupp skulle utan problem klara av att fungera som den ska, det som är ts problem är rätt och slätt en trasig skärm, vad som är fel ger jag mig inte in på men att vända en kontakt kommer till 99% säkerhet inte hjälpa problemet

Edit: jag vet att det finns nått flum om det du skriver från skolan, men i verkligheten är problemet så otroligt litet att det är en rent akademisk fråga, har du en korrekt installerad anläggning så kan problemet ej uppstå

Fenomenet är ganska vanligt och påverkar tex ljudutrustning, fenomenet är dessutom enkelt mätbart så det är svårt att kalla det "ormolja"
Men jag tror inte det är det som är problemet för TS utan att de problemen beror på nått fel på grafikkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nej
Har du flera apparater på samma grupp skulle eventuellt detta kunna uppstå men det kommer fortfarande inte ifrån att apparaten i fråga arbetar med en effekt lätt under 100w som får 230 kanske 215 med en lite större last inom samma grupp skulle utan problem klara av att fungera som den ska, det som är ts problem är rätt och slätt en trasig skärm, vad som är fel ger jag mig inte in på men att vända en kontakt kommer till 99% säkerhet inte hjälpa problemet

Edit: jag vet att det finns nått flum om det du skriver från skolan, men i verkligheten är problemet så otroligt litet att det är en rent akademisk fråga, har du en korrekt installerad anläggning så kan problemet ej uppstå

problemet är väl att väldigt många installationer inte är korrekta, Hur ofta har man inte sett fuskande med med jordanslutning
kalle banan har skaffat nya uttag på Biltema och sätter jordade uttag utan jord, eller när dom bryggar mellan nolla och jord i uttaget för att ge sken av jord. Men som du skriver chansen är stor att det är något annat som orsakar problemen, jag tänker som sagt på billiga trafo eller gu10 lampor från kina, eller så sitter problem i någon av skärmarnas egna omvandlare osv.

TS: Testa med ett par ferritkärnor, funkar det inte kan du ju alltid lämna tillbaka dom.
Har du testat med en annan psu till datorn så det inte är den som börjar strula?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du kör windows eller linux men i windows kan du öppna event viewer. och skapa en custom view. Minns inte namnet på varken AMD's eller Nvidias Drivrutin så, skapa en med Critical, Error, samt Warnings och välj by log. Sen kan du ha den uppe då skärmen startar om och kolla om grafikkorts drivrutinen startar om sig samtidigt som skärmen.

Låter nätagg eller grafikkort efter vad jag läst tidigare i tråden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Tja.
Pröva underklocka grafikortet, tappade också kontakt ibland med 1st skärm, och det löste sig med att jag underklockade grafikortet med 100mhz på minne och klocka.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

problemet är väl att väldigt många installationer inte är korrekta, Hur ofta har man inte sett fuskande med med jordanslutning
kalle banan har skaffat nya uttag på Biltema och sätter jordade uttag utan jord, eller när dom bryggar mellan nolla och jord i uttaget för att ge sken av jord. Men som du skriver chansen är stor att det är något annat som orsakar problemen, jag tänker som sagt på billiga trafo eller gu10 lampor från kina, eller så sitter problem i någon av skärmarnas egna omvandlare osv.

TS: Testa med ett par ferritkärnor, funkar det inte kan du ju alltid lämna tillbaka dom.
Har du testat med en annan psu till datorn så det inte är den som börjar strula?

FYI: @Dimetikon

Off Topic:
I fastigheten dör jag bor kan jag ha väldigt märklig el. Hade t.ex. ca 60-70v mellan jord och nolla.
Enligt de jag pratat med kan det vara att någon har renoverat lägenheten på samma slinga och blandat ihop dem.

Angående lampor och trafos. Nokias var kända för att paja allt. APC testade UPSer genom att sätta in en innan. Vi snackar 3210 3310 tiden.
Vi har ju även tråden med fläkten som gjorde att elmätaren gick i taket.

ON:
Video på hur man skapar en egen event log vy. Men istället för att välja det på videon så välj en vecka eller två, samt Critical, Warning, Error sen på Log biten Application och System.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=26&v=O9A354frXoM&...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis som @mrqaffe skriver är jordning och vändandet av kontakter fullt rimligt pga av hur nätdelar i olika produkter beter sig. Detta är inte mitt område, jag är inte elektriker och har fått samma förklaringar genom åren. Vid ett par tillfällen har jag haft problem med tydligt nätbrum (50 Hz) i ljudanlägningen och fick detta råd att med hjälp av faspenna reda ut hur kontakterna ska vändas.

Lång historia kort: med närmare runt 15-elkablar i systemet och 8 högtalare fick faspennan utslag kanske en halvmeter från högtalarna. Efter systematiskt genomgång och vända på elsladdar och faspennan gav till slut endast utslag när man lade den nära något av högtalarelementen. Jordbrummet borta. Blev även av med problemen med stötar när man drar kontakter in och ur, samt spontana krångel likt problem att få ljud och bild att synka.

@Torroo: Om du fått samma problem med annat moderkort över alla tre sorters anslutningar så pekar det mesta tyvärr mot grafikkortet just nu.

Permalänk
Bildexpert 📺

...och en snarlik tråd med liknande problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1597640-problem-med-sk...

Windows som har fått en kass uppdatering nyligen? Vore inte första gången.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja senaste uppdateringen av win gör en hel del med grafikdrivarna och extra mycket händer om man har flera skärmar

WDDM 2.7 improves multi-monitor refresh rates, which should addresses stuttering when you switch between monitors with different refresh rates. Microsoft is also adding hardware-accelerated GPU scheduling to improve video playback performance, reduce latency and improve FPS for some games.

Microsoft is introducing a new feature called “Specialized Displays”, which can be configured from Settings > System > Display.
This feature allows you to use the second monitor as a Specialized Display for a specific purpose, such as gaming rigs, monitor panel for testing and validation in factories, etc.

Exakt vad det innebär i praktiken vet jag inte för det är helt nytt och jag har inte stött på det men nån lär säkert drabbas av nån bugg pga dessa nya funktioner för konstigt vore det annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

problemet är väl att väldigt många installationer inte är korrekta, Hur ofta har man inte sett fuskande med med jordanslutning
kalle banan har skaffat nya uttag på Biltema och sätter jordade uttag utan jord, eller när dom bryggar mellan nolla och jord i uttaget för att ge sken av jord. Men som du skriver chansen är stor att det är något annat som orsakar problemen, jag tänker som sagt på billiga trafo eller gu10 lampor från kina, eller så sitter problem i någon av skärmarnas egna omvandlare osv.

TS: Testa med ett par ferritkärnor, funkar det inte kan du ju alltid lämna tillbaka dom.
Har du testat med en annan psu till datorn så det inte är den som börjar strula?

Har inte testat med en annan PSU, och den PSU jag har är väl kanske 7 år gammal nu.

Skrivet av hACmAn:

Nu vet jag inte om du kör windows eller linux men i windows kan du öppna event viewer. och skapa en custom view. Minns inte namnet på varken AMD's eller Nvidias Drivrutin så, skapa en med Critical, Error, samt Warnings och välj by log. Sen kan du ha den uppe då skärmen startar om och kolla om grafikkorts drivrutinen startar om sig samtidigt som skärmen.

Låter nätagg eller grafikkort efter vad jag läst tidigare i tråden.

Kör windows och kikade i loggen, inga fel eller varningar dyker upp när skärmen stänger ner sig om och om iallafall. Dock en hel del andra varningar och fel, vet inte hur vanligt det är.

Dessas 4 dyker upp. Har även en Kritisk kernal power, men antar att det var jag som tvingade avstängning då den hängde sig eller liknande.

Fel
Källa: ESENT, Händelse-ID 455
Källa: Security-SPP, Händelse-ID 1014

Varning
Källa: DistributedCOM, Händelse-ID 10016
Källa: e1rexpress, Händelse-ID 27

Skrivet av mrqaffe:

Ja senaste uppdateringen av win gör en hel del med grafikdrivarna och extra mycket händer om man har flera skärmar

WDDM 2.7 improves multi-monitor refresh rates, which should addresses stuttering when you switch between monitors with different refresh rates. Microsoft is also adding hardware-accelerated GPU scheduling to improve video playback performance, reduce latency and improve FPS for some games.

Microsoft is introducing a new feature called “Specialized Displays”, which can be configured from Settings > System > Display.
This feature allows you to use the second monitor as a Specialized Display for a specific purpose, such as gaming rigs, monitor panel for testing and validation in factories, etc.

Exakt vad det innebär i praktiken vet jag inte för det är helt nytt och jag har inte stött på det men nån lär säkert drabbas av nån bugg pga dessa nya funktioner för konstigt vore det annars.

Intressant, ska kika mer på det. Dock har detta problem funnits i minst 6 månader, bara att jag aldrig orkat ta tag i det då det i början bara skedde nån enstaka gång efter uppstart.

Även testa välja den struliga skärmen som Primär skärm medan jag kör den fungerande skärmen som sekundär för att se ifall det skulle göra någon skillnad. Fortfarande samma skärm som startar om sig dock.

Uppskattar all hjälp!